شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سیب

افزایش هزینه‌های حمل و نقل عامل گرانی سیب‌زمینی در بازار

رئیس انجمن ملی سیب زمینی گفت: عرضه سیب زمینی نو و افزایش هزینه های حمل و نقل از علل اصلی گرانی در بازار محسوب می شود.

سيب زميني

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، رحیم نیازی رئیس هیئت مدیره انجمن ملی سیب زمینی با اشاره به دلایل گرانی سیب زمینی در بازار اظهار کرد: با عرضه سیب زمینی نو از جیرفت و افزایش هزینه های حمل و نقل و تاثیر گذاری در قیمت تمام شده تولید، نرخ محصول دستخوش تغییر و تحولاتی در بازار قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه نوسانات قیمت ارتباطی به کمبود عرضه ندارد، افزود: با توجه به محصول تولیدی مانده در انبارها و روی دست کشاورزان، کمبودی در توزیع سیب زمینی  نداریم و تنها گرانی نهاده های تولید و هزینه های حمل و نقل بر افزایش قیمت محصول در بازار اثر گذاشته است.

نیازی قیمت کنونی هر کیلو سیب زمینی سر مزرعه را ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار تومان اعلام کرد و گفت: هم اکنون سیب زمینی نو از منطقه جیرفت در حال عرضه است که هزینه تولید در این منطقه بدلیل کاهش عملکرد بالاست، اما در واقعیت سود اصلی تنها به جیب دلال، واسطه و مغازه دار می رود و کشاورز سودی عایدش نمی شود.

رئیس انجمن‌ ملی سیب زمینی ادامه داد: با توجه به افزایش هزینه ها اعم از اجاره بهای زمین، قطعات ماشین آلات، کود، حمل و نقل، کارگر، کارتن و کیسه و ... سودی عاید کشاورز نمی شود چرا که بنابر آمار هزینه تولید در مقایسه با سال قبل ۵۰ تا ۱۰۰ درصد و نسبت به ۲ سال اخیر ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد رشد داشته است.

وی در واکنش به افزایش چندبرابری قیمت مواد اولیه بیان کرد: بنابر آمار قیمت نهاده های تولید اعم از بذر، کود و سم به سبب حذف ارز رشد چندبرابری داشته است، همچنین قیمت قوطی آهن با رشد ۴ برابری نسبت به سال قبل از کیلویی ۶ هزار تومان به ۲۴ هزار تومان رسیده است که با این وجود هزینه های ساخت گلخانه چندبرابر شده است.

به گفته نیازی، امسال برای حمل هر کیلو سیب زمینی از جنوب به تهران یک هزار و ۲۰۰ تا یک هزار و ۵۰۰ تومان هزینه می شود که این امر در کنار گرانی کارتن، دستمزد و کارگر بر افزایش قیمت تمام شده تولید تاثیر بسزایی دارد.

رئیس هیئت مدیره انجمن‌ ملی سیب زمینی در پایان تصریح کرد: با توجه به فساد پذیر بودن محصولات کشاورزی و هزینه های بالای حمل و نقل، سردخانه و نگه داری و همچنین میزان بالای ضایعات، کشاورز چاره ای جز توزیع با قیمت های مدنظر بازار ندارد.