به گزارش برنا، با فرارسیدن سی و نهمین سالگرد آزادی افتخار آفرین خرمشهر، مستند «الحرب المفروضه» با موضوع جنگ تحمیلی و نحوه آزاد سازی خرمشهر از شبکه العالم پخش می شود.

در این مستند دوربین شبکه العالم با حضور در محل های مختلف از جمله باغ موزه دفاع مقدس و موزه صلح تهران، خاطرات پر مخاطره 8 سال جنگ تحمیلی را برای مخاطبان عرب زبان خود روایت می کند.

سردار مرتضی قربانی، امیر سرتیپ حسین یاسینی و جمعی از رزمندگان، آزادگان و جانبازان دفاع مقدس در این مستند به بیان خاطرات خود از جنگ تحمیلی بویژه آزادسازی خرمشهر و رشادت های سرداران جنگ و ایثار سربازان جان بر کف پرداخته اند.

شهر خرمشهر پس از ۵۷۶ روز اشغال توسط نیروهای ارتش عراق، سرانجام در روز سوم خرداد سال ۱۳۶۱ توسط غیور مردان  ارتش جمهوری اسلامی ایران  و نیروهای مردمی بازپس گرفته شد و به عنوان نقطه عطفی در تاریخ جنگ ایران و عراق شناخته شد. سوم خرداد، روز مقاومت، ایثار و پیروزی نامگذاری شده است.

مستند «الحرب المفروضه» به تهیه کنندگی محمد معین مقامی، تصویربرداری: مهدی عاشوری و مرتضی خرمی، تدوین امیر حسین نائینی و با اجرای نورمحمد، دوم خرداد ساعت 17 به وقت تهران از شبکه العالم پخش خواهد شد.