برخی مسائل مهم در زمینه احیای برجام همچنان وجود دارد

  "الکساندر شالنبرگ"، وزیر امور خارجه اتریش در گفتگویی با یک رسانه این کشور به مذاکرات برای احیای برجام پرداخته و تاکید کرد که اگر چه آمریکا و ایران هنوز مستقیما با هم گفتگویی نداشته‌اند اما تلاش قدرتمندانه هر دو طرف برای برای پیشبرد این مذاکرات را احساس می کند.

وی همچنین گفت: با این حال زمان در حال اتمام است و مسائل اساسی همچنان باز و مبهم است.

شالنبرگ همچنین با اشاره به اینکه اتریش از مدت‌ها قبل مبنای مذاکرات خوبی با ایران داشته درباره بهبود سریع وضعیت دو زندانی اتریشی در ایران از این طریق ابراز امیدواری کرد.

"الکساندر شالنبرگ"، وزیر امور خارجه اتریش روز گذشته در بخش دیگری از سخنانش از اقدام دولت در برافراشتن پرچم اسرائیل بر فراز دفتر صدر اعظمی و ساختمان وزارت امور خارجه به عنوان واکنشی به جنگ غزه حمایت کرده و گفت: این یک علامت کاملا آشکار همبستگی با اسرائیل با توجه به شلیک هزاران موشک از طرف گروه فلسطینی حماس به سرزمین های اشغالی بود.

وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: ما در عین حال خواهان یک راه حل دو دولتی و شرایطی هستیم که فلسطین و اسرائیل در آن بتوانند در صلح زندگی کنند. وی اهتزاز پرچم اسرائیل بر فراز ساختمان های دولتی را علامت عدم همبستگی کشورش با فلسطینیان ندانست.

این اقدام اتریش علاوه بر انتقادهای خارجی با انتقادهای داخلی زیادی هم همراه بود.

 رئیس جمهور سابق اتریش شدیدا به اهتزاز پرچم اسرائیل بر فراز ساختمان‌های دولتی و حمایت‌های یکجانبه وین از رژیم صهیونیستی در جنگ غزه انتقاد وارد کرد.

وی انتقاد شدیدی به برافراشته شدن پرچم اسرائیل بر فراز ساختمان های دولتی از جمله دفتر صدر اعظم و وزارت امور خارجه در کشورش وارد کرده و گفت: به چای اهتزاز پرچم بهتر بود در اروپا به دنبال متحد برای یک ابتکار عمل صلح قدرتمندانه اروپایی بودیم و روی مبنای سیاسی، اقتصادی و اخلاقی در این راستا کار می کردیم.

سباستین کورتس، صدراعظم اتریش و الکساندر شالنبرگ، وزیر امور خارجه اتریش روز جمعه گذشته و هم زمان با جنگ غزه حملات موشکی نیروی مقاومت فلسطین، حماس را که برای دفاع از خود انجام می‌گرفت محکوم کرده با اعلام همبستگی با رژیم صهیونیستی پرچم‌های اسرائیل را بر فراز ساختمان صدراعظمی و وزارت امور خارجه برافراشتند.

حزب سبز اتریش هم به‌عنوان شریک صدراعظم در دولت ائتلافی هم انتقاد شدیدی به این مسئله وارد کرده و "اوا ارنست دتسیدزیک"، سخنگوی سیاست خارجی این حزب در این باره در گفتگو با یک رسانه چاپ این کشور گفت: اهتزاز پرچم رژیم دیگری که در یک جنگ احتمالی قرار دارد لازم نبود.

نوربرت هوفر"، از سیاستمداران بلندپایه حزب آزادی اتریش هم به برافراشته شدن پرچم‌های رژیم صهیونیستی بر فراز دفتر صدراعظمی و وزارت امور خارجه اتریش انتقاد وارد کرده با اشاره به موضع بی‌طرفانه اتریش گفت: حالا این مسئله اهمیت دارد که از این بی‌طرفی حمایت شود و در اولویت قرار گیرد.

شالنبرگ در بخش دیگری از گفتگوی خود با رسانه اتریشی پیش بینی کرد که با فروکش کردن بحران کرونا و آغاز تابستان هجوم مجدد پناهندگان هم آغاز شود.

وی اعلام کرد که در حال حاضر یک قرارداد جدید پناهندگی در اروپا در حال مذاکره است. شالنبرگ گفت: تا زمانی که این معاهده مورد توافق قرار نگیرد بحث ها در باره مهاجران ادامه خواهد داشت. وی تقسیم پناهندگان در اروپا را راه حل مسئله ندانسته و گفت: این طور نمی تواند باشد که بخش بزرگی از اعضای اروپایی کاملا این سیستم تقسیم را ترک کرده و به هیچ وجه کمک نکنند و تنها 5 تا 10 کشور از جمله اتریش بار پناهندگان را بر دوش کشند.

وزیرامور خارجه اتریش گفت: ما باید به حفاظت از مرزهای خارجی اروپا، مشارکت با کشورهای ترانزیتی و همکاری های توسعه ای با کشورهای مبدا توجه کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به مناسبات با روسیه پرداخته و با اشاره به متشنج بودن روابط اروپا با این کشور گفت: اتریش همواره برای برقراری مذاکرات با مسکو تلاش می کرده است. وی در عین حال گفت: اما نمی توان سلسله اقدامات تحریک آمیز که مسکو علیه این اتحادیه به راه انداخته را نادیده گرفت.