شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مهلت
در راستای ترخیص کالاهای دپو شده در گمرکات

13 خرداد آخرین مهلت استفاده از رویه اعتباری ترخیص کالا

کدخبر: 414251
اقتصادنیوز : طبق مصوبه اخیر، گمرک ایران، صاحبان کالا فقط تا 13 خردادماه فرصت دارند نتیجه مراجعات خود به بانک مرکزی برای استفاده از رویه اعتباری ترخیص کالا را به گمرک ایران ابلاغ کنند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اتاق بازرگانی ایران؛ این روزها موضوع کالاهای دپو شده در گمرکات علی‌رغم کمبود برخی از آنها در بازار و افزایش بهای آنها خبرساز شده است. بر اساس اظهارات معاون فنی گمرک ایران در حال حاضر بالغ بر ۳.۵ میلیون تن کالای اساسی دپو شده وجود دارد و باید برای آنها فکری کرد.

این روند نگرانی‌هایی را در بازار به وجود آوره است تا آنجا که دولت تصمیم گرفته برای تعیین تکلیف این حجم از کالای رسوب شده تسهیلات و شرایطی را فراهم کند و از صاحبان کالا خواسته با قید فوریت درباره ترخیص آنها اقدام کنند. 

طبق مصوبه اخیر، گمرک ایران باید در فراخوانی به متقاضیانی که تمایل دارند از رویه اعتباری استفاده کنند اعلام کند تا درخواست خود را به بانک مرکزی ارائه و بانک به فوریت و ظرف سه روز کاری نسبت به موافقت با درخواست آنها، اقدام کند. بر این اساس از هشتم خردادماه در نامه کتبی و رسمی به صاحبان کالاهای اساسی این مورد ابلاغ می‌شود و صاحبان کالا فقط تا سیزدهم خردادماه فرصت دارند نتیجه مراجعات خود به بانک مرکزی را به گمرک ایران ابلاغ کنند.

جزئیات کالاهای دپو شده در گمرک و بنادر

بر اساس اظهارات مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی گمرک ایران بررسی‌های به عمل آمده نشان می‌دهد ۳ میلیون و ۴۳۷ هزار و ۸۷۰ تن کالای اساسی در بنادر و گمرکات کشور دپو شده که شامل ۶۲.۹۵۱ تن گندم، ۱.۷۶۷.۲۴۸ تن ذرت، ۲۷۶.۱۵۶ تن جو، ۶۶۸.۲۰۴ تن سویا، ۱۳.۶۲۲ تن برنج، ۱۶۶.۴۴۷ تن شکر، ۱۸۰.۷۱۶ تن روغن خام و ۳۰۲.۵۲۶ تن دانه‌های روغنی است که بیشتر آن‌ها مشمول دریافت ارز ۴۲۰۰۰ ریالی هستند و این کالاها در بندر امام خمینی (ره) تخلیه شده است. همچنین ۱۰ فروند کشتی حاوی ۲۵۷.۴۰۴ تن دانه‌های روغنی، ذرت، سویا، گندم و روغن خام در کنار اسکله موجود بوده و ۱۲ فروند کشتی حاوی ۷۱۸.۴۷۹ تن سویا، ذرت، گندم، جو و دانه‌های روغنی منتظر در لنگرگاه هستند.

معاون فنی گمرک ایران با بیان اینکه صاحبان کالا باید با قید فوریت به تعیین تکلیف کالاهای خود اقدام کنند، تاکید کرد: صاحبان کالا اگر عذر موجهی در این رابطه داشته باشند به صورت مکتوب به گمرک اعلام کنند در غیر این صورت بر اساس مقررات با آن‌ها برخورد خواهد شد و در این رابطه متروکه شدن کالا امر بعیدی نیست.

ارونقی با اشاره به تکلیف گمرکات اجرایی در راستای اجرای این مصوبات افزود: به گمرکات اجرایی تکلیف شده تا در مدت سه روز و تا سوم خرداد ماه با مراجعه به سازمان بنادر و دریانوردی به احصای دقیق مشخصات صاحبان کالاهای اساسی که در بندر تخلیه شده، اقدام و فهرست مربوط به تفکیک نوع کالا، نام صاحب کالا و سایر مشخصات جمع‌بندی و به گمرک ایران اعلام شود. در عین حال از سوم تا پنجم خردادماه نیز باید به دریافت شماره ثبت سفارش کالاهای اساسی تخلیه شده در بنادر از صاحبان کالا اقدام و این شماره ثبت در اختیار گمرک ایران و ستاد تنظیم بازار و سایر مراجع مربوطه قرار گیرد.

ترخیص قطعی فقط با کد رهگیری

معاون فنی گمرک با اشاره به مصوبه مربوط به ترخیص ۹۰ درصدی کالاهای اساسی اضافه کرد: بر این اساس گمرک مجاز شد تا نسبت به ترخیص ۹۰ درصدی کالاهای اساسی با درخواست و دریافت تعهد از صاحب کالا و مجوز وزارت جهاد کشاورزی برای کالاهای ذرت، کنجاله سویا، جو و دانه‌های روغنی با عرضه در سامانه بازارگاه و همچنین برای روغن و گندم با مجوز شرکت بازرگانی دولتی اقدام کند. این در حالی است که ترخیص کل کالاها، یعنی ۱۰ درصد باقی مانده منوط به دریافت و ارائه اعلامیه تأمین ارز یا کد رهگیری بانک خواهد بود.