شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#اصلاح‌طلبان

وبلاگ مشرق

مأموریت غیر ممکن "بدل قالیباف"/ عضو ارشد کارگزاران: تاجزاده مرد میدان است!

اصلاحات نمایه اصلاح طلبان نمایه

اصلاح‌طلبان با طراحی نقشه "تحریم خاموش انتخابات"؛ از هم‌اکنون مشغول زمینه‌سازی برای یک "صید شوم" از آب گل‌آلود مشارکت پایین هستند. صیدی که هدف آن نامشروع جلوه دادن نظام اسلامی است!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی  روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

اگر طراحان "تحریم خاموش انتخابات" تودهنی نخورند!

خیز اصلاح‌طلبان برای یک صید شوم در انتخابات ۱۴۰۰

مأموریت غیر ممکن "بدل قالیباف"/ عضو ارشد کارگزاران: تاجزاده مرد میدان است!

اسماعیل گرامی‌مقدم، فعال اصلاح‌طلب و سخنگوی حزب اعتماد ملی طی یادداشتی در شماره شنبه گذشته روزنامه آرمان ملی پیرامون بحث مشارکت در انتخابات نوشته است: افتخار جمهوری اسلامی تاکنون مشارکت بالای ۷۰ درصدی بوده است. از این نظر نظام جمهوری اسلامی دو ویترین دارد؛ یکی جمهوریت و دیگری اسلامیت. جمهوریت در رای مردم متبلور می‌شود و اگر مشارکت مردم در انتخابات کاهش پیدا کند نشان دهنده این است که جمهوریت نظام خدشه‌دار شده است. بنا بر این امام و مقام معظم رهبری همواره تاکیداتشان بر اصل مشارکت بوده است. حال اگر برخی بخواهند مشارکت حداکثری را زیر سوال ببرند یک انحراف بزرگ در جمهوریت نظام است. به هر حال این نظام که بر پایه خون شهدا و تلاش‌های رزمندگان و جانبازان شکل گرفته و تداوم پیدا کرده تمام افتخار نظام به مردم بوده و این مردم بودند که در مقابل دشمن خارجی ایستادگی کردند.

او می‌افزاید: وقتی که برخی مثل سخنگوی شورای نگهبان می‌گویند که کاهش مشارکت مردم در انتخابات نیز مشروعیت انتخابات را زیر سوال نمی‌برد این... یک انحراف است که باید دلسوزان نظام و رده‌های بالای حاکمیت مانع از آن شوند، چراکه وقتی مشارکت حداکثری می‌شود در حقیقت تکیه‌گاه این کشور و نظام همه به مردم می‌شود. در حالی که اگر مشارکت مردم کاهش پیدا کند نشان دهنده این است که مردم به برخی روندهای جاری در جامعه معترضند و اعتراض خود را نیز با کاهش مشارکت در انتخابات نشان داده و بعضا نیز پای صندوق رای حاضر نمی‌شوند. [۱]

*آقای گرامی‌مقدم در حالت خوشبینانه متوجه نقشه شوم طراحی شده در ستاد هسته سخت اصلاحات مبنی بر "تحریم خاموش انتخابات" (رأی نمی‌دهیم چون نامزد نداریم!) نیست که اینچنین مشغول توجیهات غلط برای ماهیگیری از آب گل‌آلود مشارکت پایین انتخاباتی است.

بله! حتما مشارکت حداکثری یک امتیاز و حسن بزرگ است که در هر انتخاباتی باید بعنوان اولویت اول در نظر همه فعالان سیاسی و ارکان نظام قرار گیرد.

اما چیزی که دکتر کدخدایی عنوان کرده، بیان روح قانون اساسی و تأکید بر این نکته است که حیات و قوام یک انتخابات در وهله اول وابسته به رعایت قانون است.

به سخن دیگر اینکه مشارکت اگرچه یک حسن است اما تأثیری در قانونی بودن یا نبودن انتخابات و همچنین در مشروعیت نظام ندارد چون مشروعیت از طریق رعایت قانون تحصیل می‌شود.

می‌توان از این منظر نیز به اهمیت رعایت قانون بعنوان عامل اصلی حیات انتخابات پی برد که اگر قانون رعایت شود؛ آنگاه افراد ناامید شده و کسانی تحت القائات جریانات منافق در انتخابات شرکت نکرده‌اند؛ می‌توانند در هر مقطعی که بخواهند به آغوش مردمسالاری دینی بازگشته و مجددا رأی بدهند.

و این میسور نخواهد بود مگر با رعایت مُرّ قانون.

لازم به تأکید است که یکی از اهداف اصلاح‌طلبان برای تحریم خاموش انتخابات؛ طرح بهانه غلط نامشروع بودن نظام اسلامی است که این مسئله بایستی مورد رصد و تدقیق خواص کشور باشد.

***

 

وقتی تأکید بر مشارکت در اردوگاه اصلاحات را بایستی غنیمت شمرد!

مأموریت غیر ممکن "بدل قالیباف"

مأموریت غیر ممکن "بدل قالیباف"/ عضو ارشد کارگزاران: تاجزاده مرد میدان است!

روزنامه شرق طی یادداشتی در سرمقاله شماره شنبه گذشته خود به قلم احمد غلامی نوشته است: نیروهای دموکراسی‌خواه اینک با یک پرسش اساسی روبه‌رو هستند: اینکه چگونه می‌توان از نهادهای دموکراتیک همچون مجلس و ریاست‌جمهوری صیانت کرد؟ انکارناپذیر است که حتی یک نماینده اصولگرا هم با رأی بالاتر در مجلس با ژست دیگری روی صندلی مجلس خواهد نشست. مثلا با شناختی که از محمدباقر قالیباف وجود دارد، اگر او با رأی بالایی بر مسند ریاست مجلس می‌نشست، بی‌تردید در برابر نهادهای رسمی همچون شورای نگهبان این‌گونه دست‌به‌عصا راه نمی‌رفت!

او همچنین با متهم کردن اصولگرایان به اینکه بر مشارکت حداکثری اصرار و پافشاری ندارند! بصورت تلویحی مشارکت مردم در انتخابات به نفع اصلاح‌طلبان را خواستار شده است. [۲]

*بدیهیست که نویسنده مقاله روزنامه شرق یا در جریان عزم عمومی اصلاح‌طلبان برای تحریم خاموش انتخابات نیست که خواستار مشارکت مردم شده و یا در مسیر مواجهه با سیاست مشت آهنین اردوگاه چپ قرار گرفته است.

هرچه هست تأکید بر مشارکت در اردوگاه اصلاحات را بایستی غنیمت شمرد!

تأکید آقای غلامی بر اینکه اگر آرای قالیباف در انتخابات مجلس یازدهم بیشتر بود؛ او اینک در برابر نهادهایی مثل شورای نگهبان رفتار دیگری می‌داشت نیز به لحاظ منطق حرف صحیحی نیست و در راستای ارائه یک قالیباف بدلی به مردم و "ترور قالیباف" ارزیابی می‌شود.

چه اینکه در کارنامه اجرایی و سیاسی قالیباف به وضوح می‌بینیم که او بر خلاف برخی دیگر هرگز به روی قانون شمشیر نکشیده، وظایفش را به نحو احسن انجام داده، مطیع ولایت بوده است و حتی پایین‌تر از این مقولات؛ به مصلحت جمعی نیز اعتقادی راسخ داد. فلذاست که دیدیم بخاطر مصلحت جمعی و سیاسی از حضور در انتخابات دولت سیزدهم استنکاف کرد.

داشتن فروض غلط و نداشتن خوانش صحیح از تاریخ، یکی از موانع اصلی در ارائه تحلیل درست است و سبب‌ساز کژی‌های بزرگ می‌شود.

***

خطر رئیس‌جمهورسازی "انحراف و فتنه" برای دومین بار

عضو ارشد کارگزاران: تاجزاده مرد میدان است!

مأموریت غیر ممکن "بدل قالیباف"/ عضو ارشد کارگزاران: تاجزاده مرد میدان است!

علی‌محمد نمازی، فعال اصلاح‌طلب و عضو ارشد حزب کارگزاران سازندگی در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا پیرامون ثبت نام تاجزاده در انتخابات ۱۴۰۰ گفته است: در حال حاضر در بین اصلاح‌طلبان موقعیت و جایگاه آقای تاجزاده را بهتر از بقیه مشاهده می‌کنم. اولا اینکه به طور جدی پای مواضع خودش هزینه داده است و آدمی نبوده که اهل میدان نباشد و کسی نیست که فقط حرف زده باشد و این را مردم به خوبی متوجه شده‌اند.

او می‌افزاید: چه دوستان بخواهند بپذیرند و چه نخواهند بپذیرند، مخالف این وضع بودن و درباره آن صحبت کردن، بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد تا این که موافق صحبت کنیم. گاهی اوقات استفاده از ابزار مخالف‌خوانی در انتخابات محلی استفاده می‌کنند و متاسفانه جامعه به سمت و سویی رفته است که بیشتر صحبت‌های نفی را می‌پذیرد تا صحبت‌های اثباتی. یعنی این که اگر کسی بیاید و بگوید من فلان کار را خواهم کرد، کمتر مورد اقبال مردم قرار می‌گیرد تا این که شخصی بگوید فلان چیز را قبول ندارم .

نمازی تصریح می‌کند: تا امروز آقای تاجزاده یک معترض جدی بوده است و برای آن هم هزینه پرداخت کرده و سختی‌های زیادی کشیده است. زمانی که در وزارت کشور معاون سیاسی بود بسیار در کارش جدیت داشت. هنگامی که انتخابات مجلس ششم مورد تهدید واقع شد، ایشان محکم ایستاد و از آن انتخابات صیانت کرد.

این عضو حزب کارگزاران سازندگی همچنین گفته است: اگر آقای تاجزاده تائید شود، نفر اول جبهه اصلاحات را ایشان می‌دانم و معتقدم سبد رأی خوبی هم دارد.

نمازی می‌افزاید: اگر آقای احمدی‌نژاد هم تایید و آقای تاجزاده هم حضور پیدا کند از نظر من مشارکت بسیار بالایی صورت خواهد گرفت.[۳]

******

*آنچه که خواندید نه سناریوی یک نمایش کمدی و نه بخشی از اپیزود "شهر احمق‌ها" در رمان پینوکیو! بلکه مواضع یک رجل سیاسی مبرّز از سوی یک حزب سیاسی مبرّز است که مشغول تبیین راهبردهای انتخاباتی ایران برای مردم است...

و ما نمی‌دانیم مردم از این غصه به کجا پناه خواهند برد هنگامیکه از جانب برخی خواص اصلاح‌طلب و در آستانه انتخابات شاهد چنین حرف‌های غیر عقلانی و باطلی هستند.

آقای تاجزاده به گواه بدیهیات قانونی، سیاسی و عقلانی اولا واجد صلاحیت نامزدی در انتخابات نیست و ثانیا یک عنصر معارض قوانین و حاکمیت کشور است و حضور او در مناصب سیاسی و اجرایی منجر به ناامنی کشور می‌شود.

از طرفی بایستی از آقای نمازی تشکر کرد که اعتراف کرده کسی مثل تاجزاده نفر اول جبهه اصلاحات است!

جبهه‌ای که یک دولت ناکارآمد را طی ۸ سال گذشته در دامن رأی مردم گذاشت، هیچ دستاورد خاصی در حوزه اجرائیات ندارد و صرفا در سمت و سوی ناامنی و گرانی است که ردّ پای رجالش دیده می‌شود.

مردم و خواص ایرانی اگر توجه ویژه خود را به دو مسئله خطرناک "انحراف و فتنه" مبذول نکنند همان دو جریانی که احمدی‌نژاد و روحانی را در سبد رأی آنها گذاشتند؛ در انتخابات ۱۴۰۰ نیز برای بار دوم؛ رئیس‌جمهورسازی خواهند کرد.

در بحث مشارکت نیز گویا آقای نمازی نمی‌داند که انتخابات در وهله اول بایستی قانونی و عقلانی باشد و نمی‌شود با توجیه مشارکت؛ انتخابات را به عرصه حضور هر کس و ناکسی تبدیل کرد!

اینکه یک رجل سیاسی چنین بدیهیاتی از سیاست را نمی‌داند نشانه وجود برخی بیماری‌های سیاسی و ایضا آموزش‌های صفر و سخیف در حزب متبوع اوست.

***

1_ https://www.armanmeli.ir/fa/main/print/314497

2_ https://sharghdaily.com/fa/main/print/282571

3_https://www.ilna.news/fa/tiny/news-1079481