شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کرونا

اختصاصی/ افشای اشتباهاتی که منجر که شیوع جهانی کرونا شد

اختصاصی/ افشای اشتباهاتی که منجر به شیوع جهانی کرونا شد

اختصاصی/ افشای اشتباهاتی که منجر به شیوع جهانی کرونا شد
حدود یک سال پیش مدیر کل سازمان بهداشت جهانی از گروهی از متخصصان خواست پاسخ یک سوال را فورا بیابند: چطور وارد وضعیت همه‌گیری در سرتاسر جهان شدیم؟

سرویس ترجمه بهداشت‌نیوز، این گروه ۱۳ نفره موسوم به هیئت مستقل برای آمادگی و واکنش در برابر همه گیری پاسخی طولانی و قابل توجه ارائه داد. پاسخ این هیئت شامل این محتوا بود که سیستم های هشداردهنده اولیه از کار افتاده و نهادها نیز نسبت به این مساله بی‌وجهی نشان دادند.  همین امر به ویروس فرصت داد تا از قلب مرکزی چین به سایر نقاط جهان گسترش یابد، امپراطوری‌ها را به خاک بزند وجان میلیون‌ها نفر را در کشورهای مختلف بگیرد.

کارشناسان نتیجه می‌گیرند که قوانین مربوط به تهدیدات عفونی ناکافی است، سازمان بهداشت جهانی در این زمینه می‌توانست سریعتر عمل کند و بسیاری از دولتها علیرغم مشاهده آثار فاجعه‌بار، هشدارها را نادیده گرفتند.  آنها خواستار ایجاد یک شورای جهانی جدید برای تهدید سلامتی، اصلاحات اساسی در سازمان جهانی بهداشت، به روزرسانی قوانین حاکم بر تهدیدات بهداشتی و اقدام در مورد عدالت واکسن هستند.

یکی از مقامات بهداشتی WHO در این  خصوص می‌گوید:  سیستم فعلی نتوانست ما را در برابر بیماری همه گیر COVID-19 مقابله و محافظت کند. و اگر ما اکنون برای تغییر آن اقدام نکنیم در برابر تهدید همه‌گیری بعدی نیز ایمنی نخواهیم داشت.

چه اتفاقی در ووهان افتاد؟
یکی از مهمترین مشارکت‌های هیات مذکور در این زمینه وجود دارد: بازسازی ساعت به ساعت و روز به روز آنچه که از دسامبر ۲۰۱۹ تا ژانویه ۲۰۲۰ در ووهان چین اتفاق افتاده است. بررسی اسناد، مطالعه دقیق گزارشات و تحقیقات مربوطه از طریق مصاحبه با مقامات انجام شده است؛ به عنوان مثال، آزمایشگاه‌های چینی توالی‌یابی ویروس جدید را قبل از اینکه WHO حتی از وقوع شیوع مطلع شود، آغاز کردند. این در حالی است که گزارش WHO Wuhan سوال در مورد منشا ویروس کرونا را حل نکرده است.

این مساله دردناک به وضوح مشخص است که چگونه اطلاعات نجات‌دهنده بالقوه بجای کانال های رسمی طراحی شده برای شناسایی دقیق تهدیدات ناشی از ظهور ویروس کرونا در ووهان، در شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی و از طریق گزارش‌های مطبوعات چینی زبان منتشر می‌گردد.

بخشی از گزارش‌های مربوط به افشاگرهای وضعیت همه‌گیری و شیوع آن به  واشنگتن‌پست و آسوشیتدپرس ارائه شد وی این ادعا وجود دارد که مقامات دولتی چین در تاخیر در انتشار گزارش‌ها دخیل بوده‌اند. اما گزارش اصلی، به دلایل "تأخیر، تردید و انکار" نمی پردازد. و همچنین جزئیات نحوه اصلاحات اساسی پیشنهادی آن که در همه‌گیری‌های بعدی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اشاره نمی کند. در انتشار خبری این هیات به هیچ وجه از کلمه "چین" استفاده نشده است.

این هیئت در گزارش خود می نویسد: قصد ما در بررسی دقیق اقدامات انجام شده برای واکنش به COVID-19 است و نه تعیین مقصر. بلکه هدف ما درک آنچه اتفاق افتاده است و در صورت بروز شرایط مشابه، بتوانیم واکنشی مناسب از خود نشان دهیم.

ارزیابی پاسخ
WHO

این هیات کاستی‌ها را بخوبی نشان می‌دهد اما از هرگونه ذکر نام مقامات پرهیز کرده است. این سازمان سعی در عمل سریع دارد اما با قوانین منسوخ شده‌ای معروف به "مقررات بین المللی بهداشت" یا "IHR" محدود شده و بجای تشریح آنچه که می‌شد بهتر انجام شود،  در اکثر موارد این استدلال مطرح شده که دستان آژانس بسته است.

در این گزارش آمده است: "در این بیماری همه‌گیر، تلاش‌های رییس کل سازمان جهانی بهداشت و کارکنان آن بی‌وقفه بوده است، اما مشکلات ساختاری نیز آشکار گردیده است
." به خصوص در مورد دو موضوع اساسی –راهنمایی‌های اولیه WHO در انتقال انسان به انسان و تأخیر در اعلام وضعیت اضطراری‌- این هیئت نقایص را شناسایی می‌کند اما از ذکر نام خودداری کرده است.


منبع: WashingtonPost/ مه ۲۰۲۱
مترجم: لیلا فرجی