شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#ایالات متحده#ایستگاه#غول#چین#وزن

نگرانی آمریکا از بازوی رباتیک غول آسای ایستگاه فضایی چین

نگرانی آمریکا از بازوی رباتیک غول آسای ایستگاه فضایی چین

در حالی که بازوی رباتیک ۱۰ متری متصل به ماژول اصلی ایستگاه فضایی چین موسوم به "تیانگونگ" قادر به بلند کردن اجسام با وزن تا ۲۰ تن خواهد بود، رئیس فرماندهی فضایی ایالات متحده ابراز نگرانی کرده است که این دستگاه می‌تواند در آینده برای مقابله با ماهواره‌های دیگر استفاده شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از "ساوث چاینا مورنینگ پست"، استقرار یک بازوی رباتیک قدرتمند توسط چین که به ماژول اصلی ایستگاه فضایی "تیانگونگ"(Tiangong) متصل است، نگرانی‌هایی را در مورد کاربردهای نظامی احتمالی آن در ایالات متحده ایجاد کرده است.

دانشمندان چینی می‌گویند، این دستگاه به طول ۱۰ متر که توانایی بلند کردن اجسام تا ۲۰ تن وزن را دارد و می‌تواند خارج از ایستگاه فضایی حرکت کند، هنگام نزدیک شدن فضاپیماهای ورودی قادر خواهد بود به آنها کمک کند تا به ایستگاه فضایی متصل شوند.

ایستگاه فضایی چین با نام ایستگاه فضایی "تیانگونگ" یک ایستگاه فضایی است که در مدار نزدیک زمین بین ۳۴۰ تا ۴۵۰ کیلومتری سطح زمین قرار دارد. این ایستگاه به هنگام تکمیل شدن، تقریباً یک پنجم جرم ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهد بود. انتظار می‌رود جرم ایستگاه فضایی چین بین ۸۰ تا ۱۰۰ تن باشد. تاریخ پرتاب ماژول اصلی آن موسوم به "تیانهه"(Tianhe) نیز ۲۹ آوریل ۲۰۲۱ بود.

"جیمز دیکینسون" فرمانده فرماندهی فضایی ایالات متحده ماه گذشته در کنگره آمریکا گفت که این فناوری می‌تواند در غالب یک سیستم آینده برای مقابله با ماهواره‌های دیگر استفاده شود و بنابراین برای ارتش آمریکا نگران کننده است.

وی گفت: توانایی "شیجیان-۱۷"(Shijian-۱۷) که یک ماهواره چینی مجهز به بازوی رباتیک است، برای ساقط کردن بالقوه کاوشگرهای آمریکایی یک چالش در حوزه فضایی است.

آکادمی فناوری فضایی چین که "شیجیان-۱۷" را توسعه داده و از آن بهره‌برداری می‌کند، هنگام راه اندازی آن در سال ۲۰۱۶ گفت که ماموریت آن آزمایش فناوری‌های رصد زباله‌های فضایی در مدار بالا است.

با این حال، مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی که یک اتاق فکر مستقر در واشنگتن است، در ماه مارس گفت که این ماهواره در طول این سال‌ها اقدام به انجام مانورهای غیرمعمولی کرده و موقعیت خود را متناسب با ماهواره‌های دیگر تغییر داده است.

البته این فناوری جدیدی نیست، چرا که ناسا از اوایل دهه ۱۹۹۰ تجهیزات شاتل فضایی خود را به بازوهای رباتیک مجهز کرد.

"آنتونی وونگ دونگ" تحلیلگر نظامی مستقر در ماکائو می‌گوید، این قابل فهم است که آمریکایی‌ها نگران هستند.

وی گفت: سوال اصلی این است که این فناوری چه زمانی توسط چینی‌ها استفاده می‌شود و هدف واقعی آن چیست؟

"دیکینسون" به کنگره گفت که در صورت وقوع جنگ بین آمریکا و چین، لحظات ابتدایی صرف تلاش برای غیرفعال کردن ابزارهای ارتباطی ما مانند جی‌پی‌اس خواهد شد. وی گفت: چین یک مجموعه گسترده از قابلیت‌های ساقط کردن و فضاسایبری، سلاح‌های هدایتگر انرژی، قابلیت‌های مداری و موشک‌های ضد ماهواره زمینی ساخته است که می‌تواند سیستم‌های ماهواره‌ای ایالات متحده را مسدود کند یا به آنها آسیب برساند.

اما "سونگ ژونگ پینگ" مفسر نظامی در هنگ کنگ می‌گوید که "دیکینسون" تهدید چین را بزرگنمایی می‌کند تا بودجه بیشتری برای سازمان متبوع خود بگیرد و اینکه حذف زباله‌های فضایی واقعا مسئله مهمی است.

وی گفت: اگر چین در زمینه حذف زباله‌های فضایی به موفقیت دست یابد، در سطح بین‌المللی مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

پکن در یک بیانیه در سال ۲۰۱۶ گفته بود که مقابله با زباله‌های فضایی از جمله استقرار سیستم نظارت، هشدار سریع و واکنش اضطراری یکی از ۱۰ رویکرد اصلی چین برای ۵ سال بعدی است.

تاکنون چندین روش برای پاکسازی زباله‌های فضایی از جمع کردن آنها با بازوهای رباتیک و با استفاده از تور تا نابودی آنها با لیزر در نظر گرفته شده و آزمایش شده است.

ناسا، آژانس فضایی اروپا و آژانس اکتشاف هوافضای ژاپن همگی پروژه‌های حذف زباله فضایی خود را اعلام کرده و چندین فضاپیمای آزمایشی را بدین منظور به فضا پرتاب کرده‌اند.

"وانگ وی" رئیس تحقیق و توسعه در شرکت علوم و فناوری هوافضای چین گفت که این یک چالش برای همه کشورهایی است که در اکتشافات فضایی شرکت دارند.

وی افزود: حذف زباله‌های فضایی مسئله مهمی است که مأموریت‌های فضایی فعلی و آینده باید با آن روبرو شوند. توسعه این فناوری برای محافظت از دارایی‌های فضایی، حفظ امنیت فضا و منابع برای بشر ضروری است.

انتهای پیام