شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#بورس#بورس تهران

بورس تهران قرمز شد | ادامه روند خروج پول حقیقی در بازار

بورس تهران یکی دیگر از خونین‌ترین روزها را پشت سر گذاشت. با توجه به وضعیت نابسمان بازار و اعتبار از دست رفته، سمت فروش بازار بشدت فعال بود و شاخص کل با کاهش ۲.۴ درصدی به ۱.۱۲۷ میلیون رسید. این اتفاق به عنوان بیشترین میزان ریزش در سال ۱۴۰۰ ثبت شد. این در حالی است که در طی ۹ ماه گذشته هرگز شاخص کل به این سطح نزول نکرده بود. همچنین شاخص فوق حمایت مهم میانگین متحرک ۳۰۰ روزه در تایم فریم روزانه و ۲۳ درجه فیبوناچی در تایم فریم هفتگی را از دست داد. حمایت‌های مطرح شده به ترتیب در طی ۶ و ۲۸ سال گذشته شکسته نشده بودند! شاخص هم وزن نیز در روند نزولی خود در حال حرکت است و با ۱.۲ درصد کاهش به کار خود پایان داد.

بورس تهران قرمز شد  |  ادامه روند خروج پول حقیقی در بازار

بورس تهران در خون غلتید

در اقدامی کم سابقه ، ۲۲ نماد بورسی امروز بازگشایی داشتند که بعضی از آنها با ریزش‌های سنگین در بازگشایی مواجه گشتند. یکی از علت‌های کاهش شدید شاخص کل نیز می‌تواند به دلیل ریزش در این بازگشایی‌ها باشد. اما نکته جالب توجه تایید شدن معاملات این سهم‌ها توسط مقام ناظر بورس بود. اتفاقی که پیش‌تر کمتر سابقه داشت. از طرفی بعضی افراد اعتقاد دارند که سازمان بورس برای برطرف کردن مشکل نقدشوندگی این بازگشایی‌ها را مورد پذیرش قرار داده است. اما بسیاری از از نمادها حتی در قیمت‌های بسیار پایین نیز خریداری نداشتند و حجم مبنای تعریف شده را پر نکردند.

از سهم‌های قابل توجه در بازگشایی می‌توان به سفاسی اشاره کرد که با منفی ۶۱ درصد بازگشایی شد و قیمت پایانی این سهم نیز در همین محدوده قرار داشت. در این گروه به ۸ نماد می‌توان اشاره کرد که بازگشایی نامطلوبی را تجربه کردند.

نمادها با بالاترین ریزش در بازگشایی

از دیگر اقدامات امروز اجرای طرح گره معاملاتی در ۶ نماد کرازی، کحافظ، خکار، خازین، سیمرغ و چکارن است. تمامی این نمادها با کاهش ده درصدی قیمتی همچنان خریدار نداشتند و قیمت پایانی آنها به زحمت اگر به منفی دو درصد می‌رسید.

واضح است نقدشوندگی در بورس به شدت در سطح پایینی قرار گرفته و حتی برای سهام ارزنده و آن‌هایی که گزاراشات خوبی را روانه کدال کرده‌اند خریدار چندانی در بازار دیده نمی‌شود.

این درحالی است که هفته گذشته رئیس بانک مرکزی با فعالان بازار سرمایه ملاقات داشته است. متاسفانه به دلیل صحبت‌های ضد و نقیض و مطرح کردن موضوعات متعدد، این جلسه نتیجه مشخصی نداشت. شاید برای رونق دباره این بازار باید راه‌حل‌های جدی‌تری را به‌کار بست.

سوددهی بازارهای موازی مثل کریپتوکارنسی، شرایط نامشخص سیاسی و اقتصادی کشور، آینده مبهم برجام و در نتیجه قیمت دلار، سیاست‌های متفاوت کاندیداهای انتخابی ریاست جمهوری شرایط ناایمنی را برای سرمایه‌گذاری در بازار فوق ایجاد کرده است و با کاهش اعتبار این بازار، سخت می‌شود در این برهه از زمان از انتظار بازگشت و سرمایه‌گذاری را داشت.

بازاری بدون جذابیت

ارزش معاملات خرد در روزی که گذشت حدود ۲.۴ همت بود که نسبت به روز گذشته تغییر چندانی نداشت. بیشترین ارزش معاملات مربوط به صندوق سرمایه ثابت کمند و امین یکم بود که با توجه به شرایط ریسکی موجود در بازار اعتماد و تمایل مردم به صندوق‌های سرمایه‌گذاری افزایش پیدا کرده است. گروه‌های فلزات اساسی، بانک، خودرو، شیمیایی و دارویی بیش از ۵۰ درصد از ارزش معاملات خرد را به خود اختصاص داده بودند.

به گفته دبیر شورای‌عالی فضای مجازی ارزش معاملات رمزارزها در ایران، روزانه بیش از ۴ هزار میلیارد تومان است، چیزی در حدود ۶۰ درصد بیشتر از ارزش معاملات خرد بورس!

در روزی که گذشت تمامی صنایع وضعیت نامطلوبی را پشت سر گذاشتند. در این بین گروه خودرویی، فرآورده‌های نفتی و کانه‌های فلزی با بیش از ۳ درصد ریزش اوضاع نامساعدتری را تجربه کردند.

امروز نیز با ادامه روند خروج پول حقیقی در بازار مواجه شدیم و دوباره فروشندگان بسیار قوی در بازار ظاهر شدند به طوری که با ۷۶ درصد افزایش، شاهد خروج پول به مبلغ ۹۷۴ میلیارد تومان بودیم. در ابتدای بازار حقوقی‌های گروه بانکی خریدهای خوبی در این گروه انجام دادند ولی در ادامه بازار حقوقی‌ها حمایت خوبی در نمادهای خودرو و خساپا انجام دادند به طوری که چند بار صف فروش این نمادها جمع شدند.

همچنین امروز با بازاری تماما قرمز روبه رو بودیم به طوری که از ۴۹۳ نماد فعال در بازار امروز، تنها ۱۵ نماد موفق به ایجاد صف خرید به ارزش ۲۲۹ میلیارد تومان شدند. قسمت ناامید کننده، قرار گرفتن ۹۴ درصد از نمادها در سمت منفی بازار بود. ۶۸ درصد از نمادها صف فروشی به ارزش ۵.۵ همت تشکیل دادند که این رقم نسبت به روز قبل افزایش داشته است.

منبع: بورسان