شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#جلوگیری

احمد توکلی : از افتتاح پروژه سراسر نقص گوره-جاسک جلوگیری کنید

برون سپاری پروژه ای که هنوز تکمیل نشده و قرار بر بهره برداری آن هم نیست چه مفهومی دارد

 احمد توکلی :  از افتتاح پروژه سراسر نقص گوره-جاسک جلوگیری کنید

احمد توکلی رئیس هیات مدیره دیده بان شفافیت و عدالت با ارسال نامه ای از زنگنه وزیر نفت درخواست کرد تا از افتتاح پروژه راهبردی گوره- جاسک به دلیل نواقص پروژه ازجمله؛ طراحی غلط، غیراصولی و غیر فنی آن، آماده نبودن تلمبه خانه ها، امکان آسیب دیدگی و پارگی خطوط و بای پس کردن تلمبه خانه جلوگیری نماید.

ضمناً، در این نامه سوال شده است که برون سپاری کارهای بهره برداری و نگهداری پروژه ای که هنوز تکمیل نشده و در حال حاضر قرار بر بهره برداری آن نیست، چه مفهومی دارد.

متن این نامه بدین شرح است.

 

جناب آقای مهندس زنگنه

وزیر محترم نفت

سلام علیکم؛

 

احتراماً به اطلاع می‌رساند که با بررسی‌های کارشناسی کارگروه تخصصی انرژی دیده‌بان شفافیت و عدالت، موارد متعددی از تخلفات و اشکالات فنی در خط لوله گوره - جاسک گزارش شده است؛ بنابراین لازم است جنابعالی دستور فرمایید این موارد بررسی شود و از افتتاح پیش از موعد طرح ناتمام، غیراستاندارد و پر از اشکالات فنی جلوگیری فرمایید. 

 

1- انتخاب بهترین و اقتصادی‌ترین مسیر اجرای هر پروژه که کمترین تحصیل اراضی و لطمات را به محیط‌زیست، منابع طبیعی، مزارع، کشتزارها، باغات، راه‌ها، آثار تاریخی، مناطق نظامی، امنیتی و غیره، داشته باشد از اولویت‌های یک پروژه است که متأسفانه در پروژه خط لوله انتقال نفت خام از گوره به جاسک، رعایت نشده است به عنوان مثال؛ در طول مسیر علاوه بر عبور از باغ‌ها و نخلستان‌ها به حریم سایت‌های نظامی نزدیک شده است که در پاره‌ای از موارد جهت دور زدن سایت‌ها، با پیچ‌وخم‌های فراوان و غیراصولی با مشکلات جدی مواجه شده که علاوه بر افزایش طول مسیر، هزینه‌های هنگفتی را به کشور تحمیل کرده است.

 

2 - با طراحی غلط، غیر اصولی و غیرفنی تأمین برق تأسیسات و خطوط انتقال برق و دکل‌های فشار قوی، مربوط با هزینه‌های نگهداشت و غیره، علاوه بر افزایش سرسام‌آور هزینه‌ها، عمق ناکارآمدی را در اجرای این پروژه نشان می‌دهد.

3 - مشکل فنی دیگر، عدم در نظر گرفتن شبیه‌سازی در طراحی پروژه است که باعث شده، فشار در تأسیسات انتهایی از میزان مورد نیاز در طول خط، پایین‌تر بوده و در صورت عدم اصلاح، ممکن است موجب پارگی خط در هنگام استارت گردد.

 

4 - با توجه به اینکه هیچ‌کدام از تأسیسات و تلمبه‌خانه‌ها، آماده بهره‌برداری نبوده و فقط تلمبه‌خانه شماره ۲ به صورت نیمه‌کاره در حال آماده شدن است، هرگونه استارت خط از مبدأ و رساندن نفت به تلمبه‌خانه شماره ۲ و بای‌پس کردن مابقی تلمبه‌خانه‌ها و تأسیسات که آماده نیستند و رساندن نفت خام به جاسک، علاوه بر اینکه امکان‌پذیر نیست، موجبات آسیب به لوله‌ها و تجهیزات و لوازم فنی مراکز و خوردگی لوله‌ها را فراهم خواهد نمود. لذا تعجیل در افتتاح خط که در حال حاضر هیچ کاربردی ندارد، چه مفهومی می‌تواند داشته باشد؟

ضمن اینکه پر کردن لوله‌ها با نفت خام که موجب خسارت و نگهداری و هزینه‌های بسیار هنگفت را فراهم می‌نماید، منطقی نبوده و منطقی‌ترین راه ممکن، افتتاح خط لوله پس از تکمیل کامل پروژه و در زمان بهره‌برداری عملی از خط است.

 

5 - پروژه‌ای که هنوز تکمیل نشده و قرار هم نیست در حال حاضر مورد بهره‌برداری قرار بگیرد، برون‌سپاری کارهای بهره‌برادری نگهداری آن (O&M) چه مفهومی دارد؟ این در حالی است که خود شرکت خطوط لوله ایران در حوالی خط گوره - جاسک، دو منطقه مجزای فارس و خلیج‌فارس را دارد که می‌ تواند خط جدید را مدیریت کنند.

 

لذا با توجه به اوصاف فوق، ضروری است از هرگونه افتتاح غیراصولی و پیش از موعد فنی خط لوله گوره به جاسک جلوگیری به عمل آورده و از هرگونه واگذاری و برون‌سپاری کارهای بهره‌برداری و تعمیرات خودداری کرده و مطابق روال، بهره‌برداری آن را به یکی از مناطق شرکت بهره‌بردار شرکت خطوط لوله و مخابرات که توان مدیریت خطوط لوله را حتی در شرایط بحرانی دارند، واگذار نمایند.

بدیهی است با عدم افتتاح پیش از موعد خط ناتمام گوره- جاسک موجبات ایجاد زحمت برای دیده­بان و قوه محترم قضاییه جهت طرح شکایت و بررسی پرونده فراهم نشود.

 

منبع: الف