به گزارش برنا؛ سیما فردوسی، روانشناس با اشاره به اینکه هم اکنون جامعه به دلیل فراوانی تعداد اخبار ناگوار دچار تنش شدید شده است به خبرنگار برنا گفت: قتل‌های خانوادگی در تمامی جوامع بوده و است. در جامعه افرادی که از لحاظ شخصیتی روحی و روانی دچار مشکل هستند به خودکشی و دیگرکشی تمایل دارند.

او افزود: البته وقتی خبری به این شکل منتشر می‌شود. در مرحله اولیه بسیاری از ابعاد آن ناشناخته است. در حالی که این مسائل از سوی قاتل یا قاتلین اظهار شده است.

فردوسی تاکید کرد: هم اکنون بسیاری از مسائل ناشناخته و در آینده مشخص می‌شود. نباید به این قضیه فکر که یک نفر دیگری را به قتل رسانده و اتفاق خاصی هم نیافتاده است.

مبتلایان به بیماری روانی در جامعه را بیشتر بشناسید

این روانشناس ادامه داد: این مسائل را نباید ساده انگاری کرد و جامعه ما باید این افراد را به عنوان بیمار تلقی کرد. از سوی دیگر باید پشت پرده چرایی بروز این جرم  هم مشخص شود.

چگونگی رفتار در خانه را بیاموزید

 فردوسی افزود: از سوی دیگر در ایام کرونا به سر می‌بریم و فشارها فراوان مردم را تهدید می‌کند. در ایام پساکرونا هم عواقب این فشارها بیرون می‌زند. خانواده‌ها در داخل خانه باید با یکدیگر صحبت کنند، چون صبحت کردن افراد را آرام می‌کند چرا که خشم‌های فروخورده و عصبانیت‌های درونی در صورت فروخوردگی سر باز می‌کند.

خدمات مشاوره‌ای و روانشناسی در پوشش بیمه قرار گیرد

 او تاکید کرد: خدمات روانشناسی و مشاوره‌ای باید تحت پوشش بیمه قرار بگیرد.

این روانشناس گفت: باید تمامی مردم جامعه بتوانند با مشاوران صحبت کنند. این در حالی است که هم اکنون هزینه‌های مشاوره‌ای گران است و برخی از افراد نمی‌توانند از این گونه خدمات بهره‌مند شوند.

فردوسی افزود: باید با بهره‌گیری از خدمات پوشش بیمه‌ای بتوان خشم‌ها و اضطراب‌های منجر به بروز این گونه رفتارها را مهار کرد.

بروز بسیاری از جرم‌ها به دلیل مصرف مواد مخدر

این روانشناس تصریح کرد: مصرف مواد مخدر در بروز این گونه رفتارها موثر است. چه بسا افرادی که به دلیل مصرف مواد مخدر دست به این گونه اقدامات زده‌اند.

او ادامه دا: مصرف مواد مخدر باعث بروز این مساله شده است بلکه باید به شکل ریشه‌ای به این امر توجه و نتایج آن شفاف از سوی رسانه‌ها برای مردم بازگو شود. برای مثال مردم باید بدانند که فقط حادثه به اینکه یک پدر فرزند 47 ساله خود را کشته و تکه تکه کرده است، خلاصه نمی‌شود، بلکه باید بدانند که در پشت پرده بروز این گونه رفتارها به دلایل مختلف بروز کرده است.

بی تفاوتی پدر و مادر خرمدین نسبت به قتل فرزندان به دلیل مشکلات روحی و روانی است

 این روانشناس با بیان اینکه پدر و مادر بابک خرمدین یا پدر رومینا به رغم قتل فرزند خود ناراحت نبودند، تصریح کرد: این بی‌تفاوتی در این گونه افراد نشان دهنده مشکلات روحی و روانی است. این رفتار یک علامت روحی و روانی است .

فردوسی گفت: این گونه افراد به دلیل جنون و بیماری اسکیزوفرنی احساس پشیمانی ندارند.

 ایجاد روابط حسنه در خانواده ها از اهمیت برخوردار است

فردوسی خطاب به خانواده‌ها افزود: خانواده‌ها باید در حسنه کردن روابط تاثیر داشته باشند. همچنین خانواده‌ها در ایجاد حس دوستی و رابطه توامان با عشق و احترام در بهبود روابط خانوادگی موثر عمل کنند تا جو عاطفی خانه مناسب باشد و به ویژه مادران در احقاق این مهم اقدام کنند. از سوی دیگر باید سعی شود رابطه بین پدران  و فرزندان را حسنه کنند.

این روانشناس با بیان اینکه رابطه در خانواده باید مبتنی بر عشق و احترام در بین افراد باشد، افزود:  اگر جو عاطفی درون خانه  مناسب باشد بچه‌ها به سمت بیرون از خانه سوق پیدا نمی‌کنند. گرایش به بیرون و دوستان مشکلات متعدد به دنبال داشته است. اگر محیط خانه عاطفی بوده و طلاق عاطفی بین  والدین وجود نداشته باشند پدر و مادر یکدیگر را دوست داشته باشند و برنامه ریزی برای اوقات فراغت فرزندان لحاظ شود، طبیعتا مشکلات خانواده‌ها کاهش می‌یابد.

او ادامه داد: کودک به سمت درون خانه گرایش دارد تا بیرون از خانه بسیاری از نابسامانی‌های رفتاری به دلیل ارتباط با دوستان ناباب و تاثیرگیری از افراد نامناسب و درگیر شدن با مسائل اجتماعی و آسیب‌ها را شاهد هستیم.

فرزندان با والدین دارای مشکلات روحی و روانی چگونه رفتار کنند؟

 فردوسی در واکنش به این سوال که با گشتی در فضای مجازی احساس ترس و خطر را در جامعه در قالب جوک مطرح می‌شود، گفت: هر پدر و مادر چنین کاری نمی‌کنند. برخی فرزندان به این امر واقف هستند که والدین آنها به مشکلات روحی و روانی مبتلا هستند نباید آنها را حساس و تحریک کنند.

 به گفته او باید مراقب افرادی که از لحاظ روحی مشکل و خلق تحریک پذیر دارند، بود. البته تمامی مشاجرات به قتل ختم نمی‌شود اما همین دعواها و کتک زدن‌ها را شامل می‌شود. این مقوله می‌تواند زیربنای مسائل دیگر باشد.

فردوسی با بیان اینکه پدر و مادر نسبت به والدین وظایفی دارند، افزود: باید فرزندان مسئولیت مادر و پدر را بر عهده گیرند. ظلم است که پدر و مادر فرزندی را به دنیا آورند، اما فرزند به پدر و مادر توجه نداشته باشد، بلکه باید به وظایف فرزندان در قبال والدین نیز توجه شود.

او گفت: رسانه‌ها باید وظایف نوجوانان نسبت به والدین را بیش از پیش مطرح کنند.

این روانشناس درباره اضطراب اجتماعی و نحوه مهار آن افزود: نباید بیش از پیش مسائل را کنکاش کرد. اخبار مربوط به این مسائل را باید از رسانه ملی پیگیری کرد. این مقوله ناامنی را ایجاد می‌کند.

به اخبار خفاشان فضای مجازی توجه نکنید

فردوسی افزود: خفاشان فضای مجازی بیکار نیستند. آنها برای ایجاد ناامنی در جامعه فعالیت می‌کنند. نباید اخبار در این زمینه به ویژه اخبار کذب را دنبال کرد.

//انتهای پیام: 3