شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سازمان ملل#شورای امنیت#غزه#آتش#آتش بس

شورای امنیت سازمان ملل خواستار «پایبندی کامل» به آتش بس غزه شد

شورای امنیت سازمان ملل خواستار «پایبندی کامل» به آتش بس غزه شد

شورای امنیت سازمان ملل متحد در نخستین بیانیه خود در ارتباط با درگیریهای خونین اخیر در نوار غزه، خواستار «پایبندی کامل» تمام طرف‌های این تعارض به آتش بس غزه شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، شورای امنیت سازمان ملل روز شنبه در نخستین بیانیه‌ای که از زمان آغاز درگیریهای خونین در غزه صادر کرد، خواستار «پایبندی کامل (طرف‌های درگیر) به آتش بس» شد.

اعضای شورای امنیت همچنین در این بیانیه بر «نیاز فوری به کمک اسنان دوستانه به جمعیت غیرنظامی فلسطینیان، به ویژه در غزه» تأکید کردند.

نکته جالب توجه آن است که هیأت نمایندگی ایالات متحده- که پیش از این از تصویب هرگونه پیش نویس بیانیه در مورد درگیریها در غزه ممانعت کرده بود- تنها پس از حذف پاراگرافی که در آن خشونت را محکوم کرده بود، از این بیانیه حمایت کرد.

در پیش نویس پیشین آمده بود که «اعضای شورای امنیت تمام اقدام‌های خشونت آمیز علیه غیرنظامیان از جمله اقدام‌های تروریستی و همچنین اقدام به تحریک، تهییج و ویرانی را محکوم کرد.

در این پیش نویس همچنین نسبت به بروز تنشها و خشونت در قدس اشغالی به ویژه در داخل و پیرامون اماکن مقدس ابراز نگرانی کرد و خواستار محترم شمردن وضعیت موجود تاریخی در اماکن مقدس شدند.

در بیانیه نهایی شورای امنیت که از سوی چین، نروژ و تونس پیشنهاد شده بود، به سادگی خاطرنشان می‌کند که اعضای شورا «برای مرگ غیرنظامیان در این درگیرهای خشونت بار سوگوار است».

شورای امنیت همچنین بر اهمیت دستیابی به یک صلح فراگیر بر مبنای چشم اندازی از یک منطقه که در آن اسرائیل و فلسطینیان دوشادوش یکدیگر در صلح و با مرزهای امن زندگی کنند، تأکید کرد.

این بیانیه همچنین بر اهمیت نقش مصر و سایر کشورهای منطقه در برقراری این آتش بس و همچنین گروه چهار خاورمیانه (مشتمل بر روسیه، آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل) تأکید کرد.

از سوی دیگر، وزارت خارجه رژیم صهیونیستی روز شنبه در بیانیه‌ای از ایالات متحده «بخاطر حمایت مداوم خود از اسرائیل و حق خود برای دفاع از شهروندانش (!)» قدردانی کرد و شبه نظامیان حماس را به بهانه پرتاب هزاران راکت به سمت اراضی اشغالی برای خشونت اخیر «مقصر اصلی» معرفی کردند.

در این بیانیه آمده است: «ما (رژیم صهیونیستی از جامعه بین المللی انتظار داریم که حماس را محکوم کرده و خلع سلاح کند و نوسازی غزه را همزمان با جلوگیری از منحرف شدن منابع مالی و تسلیحاتی به سمت تروریسم تضمین کند».

هنوز طرف فلسطینی به این بیانیه واکنشی نشان نداده است.