شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#عراق

ترور در آستانه انتخابات/داوطلب انتخابات محلس عراق کشته شد+جزییات

هشام المشهدانی فعال مدنی عراقی شامگاه جمعه در یکی از روستاهای شهر الطارمیه واقع در شمال بغداد به ضرب گلوله مهاجمان ناشناس کشته شد؛ قتلی که برخی فعالان و چهره ای سیاسی عراقی آن را پیام هشدار تلقی کردند.

ترور در آستانه انتخابات/داوطلب انتخابات محلس عراق کشته شد+جزییات

به گزارش منیبان؛ ترور المشهدانی عضو ائتلاف عزم موجی از محکومیت ها را برانگیخت. برخی رسانه های عراقی به نقل از منابع امنیتی گزارش دادند که این ترور را تعدادی از اعضای گروه تروریستی داعش که اطراف بغداد فعال هستند انجام داده اند اما برخی از ناظران در این موضوع تشکیک می کنند.

خمیس الخنجر دبیرکل طرح عربی عراق و رئیس ائتلاف عزم روز شنبه در واکنش به ترور عضو ائتلاف تحت ریاست خود گفت: این اقدام پیامی خطرناک است.

الخنجر در توییتر افزود: ترور المشهدانی پیامی خطرناک است که نشان می دهد باید از فرآیند دموکراتیک عراق، اصحاب اندیشه و فعالیت های مدنی توده های مردم در برابر سلاح لجام گسیخته و گروه های تروریستی حمایت کرد.

ائتلاف عزم یکی از ائتلاف های منصوب به اهل سنت در عراق است که در انتخابات پارلمانی زودهنگام ۱۰ اکتبر آینده شرکت خواهد داشت.

خمیس الخنجر ائتلاف عزم را با شرکت چهره هایی مانند سلیم الجبوری، خالد العبیدی و جمال الکربولی تشکیل داده است.

این دومین ترور طی اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ بعد از قتل «ایهاب الوزنی» فعال اجتماعی در کربلا است که برخی ناظران تحولات، آن را در راستای لغو برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی و ایجاد اغتشاش برای ناامن سازی فرایند دموکراتیک جدید عراق ارزیابی می کنند.

در ماه های گذشته زمزمه های لغو انتخابات زودهنگام به گوش می‌رسید که هربار با تکذیب دولت‌مردان عراق مواجه می شد اما با ترور مشکوک یک فعال مدنی در کربلا، جوسازی رسانه های منطقه ای و نیز مداخله کشورهای خارجی به ویژه انگلیس این زمزمه ها بار دیگر قوت گرفت.

اظهارات سفیر انگلیس در بغداد مبنی بر اینکه فضای کنونی برای برگزاری انتخابات مناسب نیست به شدت از سوی چهره های سیاسی و دینی عراق رد و «دخالت آشکار در امور داخلی عراق» تلقی شد.

در این باره رییس مجلس اعلای عراق از وزارت خارجه کشور خواست با رد این اظهارات و برای پایان دادن به چنین دخالت هایی که بدور از پروتکل های دیپلماتیک است، اقدامات لازم را به عمل آورد.