به گزارش برنا به نقل از ایرنا؛ دفتر مشاور امنیت ملی عراق با انتشار اطلاعیه ای از دیدار الاعرجی و دوما خبر داد که در این دیدار درباره مسایل مختلفی به محوریت پرونده نظامی و تسلیحاتی گفتگو و رایزنی شد.

الاعرجی در گفتگوی خود با دوما تصریح داشت که نقش ائتلاف آمریکایی به "آموزش و توسعه توانایی های نیروهای عراقی پس از خروج کامل (نیروهای رزمی) و کمک به وظایف حمایتی امنیتی برای مبارزه با افراط گرایی محدود خواهد شد".

عراق با آمریکا، ناتو و ائتلاف آمریکایی گفتگوهایی درباره حضور نظامیان تحت امر آنها داشته و اخیرا بر "نیاز اطلاعاتی و لجستیکی بدون نیاز رزمی و جنگی" تاکید کرده است.

فرماندهان ناتو و سنتکام به همراه سفیران کانادا، آمریکا، نمایندگی اتحادیه اروپا و چند کشور اروپایی از جمله مسوولان نظامی و سیاسی بودند که با مقامات عراقی مخصوصا الاعرجی دیدارهای متعددی داشته و درباره چگونگی حضور نظامی در این کشور و همکاری های نظامی و امنیتی گفتگو داشته اند.

ناتو بهمن ماه سال گذشته از حضور نظامیان خود در عراق خبر داد که با واکنش الاعرجی مواجه شد. همچنین گفتگوی راهبردی آمریکا و عراق نیز از پرونده هایی بود که به مساله حضور ائتلاف آمریکایی در خاک این کشور تمرکز ویژه ای داشت.

کشورهای ائتلاف آمریکایی همواره از حضور "پیمانکاران، متخصصان و مهندسان غیرنظامی" در عراق برای "آموزش های نظامی، استشاری و همکاری های اطلاعاتی" سخن می گویند.

فرانسوا دوما رییس کمیسیون دفاعی پارلمان فرانسه نیز به نوبه خود از تمایل کشورش برای افزایش همکاری با عراق و پشتیبانی از توانایی های (نظامی) این کشور به ویژه در زمینه تسلیح، عملیات روانی و اطلاعاتی خبر داد.

عراق و فرانسه در روزهای گذشته رایزنی هایی برای خرید سلاح،  جنگنده و رادارهای از این کشور و همچنین همکاری های هسته ای داشته است.

جنگنده های F-۱۶ و رافائل، کشتی های جنگی و انواع رادار از جمله گزینه های عراق برای خرید از فرانسه است.

گفتگوهای این دیدار نیز به محوریت همین موضوع اختصاص داشت.

رییس کمیته امنیتی مجلس عراق چند روز قبل از سفر رییس کمیسیون دفاعی پارلمان فرانسه خبر داد و گفت که این سفر برای امضای تفاهم نامه اولیه برای خرید جنگنده و تقویت رادارهای فرماندهی انجام خواهد شد.

وی از لزوم خرید تجهیزات پیشرفته و همکاری های بیشتر با متخصصان خارجی برای تجهیز و به روزرسانی ارتش عراق سخن گفته بود.

فرانسه جزو کشورهای عضو ائتلاف آمریکایی است.

الاعرجی همچنین در این دیدار از تلاش های دولت عراق درباره پرونده اردوگاه های آوارگان به ویژه اردوگاه الهول سوریه سخن گفت که به گفته وی برای پایان دادن به این معضل بایستی از طریق همکاری جامعه جهانی تلاش کرد تا از اثرات "فاجعه بار" آن خلاص شد.

در همین پیوند برخی رسانه های منطقه خبر دادند که مک کنزی فرمانده سنتکام که چند روز قبل با نخست وزیر عراق دیدار کرده بود روز جمعه در این اردوگاه حاضر شده و مذاکراتی را با طرف های کُرد و عراق ترتیب داده بود.  

وی از برداشتن گام اول برای بازگرداندن این خانوارها به عراق سخن گفته و آنرا آغازی بر انتقال سایر خانواده ها برشمرده بود.

اردوگاه الهول در سوریه یک اردوگاه آوارگان و خانواده های تروریست های داعش است که حدود ۷۰ هزار نفر در آن اسکان دارند.  کنترل این اردوگاه در دست نیروهای کرد متحد آمریکا در سوریه می باشد.

این مساله از آنجا مهم است که این خانواده های داعشی تفکرات سلفی و تکفیری داشته و حتی بعضا از سوی کشورهای وطن خود نیز پذیرفته نمی شوند.

حدود نیمی از ساکنان اردوگاه معادل ۳۰ هزار نفر شهروندان عراق و حدود ۱۰ هزار نفر از آنها نیز شهروندان کشورهای اروپایی هستند.

پیشتر اخباری مبنی بر انتقال گروهی از این خانواده ها به عراق مطرح شد که واکنش های منفی بسیاری در پی داشت. مقامات عراقی معتقدند روند انتقال این خانواده ها باید به صورتی انجام شود که علاوه بر بررسی دقیق در رابطه با چگونگی انتقال، این خانواده ها از یکدیگر جدا و متفرق شوند تا خطری برای سایرین در آینده ایجاد نکند.

این نگرانی وجود دارد که کودکان تروریست های داعشی در سالهای آینده به راه پدران خود ادامه داده و بار دیگر منطقه و جهان با معضل تروریسم و افراط گرایی مواجه شود به همین خاطر این مساله به یک معضل بین المللی تبدیل شده است.