شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#آمریکا#برجام

آیا پس از احیای برجام، شرکت های اروپایی به ایران باز می گردند؟| توتال: برنمی گردیم| پژو؟

همزمان با مذاکرات غیررسمی جاری در وین برای احیا برجام و زنده شدن امیدها در ایران برای بازگشت شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی، شرکت‌های فرانسوی در روزهای اخیر درباره ازسرگیری فعالیت در ایران حتی بعد از لغو تحریم‌های آمریکا ابراز تردید کرده‌اند.

توتال

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از یورو نیوز، در این میان شرکت نفتی توتال و شرکت پژو-سیتروئن، پی‌اس‌ای، که اخیرا به گروه چندملیتی خودروسازی «استلانتیس» پیوسته است، یکی تلویحا و دیگری آشکارا گفته‌اند که از بیم مجازات‌های آمریکا قصد ادامه سرمایه‌گذاری در ایران را ندارند.

برخی تحلیل‌گران حوزه صنعت در ایران می‌گویند شرکت‌های فرانسوی به اصطلاح «بازارگرمی» می‌کنند و بنابراین موضع اخیر آنها چندان قابل اعتنا نیست.

اما ترس این شرکت‌ها از تنبیه آمریکا بیهوده هم نیست چون در سال ۲۰۱۴، «ب‌ان‌پ پاریبا» که پولدارترین بانک فرانسه است، به دلیل تبادلات مالی غیرقانونی با چند کشور از جمله ایران، به پرداخت حدود ۹ میلیارد دلار به آمریکا جریمه شد. این بزرگ‌ترین جریمه خارجی آمریکا در پیوند با نقض تحریم‌های ایران بود.

پژو: از سال ۲۰۰۷ فعالیتی در ایران نداریم

از چند روز پیش در ایران شایعاتی در مورد انصراف شرکت خودروسازی پژو-سیتروئن فرانسه از ادامه فعالیت در ایران منتشر شده است. این در حالی است که انواع مختلف خودروهای پژو چند دهه است که در خیابان‌های شهرهای ایران حضور دارند و حتی در اوج دوران تحریم نیز قطعات دست چندم این خودرو اغلب از طریق شرکت‌های چینی تأمین می‌شده است.

شایعات پیرامون حضور خودروسازان خارجی در ایران گاه به اندازه اخبار واقعی اهمیت می‌یابد زیرا ممکن است بر قیمت و فروش خودروهای داخلی نیز تأثیر بگذارد.

با آن که شرکت پژو-سیتروئن فرانسه در سال ۲۰۰۷ میلادی به دلیل تحریم‌ها به فعالیت خود در ایران پایان داد، ایران همچنان به تولید انواع خودروهای پژو ادامه می‌دهد. فرانسواز پیمه موازان، سخنگوی دفتر ارتباطات شرکت پی‌اس‌ای فرانسه در این زمینه به خبرنگار یورونیوز فارسی گفت که این شرکت از سال ۲۰۰۷ به این سو به دلیل تحریم‌های آمریکا عملا فعالیت خود را در ایران متوقف کرده است.