شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اتحادیه اروپا#سرمایه‌گذاری#چین

گروکشی پارلمان اروپا از توافقنامه سرمایه‌گذاری چین و اتحادیه اروپا

پارلمان اروپا

پارلمان اروپا از توافقنامه سرمایه‌گذاری چین و اتحادیه اروپا برای وادار کردن چین به دادن امتیازات استفاده می‌کند.

به گزارش مشرق به نقل از رادیو بین المللی چین، بعد از ظهر ۲۰ مه برابر با ۳۰ اردیبهشت به وقت محلی، پارلمان اروپا با رای گیری این تصمیم را گرفت که پیش از تصویب توافق نامه سرمایه گذاری با چین در این پارلمان، پکن باید ضد حمله تحریمی خود علیه اروپا را لغو کند. افکار عمومی این اقدام را منجر به فریز توافق نامه سرمایه گذاری چین و اروپا می دانند که پس از هفت سال مذاکره سرسختانه به دست آمده است.

این اقدام پارلمان اروپا هیچ دلیلی ندارد و کاملا یک اقدام از روی احساس و غیر منطقی است. چرا چین ضد حمله تحریمی علیه اروپا را آغاز کرده است؟ دلیل آن این است که در مارس سال جاری اتحادیه اروپا بر اساس دروغ ها درباره شین جیانگ چین، تحریم های یک جانبه ای علیه برخی افراد و سازمان های چین آغاز کرده بود، چین نیز به منظور دفاع از منافع خود و واکنش به این تحریم های بی پایه اروپا، تدابیر تحریمی علیه اروپا به اجرا گذاشت.

حالا پارلمان اروپا از چین می خواهد ضد حمله تحریمی را لغو کند. این اقدام بدان معناست که اروپا از چین می خواهد در برابر تهمت ها و حمله ها، مقاومتی نداشته باشد. امری مضحک تر از این وجود ندارد!

این کاملا درست است که توافق نامه سرمایه گذاری چین و اروپا پس از هفت سال مذاکره سرسختانه به دست آمده و برای هر دو طرف ارزش بالایی دارد، اما همان طور که چین بارها تاکید کرده است، این توافق نامه ای متوازن و سودمند برای هر دو طرف است، نه هدیه یک طرف به طرف مقابل.

در واقع، آنهایی که از تصویب نشدن این توافق نامه در پارلمان اروپا نگرانی بیشتر دارند، شرکت های اروپایی هستند.

در ۲۰ سال گذشته شرکت های اروپایی ۱۴۶ میلیارد یورو در چین سرمایه گذاری کرده اند که بازده قابل توجهی داشته است. امروزه ظرفیت این بازار بزرگ با ۱.۴ میلیارد نفر همچنان رو به افزایش است. ممانعت از تصویب آن در پارلمان اروپا به معنای هدیه کردن سهم خود در این بازار به رقبا است.

مشروط بر تضمین منافع خود، چین همواره در ارتقا سطح همکاری با اروپا کاملا صادقانه عمل کرده است. چین هم معتقد است که اروپا نیز نمی خواهد نتیجه تلاش های سرسختانه ۷ ساله خود را بر باد دهد. اروپا باید از تحریم های خود علیه چین که بر اساس دروغ های واهی اعمال شده، منصرف شده و انتخاب های منطقی داشته باشد.

منبع: تسنیم