شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#واردات#نفت

علاقه مندی هند به واردات نفت از ایران!+جزییات

شرکت نفت هند که بزرگ‌ترین شرکت نفتی این کشور است روز جمعه اعلام کرد در صورت لغو تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران، این شرکت واردات نفت خود از ایران را از سر خواهد گرفت زیرا نفت ایران برای پالایشگاه‌های این کشور مناسب است.

علاقه مندی هند به واردات نفت از ایران!+جزییات

به گزارش منیبان، هند از اواسط سال ۲۰۱۹ به دلیل فشارها و تهدیدهای آمریکا واردات نفت خود از ایران را قطع کرد. دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای غربی در وین برای لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران در مقابل احیای توافق هسته‌ای یا برجام ادامه دارد. 

نشریه "بیزینس استاندارد" در این خصوص نوشت: اس کی گوپتا رئیس شرکت نفت هند در یک ویدئو کنفرانس با حضور سرمایه گذاران هندی گفت: من شک ندارم که در صورت لغو تحریم‌های ایران، ما نفت این کشور را خریداری خواهیم کرد. 

وی افزود: پالایشگاه‌های هند هم اکنون تمهیدات آماده‌سازی را انجام داده‌اند و می‌توانند در صورت لغو تحریم‌های ایران، به سرعت با این کشور قرارداد نفتی امضا کنند. 

رئیس شرکت نفت هند افزود: نفت ایران برای شرکتهای هندی مناسب است. کیفیت نفت این کشور به صورت سنتی در پالایشگاه‌های نفت هند مورد استفاده قرار می‌گرفته است. 

در سال ۲۰۲۰-۲۱ عراق بزرگ‌ترین صادر کننده نفت به هند بود. پس از آن عربستان و امارات دومین و سومین صادر کنندگان نفت به هند بوده‌اند. کشورهای نیجریه و آمریکا به ترتیب چهارمین و پنجمین تامین کننده‌های نفت در سبد نفتی هند هستند. 

هند که پیش از این دومین مشتری بزرگ نفت ایران بود، ۸۵ درصد از نفت مورد نیاز خود را از طریق واردات تامین می‌کنند. با توجه به دوره پرداخت طولانی مدت و هزینه حمل و نقل پایین به دلیل فاصله نزدیک، خرید نفت از ایران می‌تواند به اقتصاد هند کمک کند. 

در دوره‌های گذشته خرید نفت از ایران برای شرکت‌های هند اقتصادی و رقابتی بود زیرا تهران به شرکت‌های هندی یک فرصت ۶۰ روزه برای پرداخت بهای نفت خریداری شده ارائه می‌داد. در مقابل هیچ یک از تامین کنندگان دیگر نفت هند از جمله عراق، عربستان، امارات، نیجریه و آمریکا چنین شرایطی ارائه نمی‌دهند. 

علاوه بر شرکت نفت هند، سایر پالایشگاه‌های هندی نیز برای خرید نفت ایران در صورت لغو تحریم‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند. 

"اکونومیک تایمز" نوشت: شرکت بهارات پترولیوم اعلام کرده است در صورت لغو تحریم‌ها این شرکت نفت ایران را خریداری کرده است زیرا کیفیت نفت ایران با گوگرد بالا در مقایسه با نفت سایر کشورها ۲ تا ۲۵ دلار ارزان‌تر است. 

شرکت هندوستان پترولیوم نیز اعلام کرده است در صورت دریافت قیمت‌های مناسب، این شرکت علاقه مند به خرید نفت از ایران است. 

هند در سال ۲۰۱۷-۱۸ حدود ۲۲ میلیون تن بشکه نفت خام از ایران وارد کرد. در سال ۲۰۱۳-۱۴ و ۲۰۱۴-۱۵، هند به ترتیب ۱۱ میلیون تن و ۱۰.۵ میلیون تن نفت خام از ایران وارد کرده بود. 

در سال ۲۰۱۵-۱۶ این واردات به ۱۲ میلیون تن نفت خام رسید و در سال ۲۰۱۶-۱۷ خرید نفت هند از ایران به ۲۷.۲ میلیون تن افزایش یافت. 

مکانیسم روپیه-ریال

به گزارش ایرنا، مکانیسم روپیه-ریال میان هند و ایران در سال ۲۰۱۲ پس از تحریم‌های اقتصادی غرب علیه ایران ایجاد شد. بر اساس این توافق، ۴۵ درصد از پول نفت ایران به صورت روپیه در حساب بانک یوکو قرار می‌گرفت و ایران با استفاده از آن اقدام به خرید کالاهای هندی می‌کرد. 

این مکانیسم در سال ۲۰۱۲ جریان صادرات چای هند به ایران را حفظ کرد و باعث افزایش ۷۴ درصدی صادرات چای هند به ایران شد. 

بانک‌های یوکو و آی دی بی‌آی به دلیل عدم ارتباط آن‌ها با آمریکا، برای تجارت با ایران انتخاب شده‌اند. در دوره پیشین تحریم‌های ایران، از بانک یوکو برای انجام پرداخت‌های روپیه استفاده شد.