شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس

پیش‌بینی بورس یکشنبه ۲ خرداد / نماد مثبتی در بازار داریم؟

پیش‌بینی بورس یکشنبه ۲ خرداد / نماد مثبتی در بازار داریم؟
کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت بازار گفت: در آبان ماه سال گذشته کف حمایتی شاخص کل به یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد رسید اما همین کف امروز نسبت به سال گذشته شکسته شده است و شاخص کل از این محدوده هم پایین‌تر آمده. اگر حمایت‌ها در بازار منوط به چند نماد محدود باشد وضعیت شاخص و روند کلی بازار تغییری نمی‌کند.

بازار سرمایه این روزها با وجود تزریق ۵۰ میلیارد دلار پول از سمت بانک مرکزی و تغییرات ساختاری ایجاد شده در آن اما همچنان روندی منفی و ناامید کننده‌ای را می‌گذراند در ابتدای معاملات امروز تنها ۲۰ نماد مثبت در بازار وجود داشت و ۴۲۲ نماد دیگر در صف فروش قفل بودند.

مهدی ساسانی،کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: مشکل اصلی بازار نه دامنه نوسان است و نه عوامل ساختاری دیگر که با تغییر در آنها روند بازار متفاوت شود؛ نبود هماهنگی در سیاست‌هایی که سیاست‌گذار در بازار می‌گیرد اصلی‌ترین مساله‌ و معضل بازار سرمایه است و تا زمانی که این موضوع حل نشود روند بازار تغییری نخواهد کرد.

این کارشناس بازار درباره مسائلی که در بازار در نتیجه نبود نقدینگی ایجاد شده است گفت: نبود نقدینگی در بازار منجر به ایجاد صف‌های فروش طولانی شده است و به نوعی سهامدار به محض آنکه به بازار ورود می‌کند به دلیل ترس فراگیر و هیجانات مبنی بر از دست دادن سرمایه از بازار خروج می‌کند. وی در این باره افزود: تا زمانی که حجم نقدینگی تزریقی با بازار متناسب با حجم صف‌های فروش نباشد بازار به تعادل نمی‌رسد.

این کارشناس بازار همچنین درخصوص مصوبات اجرایی نشده سران قوا گفت: جلساتی هفته‌های گذشته در جهت حمایت از بازار برگزار شد اما مصوبات گرفته شده در این جلسات به مرحله اجرایی نرسید و در حد وعده باقی ماند. باید توجه داشت که عدم هماهنگی و به نتیجه نرسیدن سیاست‌های سیاست‌گذار به هدر رفت منابع منجر می‌شود.n

ساسانی در توصیف وضعیت بازار نسبت به سال گذشته گفت: در آبان سال گذشته کف حمایتی شاخص کل به یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد رسید اما همین کف امروز نسبت به سال گذشته شکسته شده است و شاخص کل از این محدوده هم پایین‌تر آمده. اگر حمایت‌ها در بازار منوط به چند نماد محدود باشد وضعیت شاخص و روند کلی بازار تغییری نمی‌کند.

وی درباره پیش‌بینی روند بازار دوم خرداد ۱۴۰۰ گفت: برای کوتاه مدت و در هفته جاری وضعیت بازار را منفی پیش‌بینی می‌کنم و گروه یا نماد خاصی در حال حاضر در بازار پیش‌رو نیست.

منبع : تجارت نیوز