شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#وزارت

فقط به اندازه ۲.۵ ماه ذخیره نهاده دامی داریم

قیمت خوراک دام نهاده دامی نهاده های دامی

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ماهانه حدود ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تن مصرف نهاده های دامی کشور است که یعنی فقط برای حدود ۲ ماه و نیم ذخیره داریم.

به گزارش مشرق، حسن عباسی معروفان، اظهار کرد: در سامانه بازارگاه چهار قلم نهاده دامی بارگذاری می شود و به تولیدکنندگان مختلف بر اساس پروانه  نهاده به قیمت مصوب اختصاص می یابد و افراد می توانند حواله های خود را ظرف ۴۸ ساعت دریافت کنند.

وی افزود: قیمت مصوب هرکیلوگرم ذرت ۱۹۰۰ تومان، جو ۱۸۰۰ تومان، کنجاله سویا ۳۴۰۰ تومان و قیمت دانه روغنی سویا که به کارخانه های روغن کشی تحویل داده می شود ۳۵۰۰ تومان به صورت تحویل در بنادر است.

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در ماه های گذشته کمبودهایی بابت نهاده های دامی در کشور وجود داشت اما اکنون شرایط مناسب است.

به اندازه ۲.۵ ماه ذخیره نهاده دامی داریم

وی با اشاره به مجموع واردات نهاده های دامی بخش خصوصی و دولتی تصریح کرد: بر اساس آمار گمرک میزان ذرت دامی در ۹ بندر کشور  ۲ میلیون و ۲۴۶ هزار تن است که این رقم منهای بارهایی بوده که بر روی کشتی‌ها و لنگرگاه آماده تخلیه است.

معروفان گفت: میزان ذخایر جو دامی در ۷ بندر، ۸۸۳ هزار تن، کنجاله سویا ۶۶۴ هزار و ۵۴۰ تن در بندر امام خمینی (ره)  و دانه سویا در ۴ بندر حدود ۳۱۸ هزار تن موجود است؛ مجموع ۴ نهاده دامی مصرفی بیش از ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تن است.

وی اظهار داشت: ماهانه حدود ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تن مصرف نهاده های دامی کشور است که با در نظر گرفتن  این موجودی برای حدود ۲ ماه و نیم ذخیره نهاده های دامی داریم.

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: ماهانه ۲۸۳ هزار تن نیاز به واردات جو دامی داریم که میزان ذخایر ما اکنون ۸۸۳ هزار تن است و میزان نیاز کشور به کنجاله سویا در هر ماه ۳۰۰ هزار تن است که در این بخش نیز  ۶۶۴ هزار تن موجودی وجود دارد.

وی گفت:میزان نیاز کشور به دانه سویا نیز ۲۰۰ هزار تن است که اکنون حدود ۳۱۸ هزار تن ذخیره داریم و نگرانی بابت تامین این محصول نیز برای روغن کشی وجود ندارد.

* جزئیات ثبت سفارش و اختصاص ارز واردات نهاده های دامی

معروفان اظهار داشت: علاوه بر موجودی ذخایر دانه های روغنی در کشور، ثبت سفارس واردات نهاده های دامی نیز در حال انجام و روال واردات این نهاده ها در جریان است.

وی افزود: بر این اساس برای واردات ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تن ذرت دامی ثبت سفارش صورت گرفته که تامین کننده نیاز بیش از ۴ ماه بعدی است.

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: یک میلیون و ۵۶۲ هزار تن نیز جو دامی ثبت سفارش شده است که روی کشتی، در حال بارگیری یا در حال طی مسیر برای رسیدن به ایران است و در بخش کنجاله سویا ۸۸۵ هزار تن و دانه سویا ۶۵۴ هزار تن ثبت سفارش شده است.

وی اظهار داشت: ۷ میلیون و ۲۱۸ هزار تن نهاده های دامی در مجموع ثبت سفارش شده است که هنوز به کشور وارد نشده است؛ در حالی که نیاز ماهانه ما یک میلیون به نهاده ها یک میلیون و ۶۹۲ هزار تن است و در مجموع برای حدود ۳.۵ تا ۴ ماه ثبت سفارش انجام شده است.

معروفان با بیان اینکه ماهانه باید ۶۰۰ میلیون دلار تخصیص ارز برای واردات نهاده های دامی داشته باشیم ادامه داد:از ابتدای سال جاری بانک مرکزی حدود ۸۰۰ میلیون دلار برای واردات نهاده های دامی تخصیص داده است و امیدواریم که به زودی نیز برای بارهایی که در بندر داریم، ۶۰۰ میلیون دلار جدید تخصیص دهد.

* بانک مرکزی اخیرا تخصیص های ارز را به موقع می دهد

وی در واکنش داشتن تخصیص روان ارز توسط بانک مرکزی برای واردات نهاده های دامی اظهار داشت: در حال حاضر وضعیت تخصیص ارز بهتر شده است؛ در یک ماه ابتدایی سال همکاری خوبی برای واردات نهاده های دامی  وجود نداشت اما اخیرا تخصیص ها داده می شود.

معروفان در واکنش به اینکه سال گذشته ۵۵ درصد کسری واردات جو وجود داشت  و اینکه آیا کسری واردات نهاده های دامی از سال گذشته جبران شده است یا خیر، اظهار داشت: در سال گذشته نیز در بخش تامین  نهاده در بازار کسری نداشتیم بلکه در بخش تامین ذخایر کسری داشتیم اما اکنون ترمیم شده است.

وی افزود: به شرکت پشتیبانی امور دام در سال جاری بیش از ۲۵۰ میلیون دلار ارز تخصیص یافته  و کمبود ذخایر تا حدودی جبران شده  است و بارهای جدیدی نیز در حال واردات بوده به طوری که اکنون می توان گفت انبار ها پر است.

این مقام مسئول یادآورد شد که حاصل واردات این نهاده، تولید مواد پروتئینی در کشور است به طوری که روزانه بیش از ۶ هزار تن مرغ کشتار می شود که برابر با مصرف کشور است و کمبودی نداریم. 

منبع: تسنیم