شهر خبر

موسوی:

کاندیداها باید مطالبات مردم را مطرح کنند/ درگیر منافع شخصی نشوند

کاندیداها باید مطالبات مردم را مطرح کنند/ درگیر منافع شخصی نشوند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: کاندیداها باید مطالبات مردم را مطرح کنند نه اینکه بر سر منافع شخصی و حزبی خود با یکدیگر رقابت داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید نظام‌الدین موسوی در برنامه تلویزیونی «غیرمحرمانه» با موضوع «نقش رسانه‌ها در انتخابات»،گفت: تحولات رسانه به سمت و سویی رفته است که از فضای سنتی رسانه ایی عبور کرده‌ایم. بسیاری از رسانه های مکتوب دنیا الکترونیک شده اند. حتی سایت های خبری بزرگ دنیا نیز که بعضا در گذشته رسانه مکتوب بودند، اکنون به دلیل مسائل زیست محیطی اجازه پرینت گرفتن نیز به مخاطب نمی دهد.

وی تصریح کرد: تیراژ رسانه های مکتوب افول کرده و فضا به سمت و سویی دیگری سوق پیدا کرده است. بنابراین، تیراژ را شاخص محاسبه ضریب نفوذ رسانه کاغذی نمی بینم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: در فضای فعلی شبکه های اجتماعی در دنیا بر رسانه های رسمی سایه انداخته است.

موسوی تصریح کرد: کسانی که در رسانه پیش قراول پدیده های جدید حوزه رسانه بودند، کمتر متوجه تحولات جدید بودند. یکی از مشکلات موجود در نظر نگرفتن شبکه های اجتماعی به عنوان یک رسانه است.

وی ادامه داد: امروز رسانه های رسمی تحت تاثیر رسانه های جدید و خُرد قرار گرفته اند. پدیده شهروند-خبرنگاری که در دنیا شکل گرفته، رسانه های رسمی و سنتی را تحت شعاع قرار داده است. متاسفانه بخش عمده آن را نشناختیم و پیش بینی برای آنها نه در حوزه حاکمیتی و نه در حوزه نظام رسانه ای نداشته ایم که آثار خود را در حوزه سیاسی نشان می دهد و نوعی فقدان مرجعیت سیاسی در رسانه رسمی شکل گرفته که میزان اثرگذاری کم شده است.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انتخابات به معنای حضور تک تک مردم است، گفت: زمانی تک تک مردم از هر قشری در انتخابات شرکت می کنند که بدانند فعالان سیاسی و کاندیداها مطالبه آنها را بیان می کنند. نه اینکه این احساس را داشته باشند که عده ای بر سر مسائل و منافع شخصی یا حزبی خود رقابت دارند.

موسوی اضافه کرد: بنابراین، رسانه‌های ما باید اجتماعی تر باشند و اگر نماینده یک تفکر سیاسی خاص باشند، ضربه ای به خود رسانه است. طبقات و طیف های خاموش نیز چون احساس می کنند تریبونی در رقابت های سیاسی ندارند، میل به عدم مشارکت در انتخابات پیدا می‌کنند.

وی افزود: یکی از دلایل کاهش مشارکت سیاسی این است که مردم احساس کنند که صحنه بالادستی رقابت سیاسی، صحنه رقابت چند گروه و باند سیاسی است و نه چند جبهه مردم. اگر رسانه ها نیز در این دام بیافتند و فقط نمایندگی تفکر سیاسی یا گفتمان سیاسی محض بدون توجه به مطالبات اجتماعی و مردمی را داشته باشند، به نظر می رسد که رسانه ها به تدریج رو به افول خواهند رفت و این چنین می شود که شاهد شکل گیری فضایی هستیم که رسانه های غیررسمی و بدون شناسنامه مرجعیت پیدا می کنند.

عطریانفر: نظام حزبی در کشور وجود ندارد

در ادامه برنامه، محمد عطریانفر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، اظهار داشت: جامعه سیاسی امروزی ایران در دو شق روستایی و مدنی تعریف می شود. بر اساس آمار از ۸۰ میلیون جمعیت کشور، ۸۰درصد آنان شهرنشین هستند.

وی با طرح این سوال که آیا در امر سیاست و مباحث اجتماعی واقعا یک هویت هشتاد درصدی وجود دارد؟،اظهار داشت: پاسخ این است که قطعا و مسلما خیر. آیا به صرف تغییر عنوان تقسیمات کشوری هویت، مناسبات، معادلات درون این کلونی جمعیتی تغییر یافته و به شهر تبدیل شده است؟ پاسخ دوباره همین است قطعا و مسلما خیر.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با بیان اینکه رسانه های مجازی امروز اسیر یک جریان زودگذرند، افزود: در مقابل وقتی مطلبی در رسانه مکتوب منتقل شود امکان تغییر در آن وجود ندارد. ماندگار می ماند و همیشه به آن اشاره می شود و در فرآیند تاریخی به مجموعه های ماندگار در کتابخانه ها تبدیل می شود. بنابراین، رسانه های مکتوب هر چند با قلت عدد، لیکن اثرات پایدار خود را خواهند داشت.

عطریانفر با اشاره به اینکه نظام حزبی در کشور وجود ندارد،تاکید کرد: نظام سیاسی ایران، ابتدا باید پایه اصلی جریانی که می تواند گفتمان ساز باشد و همچنین در مدرسه تربیت سیاسی مدیر بپروراند و از آن حمایت کند و به معنای واقعی کلمه نظام حزبی را در فرآیند انتخابات فعال و حزب نمایندگان خود را به جامعه معرفی کند.برای پایداری امر سیاست، احزاب باید به صورت پایدار زنده بمانند و احزاب زودگذر مورد پسند نخواهند بود.