به گزارش برنا؛ نشست خبری مسعود منصور، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیز داری کشور صبح امروز یکم خرداد برگزار شد.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیز داری کشور در ابتدای این نشست گفت: حفاظت از منابع مهمترین وظیفه ما است اما صرفا فقط حفاظت فیزیکی نیست بلکه برای حفاظت بهتر به دنبال حفاظت های فنی اغز جنگل ها و مراتع هستیم در حفاظت فنی، مجری با نظارت ما به فعالیت می‌پردازد یعنی حفاظت از سوی مردم بوده و مجری و سازمان ناظر هستند.

او افزود: سال گذشته ۹ محور از اقدامات جهشی برای ستادهای استانی راه افتاده است. بر این اساس هر هفته نیروهای ستاد وارد عمل شده و نتایج جمع بندی شده است.

منصور تاکید کرد: در حوزه حفاظت فنی ذخیره گاه ۱۵ گانه بر اساس قانون باید مشخص می شد.

به گفته او بیش از ۵ میلیون هکتار از ارضی در طرح مرتع داری مورد توجه قرار گرفت و همین امر گواه جهش در مرتع داری است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیز داری کشور ادامه داد: در کشور سالانه ۱۶ تن فرسایش خاک داریم این مقوله باعث ایجاد سیلاب می‌شود در سال ۹۹ در زمینه آبخیزداری اقدامات مناسب در دستور کار قرار گرفت.

به گفته او در حوزه هیرکانی قرار داد حفاظتی منعقد شده است . جنگل نیازمند یک اقدام مناسب و مراقبت‌های ویژه است. تا پایان خرداد در قالب طرح های اجتناب ناپذیر اقدامات مناسبی انجام می شود.

 منصور در زمینه افزایش تولیدات چوب گفت : ۵-۶ هزار هکتار زیر کشت رفته و با این اقدام زراعت چوب در کشور رونق می گیرد .

او درباره تولیدات گیاهان دارویی گفت: ما در زمینه زمینه فراوری دچار ضعف هستیم. باید صعنت وارد عمل شود و از صادرات خام آن جلوگیری شود.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیز داری کشور درباره حفاظت فیزیکی از مراتع گفت: هم اکنون ماموان حفاظت هر بخش مشخص هستند و بر روی خودرو ها جی پی اس نصب شده و با دستگاه قضایی برای اجرای قوانین اقداماتی صورت گرفته است.

منصور درباره جذب نیروی انسانی گفت: با تلاش‌های انجام شده مجوز جذب ۷۶۰نفر از فرزندان شاهد اخذ شده و طی یک مجوز دیگر قرا است ۹۱۰  نفر جذب شوند که این افراد با گذراندن آزمون های ویژه استخدام می‌شوند با این اقدامات انگیزه نیروهای طبیعی و حفاظتی افزایش پیدا می‌کند.

به گفته او سال‌ها تجهیزات فراوان برای اطفا حریق را در استان ها توزیع شد و پوشش رادیویی نیروها از اهمیت بالایی برخوردار است و این پوشش دیجیتال است و تا پایان سال بیش از ۸۵ درصد منابع طبیعی کشور به پوشش رادیویی مجهز شدند. سال گذشته هم خودروها به جی پی اس متصل شدند. لباس و پوشش ماموران سازمان و نیروهای شرکتی مشخص است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیز داری کشور ادامه داد: یکی از کارکردهای سامانه ها برای کاهش تخلفات است. این سامانه ها شامل صنایع چوب ،استعلامات و..... است. استعلامات منابع طبیعی به شکل ملی انجام شده و ۴۰۳ شهرستان در ۱۵ استان به این سامانه تجهیز شده اند. در سال ۹۹ بیش از ۵۰ میلیون هکتار کاداستر شدند و بر اساس هدف گذاری به دنبال اتمام کاداستر اراضی ملی و ۶ ماهه دوم سال رفع اشکالات این کاداستر ها هستیم.

منصور گفت: سال گذشته مرکز مدیریت جامع آبخیز مورد توجه قرار گرفت. زاگرس نیازمند یک اقدام حیاتی است البته در جلسه نخست سند کامل برگزار و در حال ویرایش آن از سوی نهادهای دانشگاهی هستیم.

او درباره نقشه پوشش گیاهی گفت: در سال ۹۹ ، اطلاعات مناسبی در زمینه پوشش گیاهی ثبت شده است. منابع طبیعی نیازمند کمک تمامی دستگاه ها است. بسیاری از حریق ها عمدی است و باید از سوی دستگاه قضا فرد خاطی متنبه شود. در این زمینه نیازمند حمایت قوه قضاییه هستیم.