شهرخبر

یگانه راه حل معضل خاورمیانه از دیدگاه بایدن

جو بایدن، رئیس جمهور آمریكا اعلام کرد تنها راه حل مسئله خاورمیانه ایجاد دو كشور(اسرائیل و فلسطین) است و موضع ایالات متحده در مورد تعهد به تأمین امنیت اسرائیل تغییر نكرده است.

به گزارش اسپوتنیک، بایدن پس از گفتگو با همتای کره جنوبی خود  در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: "ما هنوز به راه حل دو کشور نیاز داریم  و  این یگانه پاسخ است."

روسیه خواهان آتش بس طولانی مدت بین اسرائیل و حماس است
© REUTERS / Ibraheem Abu Mustafa

وقتی از بایدن خواسته شد تا در مورد سخنان برخی از دموکرات ها اظهار نظر کند مبنی بر اینکه رئیس جمهور باید در رابطه با با اسرائیل، جبهه گیری  بیشتری داشته باشد، و رئیس جمهور آمریکا  تأکید کرد که موضع وی درباره حمایت از اسرائیل تعهد به تامین امنیت این کشور تغییر نکرده است.

یادآور می شود در جریان حملات متوالی ۱۱ روزه اخیر اسرائیل به نوار غزه ۲۳۲ فلسطینی کشته و صدها تن دیگر زخمی شدند.

درگیری های اسرائیل و فلسطینی ها در اوایل ماه مه پس از تلاش برای اخراج چندین خانواده عرب از محله شیخ جراح در بیت المقدس شرقی شدت پیدا کرده و منجر به رویارویی گسترده بین فلسطینی ها و پلیس اسرائیل شد. پس از آن ، درگیری ها بین جنبش حماس و دولت یهودیان  آغاز شد.

از 10 ماه مه، بیش از 4000 موشک از نوار غزه به سمت اسرائیل شلیک شده که برخی از آنها در خود این منطقه فلسطینی نشین سقوط کرده اند. حدود 90 درصد موشکهایی که به سوی شهرهای اسرائیل شلیک گردیدند، توسط سیستم دفاع موشکی گنبد آهنین رهگیری شدند. طبق آخرین اطلاعات ، 12 نفر در اسرائیل جان خود را از دست دادند و بیش از 50 نفر به شدت زخمی شدند. تل آویو در پاسخ صدها حمله تلافی جویانه علیه قلسطینی ها انجام داده است.

اکنون بین دو طرف آتش بس برقرار شده است.