شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#شفافیت#مجلس یازدهم
طرح جدید نمایندگان مجلس یازدهم برای شفافیت آرا + متن

طرح جدید نمایندگان مجلس یازدهم برای شفافیت آرا + متن

اخیراً جمعی از نمایندگان با تدوین طرحی خواستار اصلاح آیین نامه داخلی قوه مقننه درباره شفافیت آرای وکلای ملت شده اند.

اعتمادآنلاین|اخیراً جمعی از نمایندگان با تدوین طرحی خواستار اصلاح آیین نامه داخلی قوه مقننه درباره شفافیت آرای وکلای ملت شده اند.

 

به گزارش تسنیم، این طرح از سوی هیئت رئیسه پارلمان اعلام وصول و برای بررسی بیشتر به کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی ارجاع شده است.

 

پیش از این نیز نمایندگان در همین راستا طرحی را تدوین کرده بودند که در کمیته ای به ریاست محمد جواد کریمی قدوسی این طرح در حال بررسی شدن است.

 

متن طرح جدید نمایندگان برای شفافیت آرا به شرح زیر است:

 

‌ماده1- یک تبصره به عنوان تبصره (3) به ماده (5) قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به شرح ذیل الحاق می‌شود:

 

تبصره3- نماینده رسانه‌ ملی با رعایت شرایط مندرج در این ماده اجازه حضور و تهیه گزارش از جلسات کمیسیون‌های مجلس را خواهد داشت.

 

ماده2- در ماده (64) قانون، پس از عبارت «به اطلاع نمایندگان» عبارت «و مردم» اضافه می‌شود.

 

ماده3- یک تبصره به ماده (119) قانون، به شرح ذیل الحاق می‌شود:

 

تبصره- هیأت‌رئیسه مجلس موظف است در پایان هر جلسه علنی مجلس شورای اسلامی آرای هر یک از نمایندگان را به جز مصادیق بند (3) ماده (118) به تفکیک موافق، مخالف، ممتنع و عدم مشارکت در سامانه اطلاع‌رسانی مجلس شورای اسلامی به طور شفاف اعلام نماید؛ به نحوی که مشاهده و داده‌پردازی آن برای آحاد ملت امکان‌پذیر باشد. گزارش حضور، غیاب، تأخیر و نیز مأموریت‌های داخلی و خارجی تمام نمایندگان نیز باید هر ماه توسط هیأت‌رئیسه مجلس به طور شفاف در سامانه مذکور اطلاع‌رسانی شود.

 

ماده4- در ماده (120) قانون، عبارت «هر یک از روش‌های دیگر أخذ رأی» جایگزین عبارت «استفاده از دستگاه الکترونیکی یا قیام و قعود» می‌گردد.

 

ماده5- بند (3) ماده (122) قانون حذف می شود.

 

ماده6- یک تبصره به عنوان تبصره(2) به ماده (122) قانون به شرح ذیل الحاق می‌شود:

 

تبصره2- در مواردی که حداقل پانزده نفر از نمایندگان درخواست رأی‌گیری مخفی با ورقه دهند، ابتدا بدون بحث نسبت به درخواست رأی‌گیری می‌شود و در صورت تصویب، در اصل موضوع درخواست رأی‌گیری مخفی با ورقه انجام خواهد شد.