شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ویتامین D

از کجا بفهمیم دچار مسمومیت با ویتامین D شده ایم؟

از کجا بفهمیم دچار مسمومیت با ویتامین D شده ایم؟

از کجا بفهمیم دچار مسمومیت با ویتامین D شده ایم؟
کمبود ویتامین D یکی از مشکلاتی است که به صورت رایج در افراد کهنسال و نیز زنان دیده می‌شود. به طور معمول دلیل این امر نداشتن رژیم غذایی مناسب و نیز کمتر قرار گرفتن در مقابل نور آفتاب است.

به گزارش بهداشت نیوز، ویتامین D نقش مهمی در سلامت بدن ایفا می‌کند و در کارکرد مناسب سلول‌ها و نیز عملکرد عمومی بدن مورد نیاز است. مکمل‌های حاوی ویتامین D امروزه به وفور در بازار به صورت ارزان قیمت در دسترس هستند. با این حال، کمتر کسی می‌داند که زیاده روی در مصرف این ویتامین می‌تواند باعث ایجاد مسمومیت شود.

محققان آمریکایی می‌گویند گرچه مسمومیت با ویتامین D به ندرت دیده می‌شود، اما این موضوع می‌تواند باعث آسیب‌های جدی به سلامت بدن شود. رایج‌ترین علائم مسمومیت با این ویتامین شامل موارد ذیل می‌شود:

۱- گیجی

۲- بی حسی

۳- استفراغ‌های پیاپی

۴- درد شکم

۵- پلی اوریا (نوعی اختلال که باعث افزایش شدید ادرار تا ۳ لیتر در روز می‌شود)

۶- عطش شدید و بیش از حد

۷- کم آبی بدن

۸- یبوست

۹- ضعف عضلات

باید این نکته را دانست که دلیل بروز مسمومیت با ویتامین D مصرف بیش از اندازه قرص حاوی آن با دوز بالا در ماه است. این در حالی است که فرد به هر میزانی که مواد غذایی حاوی ویتامین D بخورد و یا به مدت طولانی در مقابل نور آفتاب قرار داشته باشد، مسمومیت با این ویتامین بروز نمی‌کند.

به همین دلیل هم مسمومیت با ویتامین D غالباً در افرادی دیده می‌شود که از کمبود این ویتامین رنج می‌برند، اما زیاده روی در مصرف آن باعث بروز مسمویت در آن‌ها می‌شود. عوارض مسمومیت با این ویتامین همانند عوارض مسمومیت با هایپرکلسمی (زیاد بودن کلسیم در خون) است و می‌تواند شامل مشکلات اعصاب و روان مانند دشواری در تمرکز کردن، گیجی، خواب آلودگی، افسردگی، روان پریشی، کند ذهنی، و حتی کما شود.

متخصصان می‌گویند برای جلوگیری از مسمومیت با ویتامین D باید بدانید که نیاز روزانه بدن به این ویتامین تنها ۱۰ میلی گرم است. در روز‌های آفتابی تابستان بدن به راحتی می‌تواند در مقابل نور خورشید نیاز خود به این ویتامین را تامین کند.

با این حال، در روز‌های سرد سال به دلیل آنکه طول روز کوتاه‌تر است، و نیز به دلیل آنکه مردم به خاطر سرما از لباس‌های بیشتری استفاده می‌کنند مصرف مواد غذایی مانند شیر، تخم مرغ، جگر، و ماهی‌های چرب توصیه می‌شود. مزیت داشتن یک رژیم غذایی حاوی ویتامین D این است که بدن به راحتی می‌تواند میزان مورد نیاز از این ویتامین را که می‌خواهد از روده‌ها جذب کرده و از جذب اضافه آن خودداری کند.

این در حالی است که قرص‌های مکمل ویتامین D به سرعت جذب شده و زیاده روی در مصرف آن‌ها می‌تواند باعث مسمومیت غذایی شود. به طور عمومی پزشکان قرص ویتامینی را به افراد کهنسال تجویز می‌کنند که ماهی تنها باید یکبار مصرف شود. در زنان در دوره بارداری نیز دز پایین ویتامین D تجویز می‌شود که باید روزانه یک عدد خورده شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران