شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#انگلیس

«بی‌بی‌سی» زیر تیغ انتقادات بعد از افشای فریبکاری‌اش

BBC بی بی سی

بعد از افشای روش فریبکارانه رسانه سلطنتی در گرفتن مصاحبه جنجالی سال 1995 از «دایانا» عروس سابق ملکه انگلیس و انتقادات تند فرزندان وی از این رسانه، دولت انگلیس وعده داد اداره آن را مورد بررسی قرار دهد.

به گزارش مشرق، امروز (جمعه) نوه‌های ملکه انگلیس انتقادات تندی را پس از انتشار نتیجه یک تحقیق درباره روش فریبکارانه «بی‌بی‌سی» برای گرفتن مصاحبه جنجالی سال ۱۹۹۵ از مادرشان، به این رسانه وارد کردند.

نتایج یک تحقیق مستقل روز پنجشنبه نشان داد که «مارتین بشیر» خبرنگار بی‌بی‌سی به «دایانا» شاهدخت ولز دروغ گفت و او را فریب داد تا نظر وی را برای انجام یک مصاحبه که در آن جزئیات ازدواج ناموفقش با وارث تاج و تخت انگلیس را افشا کرد، جلب کند.

در این تحقیق همچنین از بی‌بی‌سی به دلیل تحقیق بسیار ناکارآمد درباره اقدام بشیر یک سال بعد از مصاحبه و همچنین برای سرپوش گذاشتن بر اقدام خلاف وی انتقاد شده است. طبق یافته‌ها، بشیر برادر دایانا را فریب داد تا دایانا که در آن زمان عروس ملکه بود، فکر کند کارکنانش از او جاسوسی می‌کنند و قابل اعتماد نیستند.

«ویلیام» پسر بزرگ دایانا در بیانیه‌ای تند روش انجام این مصاحبه را فریبکارانه خواند. وی اعلام کرد: دانستن این که کوتاهی‌های بی‌بی‌سی به شکلی قابل توجه در ترس، پارانویا و انزوای او که من از آن سال‌های آخر به یاد می‌آورم، نقش داشته، ناراحتی غیرقابل وصفی را به همراه می‌آورد.  

«هری» پسرکوچکتر هم گفت این مصاحبه بخشی از یک سری اقدامات غیراخلاقی بود که در نهایت به قیمت جان مادر وی تمام شد. هری در این خصوص گفت: مادر ما جانش را به این خاطر از دست داد و چیزی تغییر نکرده است.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، گرچه بی‌بی‌سی به این دلیل عذرخواهی کرده، اما مقامات، روزنامه‌ها، منتقدان و برخی از طرفداران دایانا گفتند این مسئله سوالاتی را درباره این رسانه که با بودجه عمومی اداره می‌شود، مطرح می‌کند.

«رابرت باکلند» وزیر دادگستری بریتانیا در این خصوص گفت انجام ندادن هیچ اقدامی با توجه به تحقیق انجام شده از سوی «جان دایسون» قاضی سابق دادگاه انگلیس نمی‌تواند یک گزینه باشد.

«الیور داودن» وزیر رسانه انگلیس هم اظهار داشت در جریان بازنگری منشور سلطنتی بی‌بی‌سی، که ماموریت این رسانه ۹۸ ساله را تعیین می‌کند، این مسئله را بررسی خواهند کرد که آیا اصلاحات بیشتر در آن نیاز است.

«بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس هم در سخنانی اعلام کرد: من به وضح در خصوص یافته‌های گزارش لرد دایسون نگران هستم. می‌توانم احساسات خانواده سلطنتی را تصور کنم و بسیار امیدوارم بی‌بی‌سی هر اقدام لازم برای اطمینان از این که چنین اتفاقی هرگز تکرار نخواهد شد را اتخاذ کند.

برخی از اعضای حزب محافظه‌کار جانسون از جمله خودش در خصوص مدل بودجه بی‌بی‌سی، که بر همه خانوارهای دارای تلویزیون اعمال می‌شود—ابراز تردید کرده‌اند. در عین حال بسیاری معتقدند این رسانه تعصب سیاسی دارد.

«مایکل گِرِید» رئیس سابق بی‌بی‌سی به رادیو بی‌بی‌سی گفت باید تغییری اساسی در ساختار اداره آن ایجاد شود.

برخی از روزنامه‌ها هم در ارزیابی خود از این گزارش بسیار انتقادی برخورد کردند و آن را به رسوایی هک تلفنی در یک دهه پیش در انگلیس شبیه دانستند.

پلیس لندن گفته محتوای گزارش را بررسی خواهد کرد تا ببیند شواهد جدیدی که پیشتر باعث کنار گذاشته شدن تحقیقات جنایی شده باشد در آن وجود دارد یا خیر.

دایانا در آن مصاحبه جنجالی که در نوامبر سال ۱۹۹۵ انجام شد رابطه خیانت‌آمیز همسرش با زنی دیگر به نام «کامیلا پارکر» را افشا کرد و گفت که در ازدواجش با همسرش «سه نفر حضور دارند.»

وی بعد از این افشاگری در تاریخ ۲۸ اوت ۱۹۹۶ از همسرش، شاهزاده چالز طلاق گرفت و حدود یک سال بعد در یک تصادف شدید رانندگی کشته شد. شاهزاده چالز، ۸ سال بعد از مرگ دایانا در سال ۲۰۰۵ با کاملیا پارکر ازدواج کرد. مصاحبه جنجالی بشیر با دایانا بیش از ۲۰ میلیون بیننده داشت و خاندان سلطنتی انگلیس را به لرزه درآورد. دایانا تنها چند ماه بعد از این مصاحبه از همسرش طلاق گرفت.

منبع: فارس