شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مذاکرات وین#ایران#آمریکا#دولت#رئیس جمهور

ادعاهای قابل تامل جاسوس معروف درباره مذاکرات وین

ادعاهای قابل تامل جاسوس معروف درباره مذاکرات وین

جاسوس دستگیر شده آمریکا در ایران طی مقاله‌ای در روزنامه واشنگتن پست نوشت: خنده‌دارترین عنوان در میان بسیاری از جدل‌های مطروحه علیه تلاش‌های رئیس جمهور بایدن برای تعامل با ایران این است که دولت او در نهایت فریب جمهوری اسلامی را خواهد خورد!

به گزارش تحریریه، «جیسون رضائیان» جاسوس سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (C.I.A) است که در سال ۲۰۱۴ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در جریان یک مبادله آزاد شد. وی که در پوشش خبرنگار روزنامه «واشنگتن پست» آمریکا به ایران سفر کرده بود، در گزارشی با عنوان «شایعات پیرامون مذاکرات با ایران را باور نکنید. اصل ماجرا اینجاست» در همین روزنامه نوشت: طی چند هفته گذشته، گزارشات بی اساسی درباره دولت بایدن و مذاکرات آن با ایران در رسانه‌ها منتشر شد. به ویژه این مسئله که بایدن تسلیم درخواست‌های بی‌سابقه تهران جهت بازگشت به توافقنامه هسته‌ای سال ۲۰۱۵ شده است. باور نکنید! از صحبت‌های ماه گذشته چند تن از مقامات کلیدی آمریکا مشخص شد که آن‌ها درحال آماده سازی برای طیفی از نتایج احتمالی نظیر عدم بازگشت به توافقنامه و احتمالاً اعمال فشار از سوی تهران جهت تسلیحاتی‌کردن برنامه هسته‌ای خود هستند. مَخلص کلام؛ آن‌ها مشغول کار خود هستند.

خوشبختانه، در هر سطحی از دولت بایدن مقاماتی هستند که چالش‌های ایران را می‌شناسند؛ زیرا آن‌ها در گذشته با ایرانی‌ها سروکار داشتند. خنده‌دارترین عنوان در میان بسیاری از جدل‌های مطروحه علیه تلاش‌های رئیس جمهور بایدن برای تعامل با ایران این است که دولت او در نهایت فریب جمهوری اسلامی را خواهد خورد.

دونالد ترامپ تیمی بدون تجربه در رابطه با موضوع ایران را برسر کار آورد که از ابتدا مشخص بود هیچگونه پیشرفت دیپلماتیکی با تهران ایجاد نخواهند کرد. در واقع، دولت ترامپ نتوانست دیداری چهره به چهره با همتایان ایرانی ایجاد کند. دولت ترامپ و حامیان آن «راهبرد فشار حداکثری» علیه ایران را به عنوان یک استاندارد طلایی ادامه دادند.

اکنون، نیروهای ضد دیپلماسی در واشنگتن هرگونه ارتباط گیری با تهران را کاری احمقانه از سوی کسانی می‌دانند که خطر واقعی را درک نمی‌کنند. آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در واکنش به این انتقادات گفت: «هیچگونه ساده اندیشی درباره موضوع ایران وجود ندارد. در مقابل، این مسیر کاملاً روشنی برای رو به رو شدن با مسئله‌ای است که موثراً توسط برجام حل شده بود.»

هنگامی‌که از برجام خارج شدیم، رفتار ایران بدتر از زمانی شد که در برجام بودیم؛ خیلی بدتر. حجم ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران در پایان دولت ترامپ، نزدیک به سطحی بود که برای ساخت سلاح اتمی لازم است و نیروهای آن در حملات منطقه‌ای خود جنگ طلب‌تر از قبل شده بودند. بسیاری از تصمیم‌گیران دولت بایدن در دولت اوباما نیز خدمت کرده‌اند. با این وجود بایدن به مبارزه با تصور ساده‌اندیشی مقامات در قبال ایران ادامه می‌دهد. این موضوع حقیقاً واقعی نیست.

جاسوس دستگیر شده آمریکا در ایران در راستای تایید مقامات دولت بایدن و اشراف آنان بر موضوع ایران نوشت: بایدن کارشناسان سیاست خارجی، امنیت ملّی و حقوقی را که تجربه مواجهه مستقیم با ایران بصورت آشکار یا محرمانه را داشتند، جایگزین دلقک بازی ترامپ کرد.

ویلیام برنز رئیس فعلی سازمان C.I.A و جیک سالیوان مشاور امنیت ملّی آمریکا، جلساتی را با ایرانی‌ها از طریق کانال‌های محرمانه درباره موضوع هسته‌ای در سال ۲۰۱۲ آغاز کردند. این موضوع به دوران رئیس‌جمهور محمود احمدی‌نژاد برمی‌گردد که قبل از دولت روحانی و دوران تصدی ظریف بر وزارت امور خارجه بود.

ویلیام برنز با ۶ رئیس جمهور آمریکا ـــ سه تن دموکرات و سه تن جمهوری‌خواه ـــ کار کرده است. او یکی از باهوش‌ترین سیاستمداران و باتجربه‌ترین دیپلمات‌های تاریخ ملتّ ماست. او در سال ۲۰۱۹ به من گفت: «راهکار هوشمندانه‌تر از حفظ برجام، پیگیری مذاکرات بعدی برای مواجهه با برخی از نقص‌های موجود در توافقنامه و نیز گسترش آن در قالب یک راهبرد وسیع‌تر برای عقب راندن تهدیدات ناشی از اقدامات ایران در منطقه برای آمریکا است.» این مسیر دقیقاً همان چیزی است که تیم بایدن درصورت ورود مجدد به برجام، برای دستیابی به آن تلاش خواهد کرد.

جان فینر معاون سالیوان در شورای امنیت ملّی آمریکا است که رئیس دفتر جان کری بود. فینر ساعت‌های زیادی در اوج مذاکرات میان کری و ظریف در سال ۲۰۱۵ حضور داشت.

در مقایسه با کری، وندی شرمن معاون وزیر خارجه نیز یکی از معدود دیپلمات‌هایی است که تجربه بالایی در مذاکره مستقیم با ایرانی‌ها دارد. شرمن سال گذشته به من گفت: «ممکن است که در فرآیند این مذاکرات برای منافع و مهارت‌های طرفین احترام قائل شده باشیم، امّا حداقل برای من یکی هیچوقت اساس کار بر اعتماد [به ایرانی‌ها] نبوده است.»

هیچ یک از مقامات قبلی و فعلی بهتر از برت مگ‌کورک هماهنگ کننده شورای امنیت ملی آمریکا در مسائل مربوط به غرب آسیا و شمال آفریقا با آزادی گروگان‌های! آمریکایی از ایران آشنا نیست. مگ‌کورک کسی بود که به‌صورت محرمانه برای آزادی من به همراه تعدادی دیگر در سال ۲۰۱۶ در ازای تبادل با چند ایرانی دربند آمریکا مذاکره می‌کرد.

همزمان با نزدیکی به انتخابات ریاست جمهوری ایران در ماه ژوئن / خرداد که می‌تواند چشم انداز سیاسی آن را به طرز چشمگیری تغییر دهد، مقامات ارشد دولت بایدن مذاکرات را با نهایت احتیاط پیش می‌برند. این امر به دلیل عمق تجربه آنان است که میزان خطر، حساسیت موضوع و شکنندگی نتایج را درک می‌کنند. 
 
جیسون رضائیان در پایان نوشت: همزمان با استمرار تلاش برای گفتگو با ایران از طریق چند جبهه، منتقدان به لکه دار کردن نظریه تعامل با ایران و تیم پشت آن ادامه می‌دهند. امّا فریب نخورید. ما اطلاع داریم که گزینه جایگزین این نوع دیپلماسی چیست - و ما به حذف آن رای دادیم.

منبع: snn

پایان/