شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#فلسطین#معترضان#انگلیسی

تولد نسل جدیدی از معترضان حامی فلسطین در آمریکا

زوال رژیم کودک‌کش سریع‌تر از تصور ما رخ می‌دهد/ فلسطین اکنون دست برتر را در برابر اسرائیل دارد

یک روزنامه انگلیسی از شکل‌گیری نسل جدیدی از معترضان حامی فلسطین در آمریکا خبر داده و این را یک «تغییر اساسی» توصیف کرده است.

به گزارش مشرق، یک روزنامه انگلیسی در یک مطلب تحلیلی به ظهور نسل جدیدی از صداهای حامی فلسطین در جامعه آمریکا اشاره کرده و آن را «تغییری اساسی» در این کشور توصیف کرده است. 

روزنامه «گاردین» تصریح کرده اقدام «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در جلوگیری از صدور بیانیه شورای امنیت یا عدم مطالبه‌گری او از اسرائیل برای وقوع آتش‌بس تفاوتی با آنچه روسای جمهور سابق آمریکا انجام می‌دادند ندارد اما لطمات سیاسی که او بابت انجام این اقدامات متحمل شده بیشتر از آن چیزی است که چند سال پیش انتظار می‌رغت. 

روزنامه گاردین ورود نسل جدیدی از سیاستمداران مانند «رشیده طلیب»، سیاستمدار فلسطینی-آمریکایی به کنگره آمریکا و گره خوردن اعتراضات جنبش «زندگی سیاه‌پوستان مهم است» با اعتراضات مردم فلسطین را از جمله عواملی دانسته که باعث بروز این تغییرات محسوس د رجامعه آمریکا شده است. 

 روزنامه گاردین با یادآوری اینکه مخالفت بایدن با سیاست‌های نژادپرستانه ترامپ موجب پیروزی او در انتخابات نوامبر گذشته شده، نوشته این بار همین جنبش‌های ضد نژادپرستی می‌توانند ضربه‌ای کاری به بایدن وارد کنند. در این مطلب آمده است: «همان ائتلاف گسترده‌ای که باعث نجات بایدن در انتخابات شد و به او برای پیروزی در ماه نوامبر کمک کرد اکنون می‌تواند به ضربه‌ای قدرتمند تبدیل شده و سنت‌های اسرائیل دوستی حزب دموکرات را هدف قرار دهد.»

«عبدل السید»، تحلیلگر مسائل سیاسی به گاردین می‌گوید: «ما در برهه‌ای از تغییرات بسیار عمیق در جامعه قرار داریم. اتفاقات دارند خیلی خیلی سریع رخ می‌دهند و چنین اتفاقاتی هستند که نشان می‌دهند مسائل تا چه حد فرق کرده‌اند.»

روزنامه گاردین نوشته بعد از گزارش ماه پیش دیده‌بان حقوق بشر که وضعیت فعلی مسائل اسرائیل و فلسطین را به عنوان «آپارتاید» توصیف کرده این واژه جدید به مباحثات مربوط به اسرائیل و فلسطین راه یافته است. این واژه را چند روز پیش «علی ولشی»، مجری شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی چند روز پیش در صحن مجلس نمایندگان آمریکا به کار برد.

«احمد میشل»، از مقام‌های شورای روابط اسلام-آمریکا می‌گوید: «این یک تغییر اساسی است. معمولاً اگر کسی دباره حقوق فلسطینی‌ها صحبت می‌کرد ممکن بود کارش را از دست بدهد.»

درگیری میان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی از روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه و پس از پایان ضرب‌الاجل مقاومت به تل‌آویو مبنی بر لزوم پایان تجاوزات این رژیم در قدس و مسجدالاقصی آغاز شد.

ساعات پایانی شامگاه پنجشنبه رسانه‌ها از موافقت رژیم صهیونیستی با برقراری آتش‌بس در غزه خبر دادند. این آتش‌بس از ساعت ۲ بامداد جمعه به وقت محلی (مصادف با ساعت ۲۳:۳۰ به وقت گرینویچ و ۰۳:۳۰ به وقت تهران) اجرایی شد.

صدها هزار اسرائیلی در شهرک‌هایی یهودی‌نشین که رژیم صهیونیستی بعد از جنگ ۱۹۶۷ و اشغال سرزمین‌های فلسطینی در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس ساخته است سکونت دارند.

 سازمان ملل و بیشتر کشورهای جهان شهرک‌های رژیم صهیونیستی را غیرقانونی می‌دانند زیرا این رژیم در جنگ سال ۱۹۶۷ میلادی این سرزمین‌ها را اشغال کرده و بر مبنای کنوانسیون ژنو هر گونه ساخت و ساز از سوی اشغال‌گر در سرزمین‌های اشغالی ممنوع است.

فلسطینیان به دنبال تشکیل کشوری مستقل در کرانه باختری و نوار غزه هستند که پایتخت آن بیت‌المقدس باشد. آن‌ها همچنین خواستار خروج اسرائیل از سرزمین‌های اشغال شده در سال ۱۹۶۷ هستند، اما اسرائیل از بازگشت به مرزهای پیش از جنگ شش روزه امتناع می‌کند.

منبع: فارس