شهر خبر
سکه به افزایش دلار توجهی نکرد

طلا صدرنشین هفتگی بازارها + نمودار

کدخبر: 413851
اقتصادنیوز: در آخرین هفته اردیبهشت ماه 1400، اوضاع برای معامله گران سهام و سکه سخت تر از سایرین بود.

به گزارش اقتصادنیوز شاخص کل بورس در هفته گذشته 2.5  درصد از ارزش خود را از دست داد و سکه علی رغم روند افزایشی دلار و طلای جهانی نتوانست بازدهی مثبتی را به ثبت برساند. سکه در انتهای هفته توانست از محدوده 9 میلیون و 900 هزار تومانی بلند شود و در محدوده 10 میلیون و 60 هزار تومان قرار بگیرد. با این حال، این قیمت تفاوتی با پنج شنبه دو هفته پیش نداشت تا بازدهی سکه روی مرز صفر قرار بگیرد. برخلاف سکه، در بازار طلای داخلی، خریداران قدرت قابل توجهی از خود نشان دادند.

طلای 18 عیار در هفته گذشته در ابتدا توانست بالای مرز یک میلیون تومانی قرار بگیرد و در انتهای هفته در محدوده یک میلیون و 16 هزار تومانی تومانی قرار گرفت. طلا با رشد بالای 2 درصد توانست در صدر جدول بازدهی قرار بگیرد. برخی از فعالان رسمی بازار عنوان می کردند که تا حدی تقاضا برای مصنوعات طلا نیز در هفته گذشته بالا رفته بود. در کنار این دو عامل رشد دلار و طلای جهانی نیز زمینه ساز تقویت قیمت طلا در بازار داخلی بود.

در مقیاس ماهانه، روند هیچ کدام از بازارها مثبت نبود. به عنوان مثال دلار حدود 4 درصد از ارزش خود را در اردیبهشت ماه از دست داد

رشد 2 درصدی در بازار دلار

دلار در هفته گذشته توانست کانال 23 هزار تومانی را به دست آورد. اسکناس آمریکایی در آخرین روز هفته گذشته 250 تومان رشد کرد و روی مرز 23 هزار تومان قرار گرفت. با این رشد میزان بازدهی دلار به نزدیک 2 درصد رسید. اسکناس آمریکایی در طول هفته چندین بار به بالای مرز 23 هزار تومان رفته بود، ولی بلافاصله با رشد فروش معامله گران مواجه شد. باید دید روز شنبه بار دیگر معامله گران در موقعیت فروش قرار خواهند گرفت یا اسکناس آمریکایی در کانال 23 هزار تومانی پیشروی خواهد کرد.

رشد دلار یکی از مهم ترین عوامل تقویت قیمت طلا در بازار داخلی بود. در کنار این عامل، بهای طلا در بازارهای جهانی نیز در هفته جاری افزایشی بود و انتظارات معامله گران را تحت تاثیر قرار داد. طلای جهانی روز پنج شنبه به بالای محدوده هزار و 880 دلاری رفت تا محرکی برای بازیگران داخلی باشد.