شهر خبر

زنگ خطر خشکسالی به صدا درآمد

بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری (مهر۱۳۹۹ تا آخر شهریور۱۴۰۰) تا ۲۶ اردیبهشت‌ ۱۲۷.۶ میلی‌متر گزارش شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۵۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد، این کاهش زنگ خطر پیشروی خشکسالی را به صدا درآورده است. در روزهای اخیر «رضا اردکانیان» وزیر نیرو امسال را یکی از خشک ترین سال ها در پنج دهه اخیر دانسته و خبر از تصویب بیش از ۳۲۰۰ میلیارد تومان منابع برای طرح‌های آبرسانی فوری و اضطراری در مناطق تحت تنش در همه استان‌های کشور داد.

 زنگ خطر  خشکسالی به صدا درآمد

بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری (مهر۱۳۹۹ تا آخر شهریور۱۴۰۰) تا ۲۶ اردیبهشت‌ ۱۲۷.۶ میلی‌متر گزارش شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۵۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد، این کاهش زنگ خطر پیشروی خشکسالی را به صدا درآورده است.

وضعیت بارشی کشور در سال آبی جاری(ابتدای مهرماه ۱۳۹۹ تا پایان شهریور۱۴۰۰) بیانگر آن است که امسال برخلاف سال‌های ۹۷، ۹۸ و ۹۹، سال تری نیست و این موضوع سبب شده به وضعیت خشکسالی در کشور دامن زده شود.

در روزهای اخیر «رضا اردکانیان» وزیر نیرو امسال را یکی از خشک ترین سال ها در پنج دهه اخیر دانسته و خبر از تصویب بیش از ۳۲۰۰ میلیارد تومان منابع برای طرح‌های آبرسانی فوری و اضطراری در مناطق تحت تنش در همه استان‌های کشور داد.

بررسی گزارش تازه مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی نشان می‌دهد که میزان بارش‌ها در کشور از ابتدای سال آبی جاری تا روز بیست و ششم اردیبهشت ماه درحالی به رقم ۱۲۷.۶ میلی‌متر رسیده که در مقایسه با بلندمدت در همین بازه زمانی ۴۱درصد کاهش دارد.

پارسال و در همین بازه زمانی ۱۴۵.۸ میلی‌متربارندگی در کشور رخ داده بوده که در مقایسه با وضعیت تاکنون امسال ۵۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

پیشتر «سید حسن رضوی» مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: امسال با کاهش بارش روبه‌رو شده ایم و این امر مسایل را پیچیده‌تر می‌کند.

مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی در گزارش تازه خود اعلام کرده است: در ۶ هفته آینده بارش از نیمه غربی خزر تا شمال‌غرب کمتر از نرمال و سایر مناطق بی‌بارش یا بارش چندانی ندارند.

این مرکز پیش بینی کرده است: طی دو هفته آتی (۲۷ اردیبهشت تا ۹ خردادماه) بارش کمتر از نرمال برای بخش‌هایی از استان‌های نیمـه غـربـی البرز شمال‌غرب تا زاگرس مرکزی روی دهد. سایر مناطق کشور بی بارش هستند یا بارش آنها درخور تـوجـه نیستند.

این روند بیانگر آن است که انتظار سالی تر (پر بارش) دور از واقعیت است و از هم اکنون باید پیش بینی های لازم در این باره بیشتر شود.

همچنین در همین باره، پیشتر مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفته بود: امسال گرچه در اثر کاهش بارش‌ها کارها سخت‌تر می‌شود، اما بروز گسترده بحران دور از انتظار است و با اعمال مدیریت بهتر می‌توان از این دوران عبور کرد.

وی بیان‌ داشت: بارش‌ها دربرخی استان‌ها نزدیک به نرمال و در برخی دیگر زیرنرمال است که اقدام هایی در این باره انجام شده است.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، با بیان اینکه امسال وزارت نیرو مدیریت مصرف را به‌طورجدی‌تر از خود شروع کرده است، خاطرنشان‌کرد: مدیریت مصرف کمک خواهد کرد با مشکلات کمتری روبه‌رو شده و بنابراین بحرانی بروز نکند.

در آئین بهره‌برداری از ۱۰ پروژه صنعت برق در استان‌های کرمان، فارس و کرمانشاه که در روز سه شنبه هفته جاری با حضور وزیر نیرو برگزار شد، اردکانیان گفت: امید است پیشاپیش همه دستگاه‌های دولتی و اجرایی کشور در صرفه‌جویی مصرف انرژی، پیش‌رو بوده و مردم نیز در بخش‌های مختلف بویژه خانگی سهم و نقش خود را در این زمینه ایفا کنند.

به گفته وزیر نیرو در استان‌هایی که تولید برق از سدهای مخزنی انجام می‌شود، امسال با حدود ۳۲۰۰ مگاوات کاهش ظرفیت تولید نسبت به سال گذشته مواجه هستیم، این بدان معناست که هم در مصرف بهنگام و به اندازه آب موجود در مخازن این سدها و هم مصرف انرژی لازم است دقت بیشتری داشته باشیم.

منبع: انتخاب