شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#صندوق ذخیره فرهنگیان
آیا دانش آموز براساس خواستگاه انقلاب عظیم اسلامی تربیت می‌شوند؟/ آیا دانش آموزان مکتب شهید سلیمانی را درک می‌کنند؟/ اعداد و ارقام صندوق ذخیره فرهنگیان به هم نمی‌خورد/ جذب معلم‌ها را رصد می‌کنیم
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور:

آیا دانش آموز براساس خواستگاه انقلاب عظیم اسلامی تربیت می‌شوند؟/ آیا دانش آموزان مکتب شهید سلیمانی را درک می‌کنند؟/ اعداد و ارقام صندوق ذخیره فرهنگیان به هم نمی‌خورد/ جذب معلم‌ها را رصد می‌کنیم

محمدمهدی عرب انصاری گفت: بعضی از مدیران برنامه‌ای را مطرح کرده بودند که سبب ضایع شدن حقوق بعضی از بازنشستگانی می‌شد که در ظاهر تسویه حساب کرده‌اند، اما در واقع فقط یک حداقلی را دریافت کرده بودند. متوجه شدیم که سهم افراد، آن عدد و رقمی نیست که مثلا هیئت مدیره مطرح می‌کنند.

اعتمادآنلاین| محمد مهدی عرب انصاری معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور در دومین روز نشست مطالبه گران آموزش و پرورش گفت: از صندوق ذخیره فرهنگیان و مجموعه‌های وابسته به آن بازرسی‌هایی به عمل آمد، با مدیر عامل صندوق نیز جلسه داشتیم و متوجه شدیم متاسفانه صدمه اساسی به این صندوق وارد شده و یک سری مسائل سنگین حقوقی در اینجا مطرح شده است.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، او همچنین ادامه داد: بعضی از مدیران برنامه‌ای را مطرح کرده بودند که سبب ضایع شدن حقوق بعضی از بازنشستگانی می‌شد که در ظاهر تسویه حساب کرده‌اند، اما در واقع فقط یک حداقلی را دریافت کرده بودند. متوجه شدیم که سهم افراد، آن عدد و رقمی نیست که مثلا هیئت مدیره مطرح می‌کنند.

 

 

عرب انصاری با بیان اینکه افراد خاطی ملزم شدند که به اعضای صندوق با نگاهی که در بحث مشترک به تفاهم رسیدیم، محاسبه کنند؛ گفت: ممکن است صندوق بازپرداختی حتی به کسانی که به ظاهر تسویه حساب کرده‌اند داشته باشد و یک افزایش سرمایه‌ای متوجه معلمانی که عضو صندوق هستند خواهد شد.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور گفت: در بحث نقدینگی صندوق و جبران بدهی‌های آن، قدم‌های امیدوار کننده‌ای برداشته شده است.

 

 

او افزود: حوزه تعلیم و تعلم باید فضای امن و پناهگاهی برای دانش آموزان باشد، ولی متاسفانه در حال حاضر فشار‌های جانبی و روانی بر دانش آموزان وارد می‌کند که این فضای آرام را متشنج می‌کنند.

 

عرب انصاری گفت: بحث نمره آوردن، رقابت، آینده‌هایی که برخی از والدین بدون در نظر گرفتن توانمندی دانش آموزان در نظر می‌گیرند و کنکور که بحران اصلی این مسئله است دانش آموزان را مجبور به سپری کردن دوران پر استرسی در زمان تحصیل می‌کند.

 

 

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور بیان کرد: ما در آموزش و پرورش هنوز تعریف مشخصی از خانواده نداریم. کشور ما به جهت کنترل جمعیت و سیاست‌های غلط جمعیتی به سمت کهنسالی حرکت می‌کند و برخی از صاحب نظران معتقدند این مساله یک فاجعه است و در آینده با بحران نیروی انسانی مواجه خواهیم شد. شاید یکی از دلایل آن این است که ما نتوانسته ایم تعریف درستی از بنیاد خانواده ارائه دهیم و آموزش و پرورش نیز در نقد و رد این سیاست‌های غلطی که در حوزه جمعیت وارد شده است نقش اساسی را ایفا نکرده است.

 

عرب انصاری افزود: ما در جنبه‌های آموزشی اولویتی برای اصلاح نظام آموزشی نداریم و در ارتباط با سند تحول نظام آموزشی که قطعا برای این سند سرمایه گذاری‌های فراوانی شده است و ساعت‌های زیادی کارشناسان خبره در این مورد مطالعات انجام داده اند و شورا‌های بالا دستی در سند به صورت مفصل کار کرده اند.

 

 

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: در ساختار نظام آموزشی ما محتوی آموزشی منطبق با ساختار جامعه و کاربردی نیست، آینده شغلی دانش آموزان را تضمین نمی‌کند و فضای رعب و وحشنتی برای دانش آموزان ایجاد می‌کند.

 

او افزود : در بحث محتوی در آموزش و نظام‌مند کردن اگر بخواهیم تاثیر سند تحول نظام آموزشی و استفاده تکنیکی از نرم افزار‌های آموزشی را ارزیابی کنیم؛ می بینیم تاکنون توفیق زیادی نداشتیم که مصادیق آن از طریق آسیب شناسی قابل بررسی است.

 

این مقام مسئول مطرح کرد: بعضی از دروس کاربردی مانند تعلیمات دینی که جنبه‌های پرورشی، تربیت مسائل روحی و روانی را دارند در آموزش و پروش مورد کم توجهی قرارگرفته اند و باید توجه بیشتری به این دروس شود. ما در کشور با کمبود مربی دینی مواجه هستیم و در این حوزه معلم و حمایت کمتری داریم.

 

 

او تصریح کرد: روش‌های نوین آموزشی در آموزش و پرورش کمتر مورد استقبال قرار می‌گیرد. شیوع ویروس کرونا باعث شد که آموزش و پرورش در این حوزه خیزی بردارد، اما با توجه به تجارب جهانی و باید و نباید‌های منطقه‌ای از این فرصت‌ها می‌توانیم استفاده بیشتری کنیم.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور افزود: ما در حوزه تربیت ذهن، روان، اخلاق و مسائل اجتماعی و دینی باید برنامه ریزی جامعی داشته باشیم تا دانش آموز پس از پایان دوران تحصیل و ورود به دانشگاه شخصیت شکل یافته و جامعی داشته باشد. یکی از دلایلی که دانش آموزان پس از ورود به دانشگاه تاثیر پذیر می‌شوند و تغییر هویت و شخصیت  می‌دهند به این دلیل است که در دوره آموزش و پرورش استحکام لازم را بدست نیاورده اند.

 

 

عرب انصاری گفت: چند نگاه در حوزه آموزش و پرورش وجود دارد 1. مخالفت شدید با سند 2030 که از دغدغه‌های اصلی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) است و ما آن را به صورت جدی در دستور کار خود قرار داده ایم و هر کجا از اجرای این سند اثری دیدم وارد شدیم و تذکر دادیم و مجوز باطل شد، اما مجددا گزارش‌هایی از سراسر کشور می‌رسد که برخی در صدد اجرای این سند هستند که عمده مکان اجرای آن مهد‌های کودک و مراکز پیش دبستانی با آموزش‌های عجیب و غریب است.

 

او تصریح کرد: گزارشی تهیه شد و با دستور مقام معظم رهبری وارد حوزه عمل شدیم و مهد کودک‌ها و پیش دبستانی‌ها زیر نظر آموزش و پرورش آمدند.

 

عرب انصاری بیان کرد: سازمان بازرسی کل کشور از زمانی که آیت الله رئیسی ریاست قوه و آقای درویشیان ریاست سازمان بازرسی کشور را در دست گرفتند؛ سند تحول قوه را تهیه کردند و رویکرد‌های خود را نسبت به محیط‌های بازرسی تغییر دادند. در گذشته بازرسی‌ها شکلی بود و در مورد عملکرد‌ها بود، اما مدتی است که وارد محتوی شده ایم و نظارت ما واقعی تر، دقیق‌تر و اصولی‌تر شده است.

 

او افزود: ارتباط ما با آموزش و پرورش ارتباط نزدیکی است و آموزش و پرورش همراه ما است. در آموزش و پرورش مخاطرات زیادی داریم به عنوان مثال در یک استان 300 هزار دانش آموز اهل سنت و 30 هزار نفر شیعی ورودی به دوره ابتدایی داشتیم. اثر این موضوع این است که معلم‌هایی که برای این دانش آموزان جذب می‌شوند باید مناسب باشند.

 

 

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور مطرح کرد: جذب معلم‌ها را رصد می‌کنیم نظارت جدی بر آموزش و پرورش داریم. سازمان بازرسی اسم بزرگی دارد، اما در حوزه آموزش و پرورش تنها 5 الی 6 نیرو نداریم که باید نظارت بر کل فرآیند آموزش، پرورش، تعلیم و تعلم را داشته باشند. این طبیعتا شدنی نیست و ما باید رئوس مسائل مهم را مورد بررسی قرار می‌دهیم. اما حوزه نیروی انسانی و محتوی، بودجه و اعتبارات از چشمان ما دور نمی‌ماند و همه جانبه نگر به مسائل نگاه می‌کنیم.

 

 

عرب انصاری افزود: برای جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش مقام معظم رهبری تاکید زیادی بر جذب و وورد معلم برای آموزش و پرورش از دانشگاه فرهنگیان دارند. چند وقت قبل وزیر علوم نامه‌ای داد و اعلام کرد که ما دانشجویان نخبه‌ای داریم که پس از فارغ التحصیلی آمادگی جذب برای آموزش و پرورش را دارند که حضرت آقا موضع جدی گرفتند که نشان دهنده اهمیت این مسئله است.

 

او در ادامه افزود: واحد‌هایی که به آموزش پرورش مرتبط و یا مستقل می‌شوند باید تحت نظارت کامل این وزارت خانه قرار بگیرند، به عنوان مثال مهد کودک‌ها به عنوان سازمان مستقلی در نظر گرفته شده اند.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور بیان کرد: بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده برای فرزندان ایرانی از بدو تولد تا مهد کودک نیز سازمانی در حال طراحی و برنامه ریزی است. در این برنامه ریزی این سازمان از اساتید علوم اجتماعی، تربیتی و کودک کمک گرفته ایم تا آموزش‌های لازم از بدو تولد برای فرزندان ایران طراحی، برنامه ریزی و اجرا شود.

 

عرب انصاری افزود: سازمان بازرسی کشور اخیرا عضو افتخاری با نام دیده بان جذب می‌کند و دیده بان‌های صادق، دلسوز و متعهد نظام به کلیت نظام کمک می‌کنند و شما فرهنگیان عزیز در آموزش و پرورش می‌توانید دیده بان ما باشید و ما می‌توانیم نشست‌های سه جانبه بین سازمان بازرسی، آموزش و پرورش و قرارگاه بقیه الله برگزار کنیم.

 

او در ادامه بیان کرد: جوانان باید خارج از وظیفه اداری باید دیده بان باشند، زیرا دستگاه‌های نظارتی و اجرایی به میزان لازم به وظایف خود عمل نمی‌کنند و اندکی پس از ورود تحت تاثیر عادت‌های اداری دستگاه‌ها قرار می‌گیرند و در سنت‌های رایج ذوب می‌شوند و بسیاری از فعالیت‌ها مغفول می‌ماند.

 

عرب انصاری گفت: ما هرجا که حس کنیم فعالیتی مغایر قانون اتفاق افتاده است، نامه هشداری می‌دهیم اگر عمل نکردند گزارش موردی تشکیل می‌شود هیئت رسیدگی به تخلفات ریاست جمهوری به تخلفات مدیر کل به بالا و شعب قضایی کارکنان رو مورد بررسی قرار می‌دهد.

 

او افزود: دانش آموزان 12 سال از عمر خود را در سیستم آموزشی سپری می‌کنند. روش‌های تربیتی که در این 12 سال به آن‌ها ارائه می‌شود در آینده این دانش آموزان و جامعه تاثیر بسزایی دارد پس باید نظارت جامع و کاملی روی این وزارت خانه و برنامه‌های آن داشته باشیم.

 

 

عرب انصاری افزود: باید پرسید آیا در این سال‌ها سیستم ما با مباحث آموزشی خود توانسته است دانش آموز حق طلب، دارای دانش، حکمت، مهارت اندیشیدن و تفکر، ریسک عقلانی، زیبایی شناسی و تحلیل را تربیت کند.

 

او گفت: آیا این دانش آموز مسئولیت شناس، مسئولیت پذیر و نیروی مفید برای مشارکت‌های اجتماعی تربیت شده است؟ این دانش آموز براساس خواستگاه انقلاب عظیم اسلامی تربیت می‌شوند؟ آیا این‌ها مکتب شهید سلیمانی را درک می‌کنند؟ آیا این دانش آموزان ضرورت مکتب اسلام را احساس می‌کنند؟ اگر بخواهیم پاسخ این سئوالات را بدهیم باید به سمت آسیب شناسی در حوزه آموزش و پرورش برویم و مسئله‌ای که وجود دارد این است که سیستم آموزشی ما سیستم آموزشی کارآمدی در بخش آموزش و پرورش نیست.