شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کارشناس ارشد

با خواص شگفت‌انگیز گلاب آشنا شوید

یک کارشناس ارشد گیاهان دارویی گفت: گلاب مایعی است که از تقطیر گل محمدی به دست آمده و فصل بهار بهترین زمان برای چیدن و تهیه گلاب از آن است که خواص زیادی برای بدن انسان دارد.

گلاب

به گزارش همشهری آنلاین، زهرا توکلی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این‌که گلاب رایحه خوشی دارد و از آن در صنعت عطرسازی استفاده می‌شود، عنوان کرد: گلاب علاوه‌بر صنعت عطرسازی، فواید درمانی بسیاری دارد و دارای خواص ضدالتهابی، ضدباکتریایی، ضد درد، ضد تشنج، ضد برونشیت و… است.

وی با اشاره به این‌که در کشور ما انواع گلاب سنگین، سبک، دو آتشه، سه آتشه و پس‌آب  تهیه می‌شود، افزود: گلاب سرشار از ویتامین‌های C، E، تانن، پکتین، سیترنلول، گرانتول، استاروپنین و فنیل اتانول بوده و دارای ترکیبات مفیدی مانند ترپن‌ها، گلیکوزیدها، فلاوونوئیدها، آنتوسیانین‌ها و… است.

توکلی با بیان این‌که گلاب یکی‌از پر مصرف‌ترین عرقیات است که طبیعت گرم ومعتدل دارد، عنوان کرد: گلاب به دلیل خواص و طبیعت ویژه‌ای که دارد برای تقویت قلب، کبد، معده و اعصاب مفید است، این نکته را باید بدانیم که طبیعت انواع گلاب‌ها گرم و معتدل است و طبع گلاب سه آتشه، دو آتشه، درجه یک، درجه دو و پس‌آب، به ترتیب از گرمی به خنکی می‌رود.

این کارشناس ارشد گیاهان دارویی با اشاره به این‌که نبات و شکر از مصلحات گلاب هستند، بیان کرد: از گلاب برای تهیه شربت گلاب، انواع کیک و شیرینی، انواع مربا، شله زرد، حلوا و چای گلاب استفاده می‌کنند که مهم‌ترین خاصیت آن آرام‌بخش بودن آن است و به همین علت در مراسم‌های سوگواری از آن استفاده می کنند.

وی تصریح کرد: گلاب اصل، بوی مطبوع گل محمدی می‌دهد و فاقد بوی ترشیدگی است و رنگ آن شفاف، روشن، بدون رسوب بوده و طعم آن سنگین و کمی مایل به تلخی است.

توکلی با اشاره به فواید گلاب برای درمان بیماری‌ها، زیبایی و سلامت بدن، افزود: می‌توان از گلاب برای درمان بیماری‌هایی مانند گلودرد، بهبود بینایی و رفع خستگی چشم، مشکلات دستگاه گوارش، کاهش فشار خون، پیشگیری از ابتلا به آلزایمر، استرس، درمان سردرد و میگرن، رفع بی‌خوابی، درمان آفت دهان، درمان خشکی مخاط و خون‌ریزی، درمان تب، افزایش استحکام و تقویت لثه، درمان یبوست، رفع خستگی، کاهش میزان حرارت بدن، مشکلات مجاری تنفسی، درمان سوزش ادرار، کمک به رحم، رفع بوی بد دهان، پوست، مو، لب و ... استفاده کرد.

این کارشناس ارشد گیاهان دارویی با اشاره به خواص روغن گلاب، عنوان کرد: روغن گل رز برای پوست مفید است و باعث روشن شدن پوست و کاهش علائم پیری می‌شود، همچنین مصرف آن با افسردگی و استرس مبارزه می‌کند.

وی ادامه داد: روغن گل رز برای تقویت دستگاه گوارش بسیار مفید بوده و به سلامت کبد کمک می‌کند، همچنین باعث تحریک گردش خون در اندام‌ها شده و از عفونت‌های ویروسی و باکتریایی جلوگیری و باعث افزایش میل جنسی می‌شود.

توکلی با اشاره به این‌که گل سرخ فواید درمانی زیادی دارد، افزود: چای گلاب برای هضم غذا مفید بوده و باعث کاهش وزن شده و برای دیابت و سلامت قلب نیز مفید است.

این کارشناس ارشد گیاهان دارویی در رابطه با عوارض جانبی و مضرات گلاب، گفت: گلاب معمولاً عارضه خاصی ندارد اما ممکن است، باعث بروز حساسیت‌های پوستی مانند سوزش، خارش و قرمزی پوست شود.