شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#میراث فرهنگی

پروژه گردشگری اوان در الموت پیوست زیست محیطی دارد

ایسنا/ براساس سخنان مدیرکل میراث فرهنگی قزوین، پروژه گردشگری اوان در الموت پیوست زیست محیطی دارد.

علیرضا خزائلی می گوید: محیط زیست بخشی از میراث فرهنگی ما محسوب می شود، به عنوان مسئول میراث فرهنگی همانطور که انتظار داریم همه از آثار تاریخی مراقبت کنند در حوزه محیط زیست نیز انتظار داریم همه فعال و کوشا باشند و از هر فرآیندی که منتج به حفاظت از محیط زیست باشد دفاع می کنیم.

وی پیرامون اینکه پروژه گردشگری اوان در الموت پیوست زیست محیطی دارد، ادامه می دهد: در این پروژه نیز سرمایه گذار پروژه گردشگری اوان، دستگاه های عضو شورای برنامه ریزی استان، دستگاه های نظارتی و سازمان میراث فرهنگی تأکید دارند که حفظ محیط زیست از اهمیت بالایی برخوردار است و پروژه نیز در همین راستا باید اجرایی شود.

پروژه سرمایه گذاری به محیط زیست ضربه نمی زند

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین اظهار می کند: سرمایه گذار و همه نهادهایی که می خواهند در حوزه دریاچه اوان فعالیتی داشته باشند موظف هستند که به قانون احترام بگذارند و محیط زیست را پاس بدارند، طرح سرمایه گذاری باید با مقرراتی که برای منطقه اوان وجود دارد منطبق باشد و سرمایه گذار گردشگری یا هر نام دیگری حق تعدی به محیط زیست را ندارد.

وی تأکید می کند: سرمایه گذار این طرح طی فرآیند قانونی و از طریق فراخوان انتخاب شده است، سرمایه گذاری که انتخاب شده یک سرمایه گذار ملی است که در تهران و مشهد پروژه های مشابهی اجرا کرده چالیدره مشهد، طرقبه مشهد و تله کابین دربند از جمله پروژه هایی است که توسط این سرمایه گذار اجرایی شده است.

خزائلی بیان می کند: مدتی قبل از این انتخاب، بهره برداری از دریاچه بر عهده تعاونی روستا بود، تعاونی محلی با عنوان توسعه روستای اوان نیز در این فراخوان شرکت کردند، همه درخواست ها توسط نمایندگان مردم روستا، نمایندگان دستگاه های متولی، شورا و دهیاری روستا موردبررسی قرار گرفت در آخرین مرحله انتخاب بین سرمایه گذار منتخب و تعاونی روستا سرمایه گذار فعلی انتخاب شد.

وی یادآور می شود: این سرمایه گذار در مقایسه با سایر شرکت کنندگان امتیاز بیشتری کسب کرد، چرا که در حوزه گردشگری کشور فعال است، همچنین از سایر استان ها حسن کار را پرس وجو و از نمونه کارهای وی بازدید کردیم درنهایت این سرمایه گذار در حوزه های مختلف امتیاز لازم را کسب کرد؛ برخی می گویند این پروژه توجیه اقتصادی ندارد و اشانتیونی به سرمایه گذار داده شده است اما تأکید می کنم این فرد هیچ نوع قرارداد سرمایه گذاری دیگری در استان ندارد و هیچ پروژه دیگری به عنوان اشانتیون به وی داده نشده است.

مردم بومی در تصمیم گیری پروژه گردشگری شریک هستند

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین بیان می کند: حدود یک سال است که تمام تصمیمات حوزه گردشگری مربوط به دریاچه و اطراف آن در کمیته ای تحت عنوان کمیته راهبری مطرح و پس از مشورت اجرا می شود؛ این کمیته شامل 7 عضو است که 4 نفر آن مردم بومی منطقه هستند در واقع دو نفر معتمد محلی، یک نفر مدیرعامل تعاونی روستا، رئیس شورای روستا، بخشدار منطقه، سرمایه گذار و نماینده میراث فرهنگی 7 نفر عضو تشکیل دهنده کمیته هستند.

وی یادآور می شود: سال گذشته در کمیته راهبری 5 جلسه و در سال جاری یک جلسه برگزار کردیم، یکی از جلسات سال گذشته و جلسه سال جاری با حضور سیاهکالی نماینده مردم قزوین در مجلس برگزار شد؛ اعضای محلی کمیته موظف هستند پاسخگوی مسائل و موضوعات روستایی ها باشند.

خزائلی بیان می کند: میراث فرهنگی و دستگاه مدیریت استان در این پروژه به خواسته های محلی توجه ویژه ای دارد، برخی از افراد به دلیل اینکه عضو این کمیته نیستند می گویند کمیته وجاهت ندارد درحالیکه ایجاد ارتباط و انسجام بین سرمایه گذار غیربومی و با بومیان جز کلیدی ترین مواردی بوده است که در کمیته به آن توجه کردیم.

پروژه پیوست زیست محیطی دارد

وی در ادامه با اشاره به پیوست زیست محیطی پروژه گردشگری اوان یادآور می شود: پروژه در محدوده 5 هکتاری انجام می شود، این وسعت مساحتی است که با طی مراحل قانونی از طریق امور ارضی و اداره کل منابع طبیعی برای سرمایه گذاری به صورت شفاف و قانونی در اختیار سرمایه گذار قرار گرفته و قراردادش هیچ نقطه مبهمی ندارد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین اظهار می کند: سرمایه گذار موظف است در مراحل مختلف برای اقداماتش پیوست زیست محیطی دریافت کند، چرا که حفظ و رعایت قوانین محیط زیستی خط قرمز استان در این حوزه است.

وی تأکید می کند: 5 هکتار زمین به تأسیس مجتمع گردشگری عمومی اختصاص یافته است درحالیکه آن محدوده 150 هکتار است، با توجه به بررسی های صورت گرفته در سایر بخش های منطقه قابلیت برداشتن پوشش گیاهی وجود نداشته بنابراین این 5 هکتار با اخذ مجوزهای لازم از محیط زیست واگذار شده است، مشاور پروژه که مشاور ملی تأیید صلاحیت شده است در خصوص پیوست اصلی با محیط زیست عقد قرارداد کرده و یک نسخه از قرارداد به ما ارائه شده است.

خزائلی بیان می کند: در آخرین برنامه زمان بندی تا آخر اردیبهشت سرمایه گذار موظف است که مطالعات تکمیلی را ارائه دهد؛ برای هر مرحله که پروژه پیشرفت کند پیوست زیست محیطی دریافت می شود ما تابع نظرات متخصصین هستیم و در حال حاضر در همین 5 هکتار که دارای پیوست است فعالیت را شروع می کنیم طبق بررسی صورت گرفته پروژه آسیبی به حجم آب دریاچه وارد نمی کند.

وی یادآور می شود: برخی از مردم محلی اعتراض دارند و می گویند اینجا قبلاً محل کشت و زرع آن ها بوده است، این در حالی است که فرآیند قانونی طی شده و دولت سندی که داشته را واگذار کرده است، با همه این ها از نمایندگان محلی داخل جلسه درخواست کردیم این حق و حقوق و مدارک قانونی را احصا کنند تا حق محلی ها ضایع نشود اگرچه دولت سند دارد اما به دلیل احترام و اینکه مردم محلی ثروت آنجا هستند این اتفاق را رقم می زنیم و با نهایت دقت جلو می رویم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین خاطرنشان می کند: اگر اصرار کنیم این 5 هکتار پر از گون بوده است میتوان نتیجه گرفت که در این منطقه کشاورزی وجود نداشته و روستایی حقی ندارد، اگر بگوییم زمین زراعی نبود و گون بوده نیز مسئله دیگری است، فکر می کنم مسئله تلفیق این دو موضوع است.

پروژه گردشگری اوان در الموت پیوست زیست محیطی دارد