شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#استقلال#اصلاح‌طلبان
در اردوگاه اصلاح‌طلبان بحث کاندیداهای مستقل زیاد است
احمد بخشی، کارشناس مسائل سیاسی:

در اردوگاه اصلاح‌طلبان بحث کاندیداهای مستقل زیاد است

یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: در اردوگاه اصلاح‌طلبان بحث کاندیداهای مستقل زیاد است علت این است که کسانی که اعلام کاندیداتوری کرده‌اند احساس می‌کنند که در جریان اصلاح‌طلبی جایگاهی ندارد و خودشان را با برچسب استقلال معرفی می‌کنند.

اعتمادآنلاین| یک کارشناس مسائل سیاسی به بیان توضیحاتی درباره بروز پدیده کاندیدا‌های مستقل در آستانه شروع فصل انتخابات ریاست جمهوری 1400 پرداخت.
  

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، احمد بخشی کارشناس مسائل سیاسی و استادیار دانشگاه درباره علت بروز پدیده کاندیداهای مستقل نما در انتخابات ریاست جمهوری گفت: دلیل اینکه کاندیداها در زمان انتخابات اعلام می کنند که مستقل هستند به چند عامل باز می‌گردد. ابتدا اینکه هنوز در درون خود جریان های غالب اصلاح طلبی و اصول گرایی وزن کشیِ خاصی برای کاندیداهای اصلی یا کاندیدای هژمون وجود ندارد و به همین دلیل درباره حضور برخی هنوز گمانه زنی هایی وجود دارد.

 

بخشی ادامه داد: افرادی که این گفتمان مستقل بودن را به کار می برند به دلیل وجود این چارچوب یا این برداشت است که کاندیدای اصلی و غالب در بدنه اصلی نیستند و به همین دلیل خودشان را با عنوان مستقل معرفی می کنند. در شرایط فعلی و با توجه به شرایط مردم و همچنین تحلیل کوچه و بازار از انتخابات، اصولگرایان خودشان را پیروز میدان می دانند.

 

این استاد علوم سیاسی افزود: تجربه نشان داده که زمانی که مشارکت پایین باشد اصلاح طلبان در انتخابات مشارکت نمی کنند و این عدم مشارکت نشان می دهد که در نتیجه چه اتفاقی خواهد افتاد.

 

 

بخشی با بیان اینکه در اردوگاه اصلاح طلبان این بحث کاندیداهای مستقل زیاد است ادامه داد: علت این امر این است که کسانی که اعلام کاندیداتوری کرده اند احساس می کنند که در جریان اصلاح طلبی جایگاهی ندارد و خودشان را با برچسب استقلال معرفی می کنند.

 

او گفت: دومین عامل اعلام استقلال این است که در روند جامعه و تحولات چند دهه اخیر دیده ایم که جریان های مختلف که پیروز میدان شده اند، کارنامه موفقی نداشته اند و در نتیجه افراد نمی خواهند خودشان را خیلی به این جریان منتسب کنند.

 

این استاد دانشگاه افزود: دلیل دیگر اعلام استقلال این است که برخی خود را از کاندیداهای صلاحیت دار که سایرین روی آنها به اجماع نرسیده باشند می دانند و در نتیجه به کلید واژه استقلال می چسبند که عملکرد ناموفق دو جبهه دیگر را مطرح می کنند و در نتیجه یک برند دیگر مطرح می شود.

 

بخشی در ادامه درباره سومین دلیل ورود کاندیداهای مستقل نما گفت: سومین دلیل مسئله ساختاری در کشور است که در ساختار سیاسی نداریم. ساختار سیاسی کشور ما مشکل دار است، به این دلیل که یا به جریان های سیاسی اجازه ورود داده نشده و محدودیت هایی برای آنها اعمال شده و با وجود اینکه اعلام می شود فلان تعداد حزب در کشور داریم، این احزاب در کشور نهادینه نشده اند. 

 

وی با بیان اینکه احزاب در کشور ما فعالیت سازمانی، مداوم و مشارکتی و نهاد ساز ندارند افزود: جریان احزاب عمدتا در زمان انتخابات بروز پیدا می کنند و می توان به آنها احزاب فصلی گفت. مسئله دیگر این است که در نبود احزاب سیاسی و بسیج اجتماعی اتفاقی که می افتد وجود احزاب فصلی و بی برنامه است. 

 

بخشی توضیح داد: احزاب باید مانیفست داشته باشند تا وقتی می خواهند کاندیدا معرفی کنند مردم آنها را بشناسند و اینکه برنامه، مانیفست و راهبرد آنها باید برای جامعه مشخص باشد. چون این مسائل مشخص نیست و مواضع مقطعی بوده اند و در خوشی و ناخوشی مردم حضور نداشته اند باید بگوییم که احزاب در کشور ما نهادینه نشده اند. 

 

بخشی با بیان اینکه کدام یک از جریان ها و احزابی که در این چند ماه می خواهد نقش آفرینی کند در این چند سال نسبت به شرایط سخت مردم حداقل یک بیانیه صادر کردند؟ افزود: به همین دلیل جریان ها یا احزابی که می آیند بیشتر خودشان را به عنوان مستقل اعلام می کنند. بدنه اجتماعی، سیاسی و فکری ضعیف برخی کاندیداها نیز در اعلام مستقل بودن آنها موثر بوده است و هر کدام از آنها نهایتا یک دغدغه مردم را اگزجره کرده تا به این وسیله شاید به موفقیت برسند. 

 

وی با بیان اینکه کسانی که خود را مستقل اعلام می کنند به این امر آگاهند که در صورت قرارگیری در دو جبهه اصولگرایی یا اصلاح طلبی مردم از آنها برنامه، نیرو و کادرسازی می خواهند خاطر نشان کرد: این افراد در بسیج اجتماعی هم ناتوان هستند، یار گیری و یاری گری ضعیفی دارند  و به همین دلیل با گفتمان مستقلی مطرح می شوند. 

 

بخشی ادامه داد: هر چند باید این نکته را در نظر گرفت که این افراد در صددند بر موج مشکلات مردم سوار شوند و احساسات مردم را تحریک کنند و با حرکات پوپولیستی رای جمع کنند. این افراد باید به این سوال پاسخ دهند که مشکل موجود جامعه را چه می شناسند و راهکار برون رفت از این مشکل را چه می دانند؟ نگاه آنها به عرصه بین الملل چیست؟ نگاه به اسناد بالادستی چیست؟ چگونه می توانند در هم افزایی نیروها کار کنند و حداقل بحثی که وجود دارند این است که چگونه می توانند شرایط بهتری را به وجود آورد  و ایران جایی برای زیستن باشد؟ 

 

این استاد علوم سیاسی افزود: این افراد در واقع برنامه ای ندارند و اگر هم برنامه ارائه کنند برنامه ای مقطعی است. به نظر می رسد که بخشی از این استقلال برای جمع کردن آرا در پای صندوق های رای است و فقط می توان گفت با این اقدامات به سمت جریان های پوپولیستی می رویم.