نصرالله منصوری: سالمند مانند هر فردی نیازمند سرگرمی است/صدا و سیما و رسانه ملی به فکر ساخت شبکه مستقل برای این قشر باشند/گاهی برنامه های جذاب مأمن تنهایی شان می شود!

نصرالله منصوری روانشناس یک آسیب شناسی در این خصوص که رسانه ملی چقدر برای سالمندان مفید است؟ آیا سالمندان فقط باید اخبار ببینند یا اینکه باید شبکه ای مختص به آن ها با برنامه های گوناگون و مسابقات در کنار دیگر شبکه هایی که برای جوانان، کودکان و نونهالان ساخته شده در نظر گرفته شود؟ چرا که اصولا برنامه تخصصی برای این دسته از افراد جامعه ساخته نمی شود به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: سالمندان یک قشر ارزشمند و تاثیر گذار است و در دین ما سفارش شده است که بزرگ تر ها را تکریم کنیم، حرمت و احترام شان را حفظ کنیم.

منصوری ادامه داد: جامعه امروز ما چون در حال گذر و دارای یک سنت مدرنیته است متاسفانه یک سری از معادلات و اخلاقیات یا تعطیل شده یا به حداقل رسیده اند. رسانه ملی همان طور که به امور دیگر می پردازد باید به این قشر هم بپردازد یعنی باید یک شبکه ای مرتبط به آن ها اختصاص داده شود یا اینکه در شبکه ها ساعاتی از 24 ساعت برای این قشر و گروه محترم در نظر گرفته شود چرا که آن ها  نمی توانند فقط به اخبار روی بیاورند به این خاطر که روحیات سالمندان رفته رفته تحلیل می رود و تنزل پیدا می کند و حتما نیازمند برنامه هایی هستند که به شأن و سن شان ربط و با روحیات شان همخوانی داشته باشد تا کمتر آسیب ببینند.

او تصریح کرد: رسانه ملی اول از همه باید کارشناسی کند و چه بهتر که این کارشناسان از همین قشر باشند چرا که این افراد کوهی از تجربه هستند. پس بنابراین صدا و سیما باید بیشتر به سالمندان توجه داشته باشند چرا که برخی از این افراد به شدت ضربه روحی و روانی خورده اند و باید برای حال خوب و سرگرم شدن آن ها که تا حدودی غم ها و مشکلات از یادشان برود قدم های زیادی برداشت. امید است که در آینده نزدیک سرگرمی سازی از طریق رسانه برای آن ها صورت بگیرد.

امان الله قرایی مقدم: رسانه ملی نقش مهمی در سرگرمی سالمندان به خصوص در شرایط کرونایی دارد/اخبار اصلا گزینه مناسبی نیست!

امان الله قرایی مقدم روانشناس یک آسیب شناسی در این خصوص که رسانه ملی چقدر برای سالمندان مفید است کرد و به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: رسانه ملی نه تنها برای بزرگسالان بلکه برای نوجوانان و جوانان که به علت این بیماری خطرناک در منزل به سر می برند نقش بسیار عمده ای در پر کردن و غنی کردن اوقات فراغت دارند.

او ادامه داد: اکنون که جامعه به دلیل ویروس کرونا و شاهد آمار های مرگ و میر  دچار بیماری روانی شده است بهتر است که رسانه ملی دو برابر قبل به فکر مردم باشد و سعی کند که روحیه آن ها را بهتر و بهتر کند البته برای سالمندان که ضعیف ترین قشر محسوب می شوند لازم است که برنامه های سرگرم کننده تری تولید شود.

قرایی مقدم در این خصوص که آیا سالمندان فقط باید اخبار ببینند یا اینکه باید شبکه ای مختص به آن ها با برنامه های گوناگون و مسابقات در کنار دیگر شبکه هایی که برای جوانان، کودکان و نونهالان ساخته شده در نظر گرفته شود؟ چرا که اصولا برنامه تخصصی برای این دسته از افراد جامعه ساخته نمی شود  تصریح کرد: خیر، اخبار روزی یک بار پخش می شود و این افراد در طول روز نیازمند سرگرمی های متنوع و گوناگونی هستند.

او ادامه داد: ما دارای شبکه های گوناگونی در رسانه ملی هستیم و تولید و ساخت شبکه جداگانه کمی مشکل است. به نظر من اگر برنامه های برخی شبکه ها به سالمندان گرایش پیدا کند و از این شبکه ها برنامه های جالبی به پخش برسد می توانند نظر سالمندان را به خود جلب کنند.

بهمن حوری زاد: رسالت رسانه ملی انتقال مهارت و دانش است/سالمندان علاوه بر سرگرمی نیازمند بهتر زیستن و سلامت بهتر هستند/تولید برنامه هایی حول محور کودک و سالمند بهترین گزینه است

بهمن حوری زاد روانشناس یک آسیب شناسی در این خصوص که رسانه ملی چقدر برای سالمندان مفید است؟ آیا سالمندان فقط باید اخبار ببینند یا اینکه باید شبکه ای مختص به آن ها با برنامه های گوناگون و مسابقات در کنار دیگر شبکه هایی که برای جوانان، کودکان و نونهالان ساخته شده در نظر گرفته شود؟ چرا که اصولا برنامه تخصصی برای این دسته از افراد جامعه ساخته نمی شود به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: نقش و رسالت رسانه ها این است که بایستی اول آگاهی و دانش بدهند و سعی کنند باور ها و نگرش ها روی خود آگاهی سالمندان برای بهتر زندگی کردن و سلامت بهتر ایجاد شود. رسانه ملی باید مهارت و دانشی را به آن ها بیاموزند تا از این طریق به خلاقیت دست پیدا کنند و خودشان سرگرمی خود را فراهم کنند و بتوانند فعالیت های اجتماعی، مذهبی و فرهنگی را در خود تقویت کنند.

او در این خصوص که این افراد از ضعیف ترین قشر هستند و اکنون که شرایط کرونا پیش آمده وظیفه رسانه ملی در این موقعیت چیست بیان کرد: به نظر من راه های دیگری برای سرگرمی سالمندان وجود دارد. بیشتر افراد معتقد هستند که باید برای سرگرمی این افراد شبکه جداگانه ای تاسیس کرد در حالی که در حال حاضر باور عمومی، علمی و تخصصی در حوزه روانشناختی و روانشناسی سالمندان این است که این قشر باید بیشتر در کنار کودکان باشند چرا که شادابی و نشاط کودکان به سالمندان منتقل می شود و نحوه زندگی دیگری را می آموزند. به نظر من اگر برنامه ای حول محور کودک و سالمند ساخته شود نیز به شدت تاثیر گذار است.

سیما فردوسی: سالمندان قشر حساس و ارزشمند جامعه اند/رسانه ملی با نظرسنجی نیاز سالمندان را بسنجد!

سیما فردوسی روانشناس، یک آسیب شناسی در این خصوص که رسانه ملی چقدر برای سالمندان مفید است؟ آیا سالمندان فقط باید اخبار ببینند یا اینکه باید شبکه ای مختص به آن ها با برنامه های گوناگون و مسابقات در کنار دیگر شبکه هایی که برای جوانان، کودکان و نونهالان ساخته شده در نظر گرفته شود؟ چرا که اصولا برنامه تخصصی برای این دسته از افراد جامعه ساخته نمی شود به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: سالمندان یک قشر قابل توجهی از جامعه ما محسوب می شوند و باید سعی شود در انواع فیلم و سریال هایی که ساخته می شود حضور سالمند احساس شود یا اینکه برنامه هایی در رابطه با روانشناسی سالمندی گذاشته شود تا کارشناسان در مورد نیاز ها، احتیاجات جسمانی، روحی و روانی، آسیب هایی که به این قشر وارد می شود صحبت کنند تا نقش خانواده در حمایت از سالمندان مشخص شود و رسانه می تواند همه این موارد را به عهده بگیرد و به تصویر در بیاورد.

او ادامه داد: برنامه های سرگرم کننده یکی دیگر از موارد مهمی است که صدا و سیما باید به آن بپردازد و از طریق همین برنامه ها به افرادی که با سالمندان زندگی می کنند و در رفت و آمد هستند آگاهی و دانش بدهد.

فردوسی در این خصوص که آیا نیاز است که برای میانسالان و سالمندان شبکه ی جدایی ساخته شود؟ بیان کرد: به نظر من شاید چنین چیزی آن طور که باید میسر نباشد. اما در همان برنامه هایی که وجود دارد می توان کار های زیادی انجام داد که یکی از آن ها این است که میز گرد گذاشته و برنامه هایی که مربوط به خانواده است در تلویزیون لحاظ شود.

اگر بخش پژوهش صدا و سیما نظرسنجی از سالمندان را به عهده بگیرد و همه پرسی شود رسانه بهتر متوجه می شود که نیاز آن ها به چه چیزی است؟ و آن زمان می تواند طبق این نظر ها برنامه سازی کند.

اصغر کیهان نیا: اخبار تلخ بر روحیه سالمندان تاثیر منفی می گذارد/ رسانه ملی به سرگرمی سالمندان توجه کند/فضای مجازی و بالا رفتن اطلاعات عمومی آلزایمر سالمندان را عقب می اندازد!

اصغر کیهان نیا روانشناس و جامعه شناس یک آسیب شناسی در این خصوص که رسانه ملی چقدر برای سالمندان مفید است؟ آیا سالمندان فقط باید اخبار ببینند یا اینکه باید شبکه ای مختص به آن ها با برنامه های گوناگون و مسابقات در کنار دیگر شبکه هایی که برای جوانان، کودکان و نونهالان ساخته شده در نظر گرفته شود؟ چرا که اصولا برنامه تخصصی برای این دسته از افراد جامعه ساخته نمی شود به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: تکنولوژی، سرعت و شهر نشینی شرایط زندگی ها را تغییر داده است درواقع ورود اینترنت، موبایل، رسانه، رادیو و تلویزیون روی زندگی افراد تاثیر مستقیم و غیر مستقیم می گذارد اما می تواند برای سالمندان هم تاثیرات مفید و هم تاثیرات منفی داشته باشد.

او در ادامه بیان کرد: معایب این تکنولوژی ها این است که سالمندان به این دلیل که اطلاعات فنی کافی ندارند آموختن فنون ارتباط برای شان سخت است. علاوه بر آن هنگامی که پای اخبار ناخوشایند، کانال ها و ماهواره ها می نشینند اعصاب شان هم بهم می ریزد. درواقع بزرگ ترین مشکل سالمندان نگرانی از آینده است هنگامی که به اخبار های تلخ گوش می دهند بیش از حد روی روحیه و اعصابشان تاثیر می گذارد و حتی فیلم هایی که در کانال هاو ماهواره ها که بیشتر به خیانت و توطئه روی می آورند را مشاهده می کنند بیشتر وهم و ترس به سراغشان می آید اما متاسفانه حس کنجکاوی باعث می شود که این موارد را نگاه کنند.

اما مزایای آن این است این روز ها که عدم معاشرت، کاهش درآمد ها، افزایش هزینه و بی تحرکی حاکم است این تکنولوژی باعث سرگرمی می شود و در کنار آن پست های آموزشی در فضای مجازی زیاد است و باعث می شود اطلاعات آن ها روز به روز بالاتر رود و کمک می کند که آلزایمر شان عقب بیفتد.

تلویزیون و رسانه ملی باید در ساعت های خاص برنامه هایی تولید کند که سالمندان بتوانند سرگرم باشند. و اگر این اتفاق نیوفتد به دلیل اینکه به اخبار داخلی نیز بی اعتماد شده اند بیشتر به سمت ماهواره گرایش پیدا می کنند و همین باعث می شود که آن ها مشکل اعصاب پیدا کنند.