شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دانشگاه آزاد#دانشگاه آزاد اسلامی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی:

15 دفتر تقریب مذاهب در دانشگاه های آزاد اسلامی راه اندازی شده است

15 دفتر تقریب مذاهب در دانشگاه های آزاد اسلامی راه اندازی شده است

ایسنا/اردبیل رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در چند سال اخیر و با رویکرد همگرایی در بین فرق، ادیان و مذاهب 15 دفتر تقریب مذاهب در دانشگاه های آزاد اسلامی کشور راه اندازی شده است.

محمدمهدی طهرانچی در مراسم افتتاح دفتر تقریب مذاهب در دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: با توجه به اینکه تقریب مذاهب و کمک به همگرایی امت واحده اسلامی در شرایط سخت تفرقه و دودستگی جهان اسلام امری حیاتی و ضروری است ما نیز به نوبه خود و به عنوان بزرگترین دانشگاه جهان اسلام سعی کردیم با راه اندازی دفاتر تقریب مذاهب در حوزه تعامل و همگرایی امت اسلامی نقش آفرینی کنیم.

وی تصریح کرد: در هشت استان به شکل تلفیقی این دفاتر راه اندازی شده بود که سعی کردیم با استقلال این دفاتر در استان های مختلف به فعالیت 15 دفتر کمک کرده و هماهنگی های لازم را با مسئولان استان ها به وجود آوریم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در راستای تشکیل این دفاتر تقویت مباحث علمی و برگزاری مناظره ها و گفت و گوهای جامع وحدت آفرین به رفع توطئه های دشمنان مشترک در بین فرق و مذاهب کمک کرده است.

طهرانچی افزود: شهر اردبیل از دیرباز مرکز شکل گیری حاکمیت شیعی و معنوی بوده و از همین رو خوشحالیم که در دومین مقطع تاریخی جمهوری اسلامی ایران به یکپارچگی امت اسلامی در این سرزمین کمک کرده است.

وی نگاه تفرقه انگیز را عامل نفاق و دودستگی در بین امت شیعی و سنی اعلام کرد و ادامه داد: از آنجایی که امت اسلامی یک قرآن، یک دین و یک رسول دارند، پس نیازی به دودستگی نیست و بهتر است در تقریب مذاهب تلاش و مجاهدتی جدی شود.

طهرانچی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: ما سعی کردیم در استان اردبیل نیز فراتر از سایر استان ها برنامه جامعی را در حوزه تقریب مذاهب ارائه کنیم تا در نقطه مقابل تقریب از رشد تکفیر و سکولاریسم جلوگیری شود.

وی به مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل توصیه کرد تا به دنبال راه اندازی این دفتر با برگزاری همایش ها و کرسی های آزاداندیشی متعدد به تقویت این موضوع کمک کنند.

مدیر گروه تخصصی تقریب مذاهب دانشگاه آزاد اسلامی نیز به استقلال دفتر تقریب مذاهب اردبیل اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران هزینه سنگینی را در عزت جهان اسلام پرداخت کرده و ما به پرداخت چنین هزینه های سنگین در افغانستان، عراق، سوریه، فلسطین و سایر جوامع اسلامی افتخار می کنیم.

حجت الاسلام علم الهدی اظهار کرد: هر چند برای برخی ها این هزینه های سنگین قابل هضم نیست اما فراتر از مشکلات معیشتی و اقتصادی باید میدان مقاومت را در جامعه اسلامی تقویت کنیم تا دشمنان هجمه ای به پیکره این جوامع وارد نکنند.

وی تصریح کرد: ما به صراحت پرداخت این هزینه ها و تحمل همه سختی ها را اعلام کرده و به دور از پنهان کاری سعی و تلاشمان بر این است تا جبهه مقاومت تقویت و به علمای فعال در این زمینه کمکی حقیقی کنیم

مدیر گروه تخصصی تقریب مذاهب دانشگاه آزاد اسلامی به شکل گیری داعش و گروه های تکفیری را نتیجه دور شدن از مبانی تقریب مذاهب اعلام کرد و گفت: امت اسلامی در بسیاری از حوزه ها مشترکات دینی، اعتقادی و ارزشی دارند و نباید اختلاف احتمالی در مسائل فروع فقهی منجر به تقویت نهاد تکفیری و همچنین دور شدن از مدار اجماع مسلمانان شود.

انتهای پیام