شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#واکسن کرونا

مرگبارترین عوارض جانبی واکسن کرونا چیست ؟

کدخبر: 413753
اقتصادنیوز : متخصصان می‌گویند شوک آنافیلاکسی می‌تواند باعث مرگ افراد پس از دریافت واکسن کرونا شود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران  ، بیش از یک سال از همه گیری ویروس کرونا در جهان می‌گذرد. طی این مدت کووید ۱۹ مرگبارترین همه گیری جهان طی یک قرن اخیر را برای بشر رقم زده است. با این حال، با کشف واکسن موثر برای مقابله با این ویروس، کشور‌های جهان در حال واکسیناسیون عمومی در برابر آن هستند.

با این وجود، این واکسن‌ها بی خطر نیستند. محققان انگلیسی می‌گویند افرادی که از آلرژی رنج می‌برند ممکن است پس از دریافت واکسن کرونا دچار شوک آنافیلاکسی شوند. شوک آنافیلاکسی یک واکنش آلرژیک شدید است که به صورت ناگهانی بروز کرده و می‌تواند منجر به جان باختن فرد شود.

دانشمندان می‌گویند شوک آنافیلاکسی از مرگبارترین رخداد‌هایی است که ممکن است پس از دریافت واکسن کووید ۱۹ بروز کند. مرکز دارویی نروژ اعلام کرده است ۷ حمله آلرژیکی شدید ممکن است پس از دریافت واکسن شرکت فایزر، غول داروسازی آمریکا بروز کند.

با این حال، این واکنش‌های مرگبار آلرژیکی به ندرت در افراد دیده می‌شود، ولی بروز آن‌ها کاملا منتفی نیست. برآورد می‌شود احتمال بروز این آلرژی‌ها یک تا دو مورد در هر یک میلیون نفر باشد.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا می‌گوید، در صورتی که پس از دریافت دوز اول واکسن کرونا شاهد بروز واکنش‌های آلرژیک شدید (شوک آنافیلاکسی) بودید، باید از دریافت دوز دوم واکسن اجتناب کنید. به طور معمول این واکنش‌ها به صورت سریع بروز می‌کند و تقریباً چهار ساعت پس از دریافت واکسن نمایان می‌شود. این امر می‌تواند با علائمی همچون تورم، مشکلات تنفسی، خس خس سینه، و کهیر خود را نشان دهد.

باید این نکته را به یاد داشت که شوک آنافیلاکسی واکنش بسیار شدیدی است که می‌تواند جان بیمار را بگیرد. در این حالت کهیر‌های متعدد و گسترده در فرد دیده می‌شود، صورت دچار تورم شده و ممکن است تورم به چشمان و گلو نیز سرایت کند. فرد در این شرایط دچار مشکلات تنفسی می‌شود و به دلیل کاهش فشار خون احساس سرگیجه می‌کند.

مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا اعلام کرد از ۱۴ تا ۲۳ دسامبر سال ۲۰۲۰، ۲۱ نفر از یک میلیون و ۹۰۰ هزار دریافت کننده نخستین دوز واکسن فایز دچار شوک آنافیلاکسی شدند. ۷۱ درصد این افراد در ۱۵ دقیقه نخست دریافت واکسن فایزر، علائم شوک آلرژیک را از خود بروز دادند. برخی از این افراد در نهایت به دلیل وخامت حال مجبور به بستری شدن در بیمارستان شدند.

 شرکت فایزر اعلام کرده است در ساخت واکسن کرونا از ترکیبات مصنوعی و شیمیایی مختلف بهره برده است. ترکیبات غیرفعال در واکسن فایزر شامل موارد ذیل می‌شود:

۱- پتاسیم کلوراید

۲- پتاسیم تک پایه (منوپتاسیم فسفات)

۳- فسفات

۴- سدیم کلوراید

۵- دی هیدرات فسفات سدیم

۶- ساکاروز (قند)

۷- میزان کمی ترکیبات دیگر

افرادی که به موارد بالا حساسیت دارند، احتمال دارد پس از دریافت واکسن کرونای شرکت فایزر دچار شوک مرگبار آنافیلاکسی شوند. از این رو توصیه می‌شود در زمان دریافت واکسن وجود هر گونه آلرژی نسبت به مواد مختلف را به مسئول تزریقات اعلام کنید.