به گزارش برنا؛ خانه قوام‌الدوله کهن‌ترین خانه شناسایی شده در شهر تهران و یکی از نفیس‌ترین آثار ملی پایتخت است. این خانه که در محله عودلاجان، کوچه میرزا محمود وزیر (شهید علیرضا جاویدی) قرار گرفته، در سال 1216 ساخته شده و متعلق به میرزا محمدخان قوام‌الدوله، از دیوانسالاران دوره قاجار بوده است. سبک معماری و تزئینات نفیس خانه قوام‌الدوله، آن را در شمار پُراهمیت‌ترین آثار تاریخی تهران قرار داده است اما متاسفانه برخی از پژوهشگران حوزه میراث فرهنگی ضمن بازخوانی قرارداد اجاره این خانه با انتشار اسناد و مدارکی مدعی شدند طی یک قرارداد، مبلغ اجاره به صورت ثابت طی 10 سال، از قرار هر سال یک میلیون تومان (ماهانه 83 هزار و 300 تومان) تعیین شده و این خانه هم اکنون تبدیل به آتلیه عکس عروس شده است و درهای آن به روی مردم برای بازدید بسته است.

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به وضعیت قرارداد اجاره خانه قوام‌الدوله گفت: قرارداد اجاره خانه قوام الدوله با میراث فرهنگی استان تهران منعقد شده است بنابراین درخصوص قیمت اجاره آن و همچنین صحت تبدیل آن به آتلیه عکاسی مدیرکل میراث فرهنگی این استان باید پاسخ دهد.

او با تاکید بر اینکه رویکرد این وزارتخانه در اختیار قرار دادن بناهای تاریخی به بخش غیردولتی است، بیان کرد: ما در دولت یک آرمان و هدفی داریم آن هم اینکه بناها و خانه‌های تاریخی را در اختیار سمن‌های جوانان و انجمن‌های غیردولتی قرار دهیم چرا که وظیفه ماست به سمن‌ها و NGO های حوزه مربوط به میراث فرهنگی کمک کنیم درغیراینصورت آنها ضعیف خواهند شد و عملکرد مثبت و تاثیرگذاری نخواهند داشت.

طالبیان ادامه داد: البته قابل ذکر است که بناهای تاریخی باید در اختیار سمن‌ها و دستگاه‌های غیردولتی قرار گیرد که در حفاظت و مراقبت از بنا اطاعت داشته باشند و اجازه ندهند امانتی که به دست آنها سپرده شده تخریب شود و از بین برود.

معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پایان تاکید کرد: بنده به عنوان یک کارشناس حوزه میراث فرهنگی بسیار موافق این موضوع هستم به شرط اینکه هماطنور که عنوان کردم هم از بنای محافظت شود و هم اینکه درهای آن به روی مردم و بازدیدکنندگان علاقه مند به میراث فرهنگی باز باشد.

//انتهای پیام: 4