به گزارش برنا؛ یزدان شفی خانی، پزشک ارشد واحد فراهم آوری اعضا و نسوج پیوندی دانشگاه علوم پزشکی ایران به مناسب روز اهدای عضو در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به تاریخچه اهدای عضو در ایران گفت: پاسخ امام خمینی در آغاز انقلاب در هفتم اردیبهشت 1358 و نیز فتوای آن فقیه در سی ام اردیبهشت ماه 1368 در تاریخ فقه نوین پزشکی ایران ماندگار است و ایشان صراحتا اعلام کردند اهدای عضو بلامانع و فاقد اشکال شرعی است بنابراین گام‌های اولیه در ایران به سمت اهدای عضو برداشته شد و با تلاش وزارت بهداشت و درمان این روز به نام روز ملی اهدای عضو نامگذاری شد.

او با تاکید بر اینکه آگاهی کافی درباره مرگ مغزی اهدای عضو وجود ندارد، افزود: مردم ایران ثابت کردند مهربان و نوع دوست هستند اما متاسفانه درخصوص مرگ مغزی آگاهی کافی وجود ندارد و مردم نمی‌دانند مرگ مغزی معادل مرگ قطعی است و وقتی فرد دچار آن می‌شود هیچ راهی برای بازگرداندن او به زندگی وجود ندارد و هیچ درمانی برای او وجود ندارد

شفی خانی از تعداد افرادی که در انتظار پیوند فوت می‌کنند خبر داد و تصریح کرد: هر بیمار می‌تواند از 1 تا 8 نفر را با اهدای ارگان‌های مختلف بدن خود نجات دهد و به زندگی بازگرداند اما در حال حاضر 28 هزار نفر در لیست انتظار دریافت عضو داریم که روزانه 7 تا 10 نفر آنها به دلیل انتظار در لیست پیوند، فوت می‌کنند.

پزشک ارشد واحد فراهم آوری اعضا دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به ضوابط اهدای عضو در کشور گفت: یک سامانه‌ای برای اهدای عضو طراحی شده که متصل به سراسر کشور است و وزارت بهداشت و درمان نظارت کاملی بر آن دارد. افراد می‌توانند کدملی خود را به سامانه 3432 ارسال کنند و اطلاعات خود را برای اهدای عضو ثبت کنند، از آنجایی که در گذشته میزان ثبت نام برای اهدای عضو کم بود، ما کارت اهدای عضو به ثبت نام کنندگان ارسال می‌کردیم اما اکنون باتوجه به افزایش آن، کارتی صادر نمی‌شود و فقط اطلاعات در این سامانه ثبت می‌شود.

او ادامه داد: هر بیمارستان و زیرمجموعه‌های دانشگاه علوم پزشکی زمانی با بیمار مرگ مغزی با درجه هوشیاری 3 روبه رو می‌شوند باید بیمار را به تیم واحد فراهم آوری معرفی کنند تا بررسی‌های لازم برای اثبات مرگ مغزی انجام شود و پزشکان معالج آن را تایید کنند. پس از تایید مرگ مغزی، به خانواده فرد اطلاع داده می‌شود تا درصورت موافقت و نبودن هیچ مشکل قانونی و پزشکی اعم از نداشتن  بیماری ایدز، هپاتیت، بیماری‌های صعب العلاج، مشخص بودن اولیای دم و... عمل اهدای عضو انجام شود البته اگر خانواده فرد مرگ مغزی، با مفهوم آن آشنا باشند قاعدتا با اهدای عضو مخالفتی نخواهند کرد چون می‌دانند مرگ بیمار قطعی است و با این کار می‌تواند یک مرگ قهرمانانه داشته باشد.

شفی خانی بیان کرد: بنده 10 سال در این حوزه مشغول فعالیت هستم و تا به حال ندیدم فردی کارت اهدای عضو داشته باشد اما خانواده او مخالفت کنند چرا که این کار به مثابه وصیت نامه است و باید به عقیده فرد احترام گذاشت البته اگر بیمار مرگ مغزی در سامانه اهدای عضو ثبت نام نکرده باشد هم باز تلاش می‌کنیم تا رضایت خانواده را جلب کنیم.

پزشک ارشد واحد فراهم آوری اعضا دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد:  از لحظه‌ای که مرگ مغزی اتفاق میفتد، بدن با دستگاه مدیریت می‌شود و به مرور زمان اعضای مختلف بدن از بین می‌رود و اگر در روز اول فرد می‌توانست 8 نفر را نجات دهد به مرور زمان تعداد آن کاهش پیدا می‌کند برای مثال ریه در روزهای اول کاملا از بین می‌رود و آن ریه‌ای که می‌توانست جان یک فرد را نجات دهد به راحتی از دست می‌رود اما متاسفانه خانواده‌ها اطلاعی ندارند و گمان می‌کنند چون قلب ضربان دارد، یعنی فرد زنده است درحالی که ضربان قلب مصنوعی‌ست و به معنای حیات نیست.

او درباره میزان مدتی که ارگان‌های بدن سالم باقی می‌مانند، گفت: این موضوع بستگی به هریک از ارگان‌های خاص بدن دارد برای مثال قلب، ریه، کبد زودتر از باقی دستگاه‌ها از بین می‌روند به همین دلیل در یک ماده محلول آنها را نگه می‌داریم و با هواپیما منتقل می‌کنیم تا سالم بمانند بنابراین هریک از عضوهای اهدایی برای ما لحظه به لحظه اهمیت دارد.

شفی خانی در ادامه این گفتگو با اشاره به تعداد پیوندهای انجام شده در سال 1400 بیان کرد: در روزهای سیاه کرونایی که 60 درصد تخت‌های ویژه دانشگاه علوم پزشکی محل بستری بیماران کرونایی بودند ما توانستیم در این دانشگاه 20 ارگان بدن را جراحی و اهدا کنیم که امیدواریم در سال 1400 باتوجه به واکسیناسیون عمومی مردم، میزان اهدای عضو در کشور افزایش پیدا کند.

پزشک ارشد واحد فراهم آوری اعضا دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره اهدای عضو بیماران کرونایی گفت: در این مدت افرادی را داشتیم که مرگ مغزی بودند و خانواده آنها برای اهدای عضو رضایت داشتند اما تست pcr آنها مثبت شده است و قابلیت اهدا را از دست دادند.

او درباره میزان اهدای عضو در سال 1399 تصریح کرد: از سال‌های گذشته 15 تا 20 اهدا در ماه انجام می‌دادیم اما سال گذشته به دلیل پاندمی کرونا و اینکه هیچکسی نمی‌دانست باید چه پروتکلی برای اهدای عضو پیش بینی کنیم، این عمل انجام نشد و در تیرماه بود که وزارت بهداشت پروتکلی را تدوین کرد اما آمار مشخصی از میزان اهدای عضو در سال 1399 نیست.

شفی خانی در پاسخ به این سوال که اهدای عضو برای گیرنده و دهنده هزینه دارد یا خیر؟ گفت: برای هیچ عضوی از بدن قیمت گذاری نشده و کلیه فرایند اهدای عضو برای دهنده و گیرنده کاملا رایگان است فقط فرد گیرنده باید پس از دریافت عضو داروهای تقویت کننده سیستم ایمنی بدن دریافت کند که قسمت زیادی از آن تحت پوشش بیمه است.

او افزود: واحد فراهم آوری برای فرد دهنده مراسم تشیع برگزار می‌کند، در مراسم ختم فرد ایثارگر یادبودهایی قرار داده می‌شود و در حد وسع خود از طریق مددکاران خانواده‌های این افراد که مشکل مالی دارند را حمایت می‌کنیم.

پزشک ارشد واحد فراهم آوری اعضا دانشگاه علوم پزشکی ایران در پایان تاکید کرد: از آنجایی که در روز ملی اهدای عضو قرار داریم بنده اعلام می‌کنم دانشگاه علوم پزشکی ایران تلاش جدی برای فرهنگسازی اهدای عضو در کشور انجام خواهد داد چرا که هنوز جای کار دارد و از طریق وزارت بهداشت، روابط عمومی‌ها، سمن‌ها و صدا و سیما باید انجام شود هرچند که دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سراسر کشور رتبه اول در اهدای عضو را دارد و در سراسر دنیا هم وضعیت فوق العاده داریم.

//انتهای پیام: 3