شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ریاست جمهوری#خودروسازان

پیام خودروسازان به نامزدهای ریاست جمهوری

آیا دو خودروساز بزرگ کشور و قطعه سازان واقعاً آماده رقابت هستند یا با انتشار نامه ای که در آن بر آزادسازی قیمت و واردات تأکید داشته اند، اهداف دیگری را پیگیری می کنند؟

پیام خودروسازان به نامزدهای ریاست جمهوری

طی روزهای اخیر دو خودروساز بزرگ کشور به همراه انجمن قطعه سازان کشور طی نامه ای به رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس خودروسازان و قطعه سازان در نامه‌ای به رییس کمیسیون صنایع مجلس، آزادسازی قیمت‌گذاری خودروهای لوکس داخلی و آزاد شدن واردات خودرو را خواستار شدند.

در این پیشنهاد خواسته شده است خودروهای عمومی، یعنی خودروهایی که عموم مردم با درآمد کم یا متوسط خریداری می‌کنند، با فرمول بهای تمام شده و با در نظر گرفتن سود ۵ درصدی با تأیید و نظارت وزارت صنعت قیمت گذاری شوند، اما در مورد خودروهای اختصاصی که لوکس و نسبتاً گران محسوب می شوند و مشابه خارجی دارند، قیمت گذاری با پیشنهاد هیئت مدیره شرکت‌ها و تأیید و نظارت وزارت صنعت براساس شرایط عرضه و تقاضای بازار صورت گیرد.

در این نامه همچنین عنوان شده است که این دو خودروساز بزرگ مخالفتی با آزادسازی واردات خودرو ندارند و آن را عاملی برای بهبود فضای رقابتی و ایجاد آرامش در بازار و نزد مصرف کننده می دانند.

این نامه در حالی منتشر شده است که طی سال های اخیر، خودروسازان از یک سو همواره زیر چتر حمایت های  دولتی قرار داشتند و بالطبع از این محل انتقادهایی نیز به آنان وارد می شد. از سوی دیگر، دلیل تولید همراه با زیان و انباشته شدن آن را در قیمت گذاری دستوری می دانسته و می دانند. حال در این نامه پیشنهاد شده است که خودروهای عمومی یا به اصطلاح اقتصادی، همچنان براساس فرمول های شورای رقابت محاسبه و قیمت گذاری شوند و خودروهای لوکس توسط هیئت مدیره و تأیید نهاد بالادستی باشد. حال این که، همچنان تعریف دقیقی از خودروی لوکس در ایران وجود ندارد جای خود، اما به نظر می رسد این نامه علاوه بر این که نشان دهنده افزایش توان تولید و رقابت خودروسازان بزرگ کشور است، اهداف دیگری را نیز دنبال می کند که می توان ریشه آن را در رویدادهای پیش روی کشور جست‌وجو کرد.

احیای برجام

آن طور که نماینده روسیه از مذاکرات وین خبر داده است، طرفین به نتایج خوبی رسیده اند. دو هفته پیش نیز مذاکره کننده ارشد ایران از نتیجه مثبت مذاکرات خبر داده بود. در واقع، تا الان فضای مذاکرات و رویکرد طرفین به احیای برجام مثبت بوده است. بنابراین در صورت نهایی شدن مذاکرات و احیای کامل برجام احتمال بازگشت برخی شرکای سابق و شرکت های جدید وجود دارد. در این شرایط دو خودروساز بزرگ کشور و قطعه سازان علاوه بر اعلام آمادی خود به طور تلویحی خواسته اند که  قیمت گذاری به سمت آزاد شدن حرکت کند تا توان رقابت آن ها به نفع صنعت و مصرف کننده نهایی بیش تر و بیش تر شود. همچنین احتمال دارد که با تأیید و پیگیری اهداف این نامه، فروش خودرو در بورس از حیض انتفاع ساقط شده و با توجه به افزایش تولید و کاهش قیمت کارخانه و بازار قیمت خودرو به ثبات برسد. بنابراین آن ها اعلام کرده اند که با گذر از شرایط بحرانی هم اکنون با تکیه بر توان متخصصان داخلی می توانند به مسیر رو به رشد خود ادامه بدهند و از رقابت نیز هیچ واهمه ای ندارند.

ارسال پیام به نامزدهای ریاست جمهوری

از سوی دیگر، کشور در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد. آن طور که سوابق نشان می دهد، معمولاً در هر دوره ای مشکلات اصلی اقتصاد دستمایه نامزدها در مناظرات، شعارها و تبلیغات قرارمی گیرد. به نظر می رسد پیام پنهان و مستتر این است که صنعت خودروسازی کشور توانسته است به رغم تمام مشکلات و مصائبی که به آن دچار است، راه تنفس خود را باز کند و مشکل قیمت گذاری است. بنابراین نیازی نیست که آن ها این صنعت را دستمایه قرار داده و این صنعت را به ابزار تبلیغاتی خود بدل کنند. به بیان ساده تر، خودروسازان با انتشار این نامه بیان کرده اند نیاز آن ها، تنها رفع موانع و دست انداز اقتصادی است که راه حال اقتصادی دارد و باید از این محل نیز برطرف شوند. بنابراین نامزدهای ریاست جمهوری باید لطف کنند که هم به چشم یک ابزار و ماشین کسب رأی به صنعت خودرو نگاه نکنند و هم آرامش و ثبات نسبی آن را برهم نزنند. / پایگاه خبری اسب بخار