شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ویروس کرونا

یک روش قابل اطمینان برای شناسایی سریع ویروس کرونا در بزاق دهان

کدخبر: 413677
اقتصادنیوز : پژوهشگران ژاپنی، روش جدیدی را برای تشخیص کووید-۱۹ ارائه داده‌اند که می‌تواند کروناویروس را به سرعت در بزاق دهان شناسایی کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا ؛ گروهی از دانشمندان در یک بررسی جدید، آزمایشی مبتنی بر آنتی‌ژن برای تشخیص کروناویروس در نمونه‌های بزاق ابداع کرده‌اند که ساده و سریع است و می‌توان آن را برای بررسی انبوه به کار گرفت.

با گذشت بیش از یک سال از همه‌گیری کووید-۱۹، آزمایش "RT-PCR" همچنان یک استاندارد طلایی برای شناسایی کروناویروس به شمار می‌رود. استفاده از این روش، به پرسنلی نیاز دارد که در مورد همه مراحل از جمع‌آوری نمونه‌ها گرفته تا ارزیابی نتایج، آموزش دیده باشند. این فرآیند به طور متوسط بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت زمان می‌برد.

به گزارش  وب‌سایت رسمی "دانشگاه هوکایدو" (Hokkaido University) ژاپن، از آنجا که کروناویروس می‌تواند به واسطه شخص مبتلا که نشانه‌های بیماری را ندارد، منتقل شود، توانایی بررسی سریع تعداد زیادی از افراد برای کنترل و پیشگیری از گسترش همه‌گیری، موضوعی حیاتی به شمار می‌رود. روش‌های سریع‌تری نیز برای تشخیص آنتی‌ژن کروناویروس ابداع شده‌اند اما حساسیت آزمایش RT-PCR را ندارند.

پژوهشگران دانشگاه هوکایدو، از یک کیت آنتی‌ژن برای تشخیص کروناویروس در نمونه‌های بزاق استفاده کرده‌اند و به مقایسه کارآیی و دقت این روش با آزمایش RT-PCR پرداخته‌اند. یافته‌های آنها نشان می‌دهد که کیت تشخیص آنتی‌ژن می‌تواند کروناویروس را با دقت بالا و به سرعت در نمونه‌ها تشخیص دهد.

پژوهشگران در این پروژه، ۲۰۵۶ نفر را از سه گروه متفاوت آزمایش کردند؛ افرادی که کووید-۱۹ آنها از نظر بالینی تایید شده است، افرادی که با بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در تماس بوده‌اند و افرادی که در بدو ورود به فرودگاه آزمایش داده‌اند. نمونه‌های بزاق همه این افراد جمع‌آوری شد و برای آزمایش‌های RT-PCR به کار رفت. سپس نتایج آن مورد ارزیابی قرار گرفت.

نتایج بررسی‌ها نشان داد که این آزمایش می‌تواند روش قابل اطمینانی برای تشخیص سریع و دقیق کروناویروس باشد.
مزیت استفاده از بزاق دهان، سادگی جمع‌آوری است. این روش، سریع عمل می‌کند، نمونه‌ها به سرعت جمع‌آوری می‌شوند و خطر قرار گرفتن کادر درمان در معرض ویروس کاهش می‌یابد.

این پژوهش، در مجله "The Lancet Microbe" به چاپ رسید.

yE4gHUPviN8C