شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#حوزه#وزیر خارجه

با توجه به اهمیت راهبردی منطقه؛

روسیه خواستار گفتگوی نظامی میان کشورهای حوزه آرکتیک شد

روسیه خواستار گفتگوی نظامی میان کشورهای حوزه آرکتیک شد

وزیر خارجه روسیه می گوید کشورهای شورای آرکتیک باید در گفتگوهای آتی خود جایگاهی برای حل مناقشات نظامی قائل شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، امروز پنجشنبه از کشورهای حوزه آرکتیک (محیط پیرامونی قطب شمال) خواست که از این به بعد، مسائل نظامی را نیز در بحث هایی که درباره آینده این منطقه می شود؛ بگنجانند.

وی در این باره افزود: خوب است روابط مثبتی که در شورای آرکتیک (شامل آمریکا، روسیه، کانادا، دانمارک، نروژ، ایسلند، سوئد و فنلاند) داریم را به حوزه نظامی نیز تعمیم دهیم.

لاوروف همچنین پیشنهاد داد تا مقامات نظامی کشورها در راستای کاهش تنش در این منطقه دیدارهایی داشته باشند.

به گزارش مهر، این طور به نظر می‌آید که همزمان با سیاست چرخش به ایندوپاسیفیک که شامل انتقال نیرو و تجهیزات از غرب آسیا و تمرکز آنها در شرق قاره در راستای مهار چین است؛ آمریکا قصد دارد منطقه آرکتیک (شمالگان / ناحیه پیرامون قطب شمال) را در آینده‌ای نه چندان دور به جدیدترین میدان نبرد خود تبدیل کند.

اقیانوس آرام در شمالی ترین بخش خود به دریای «برینگ» راه دارد که تنگه‌ای با همین نام را در خود جای داده است که آلاسکا (متعلق به آمریکا) را از منتهی الیه شرقی سیبری (متعلق به روسیه) جدا می‌کند. دریای برینگ همچنین محل رویارویی اقیانوس آرام و اقیانوس شمالگان است.

اگرچه آرکتیک کوچک‌ترین اقیانوس جهان است اما این ظرفیت را دارد که همزمان با ذوب شدن یخ‌های قطبی، به عنوان یک مسیر میانبر، ۷۵ درصد از کل جمعیت دنیا را به یکدیگر متصل کند.