شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#جلوگیری

نتانیاهو قصد جلوگیری از این موضوع را دارد!+جزییات

روزنامه «پلیتیکا» صربستان در گزارشی با اشاره به حوادث اخیر در فلسطین اشغالی و حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه نوشت: «بنیامین نتانیاهو» که به هر نحوی تلاش دارد تا از تشکیل کابینه توسط جناح مخالف جلوگیری کند، از تنش کنونی سوءاستفاده می‌کند.

نتانیاهو قصد جلوگیری از این موضوع را دارد!+جزییات

به گزارش منیبان، روزنامه صربستانی در گزارش امروز (پنجشنبه) افزود: نخست وزیر رژیم اسرائیل مسائل را از این دید نگاه می‌کند که آیا این بحران می‌تواند به وی کمک و از به قدرت رسیدن مخالفین او جلوگیری کند.

«او خود را به عنوان تنها فردی نشان می‌دهد که قادر به تامین امنیت رژیم اسرائیل است،‌ اگر چه با مخالفت شرکای ائتلافی راست‌گرا روبرو است، زیرا این جناح وی را متهم کرده که با حماس به توافق ضمنی رسیده و مایل نیست از نیروهای نظامی بیشتر استفاده کند».

پلیتیکا در ادامه به اظهارات «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین مبنی بر اینکه رژیم صهیونیستی مسئولیت کامل تجاوزات در بیت المقدس و حملات هوایی به غزه را بر عهده دارد، اشاره کرد.

این روزنامه چاپ بلگراد نوشت: شورای امنیت سازمان ملل قصد داشت تا از اسراییل بخواهد که  از اخراج خانواده‌های فلسطینی جلوگیری کرده و به اماکن تاریخی و مقدس قدس احترام بگذارد، اما آمریکا هنوز برای قبول این درخواست در حال فکر است.

«رهبران اسراییل از قبیل نتانیاهو، «بنی گانتس» وزیر دفاع و «آوی کوچاوی» رئیس ستاد ارتش این رژیم مسئولیت مستقیم عملیات نظامی سال ۲۰۱۴ بودند و به خوبی به خاطر دارند که در آن جنگ هیچ دستاورد بزرگی کسب نکردند، بجز اینکه رژیم اسرائیل خود را به دلیل استفاده بیش از حد زور و قدرت نظامی هدف انتقادات بین‌المللی قرار داد».

این روزنامه در بخشی از گزارش خود به قلم «بوشکو یاکشیچ» تحلیلگر و مقاله نویس صرب نوشت: رژیم اسراییل با توجه به اینکه طی سال‌های گذشته به حماس به عنوان رقیبی برای جناح «فتح» در رام‌الله ارج و بها می‌داد، اکنون چرا مایل است در زمانی جنگ را آغاز کند که دولت واشنگتن تمایلی به بروز چنین جنگی نداشته، اما به نظر می‌رسد که خواه یا ناخواه به آن کشیده خواهد شد.

«طی سال‌های گذشته اسرائیل و حماس از درگیری‌های گسترده خودداری کرده و اقدامات خود را به حملات پراکنده محدود کرده بودند، حملاتی که پس از آن هر طرف خود را پیروز اعلام می‌کرد و سپس وضعیت به حالت عادی باز می‌گشت».

پلیتیکا نوشت: سیاستمداران اسرائیلی و فلسطینی هر دو در بحرانی گرفتار شده‌اند که تاکنون هیچ راه حلی برای آن نیافته‌اند. هر از چندگاه باز کردن زخم‌های قدیمی طی طولانی‌ترین درگیری در جهان معاصر تلاش‌های مذاکره‌ کنندگان‌ بین‌المللی به منظور جلوگیری از درگیری‌های گسترده ‌تر و آرام کردن وضعیت از طریق مذاکرات میانجی‌گرانه را مشکل‌تر می‌کند.

« شروع ناآرامی‌ها از منطقه شیخ جراح در بخش شرقی بیت المقدس و پس از آن درگیری در مسجدالاقصی و سپس نوار غزه، یک بار دیگر این مساله را تایید می‌کند که یک جرقه کافی است تا درگیری اسراییل و فلسطین مجددا شعله‌ور شود، درگیری که بسیاری طی سال‌های گذشته تلاش کردند تا آن را مساله‌ای حاشیه‌ای نشان دهند».

این روزنامه در پایان گزارش خود اشاره کرد: تشدید خشونت می‌تواند تهدیدی برای بروز جنگ جدید و چهارم در نوار غزه باشد، همانند جنگی که در ژوئیه ۲۰۱۴ رخ داد و طی آن بیش از ۲ هزار نفر فلسطینی طی ۵۰ روز کشته و بیش از ۱۰ هزار نفر دیگر مجروح شدند. بنا به آمار ارائه شده از سوی سازمان ملل، ۶۵ درصد تلفات جانی فلسطینی‌ها از میان افراد غیرنظامی بوده است.