به گزارش برنا، طرفداران این دیدگاه معتقدند که رژیم صهیونیستی به عمد مرتکب تنش آفرینی شده و گروههای مقاومت فلسطینی را به واکنش واداشته تا متعاقبا نقشه از پیش طراحی شده پایان بخشیدن به قضیه فلسطین را به اجرا بگذارد.

«اسامه الدلیل»کارشناس و روزنامه نگار برجسته مصری و رییس بخش بین الملل روزنامه «الاهرام»، نخستین کسی است که چنین دیدگاهی را مطرح کرد و گفت که همه تنش آفرینی اسراییل بر اساس یک برنامه حساب شده طراحی شده است.

وی در گفت وگو با شبکه های تلویزیونی مصری این دیدگاه را مطرح کرد و گفت که تنش کنونی رژیم صهیونیستی در فلسطین با مشارکت همه کشورهای عربی به اجرا در آمد.
«بهاء الاعرجی» شخصیت سیاسی عراق نیز روز گذشته در توئیتی به وجود نقشه در پس همه اتفاقات جاری فلسطین اشاره کرد.

وی معتقد است که تنش آفرینی جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در فلسطین اتفاقی است که با توافق برخی از «برادران دشمن» طراحی شده است.
عنوان برادران دشمن، تعبیر تلویحی از کشورهای عربی سازشکار با رژیم صهیونیستی است که بهاء الاعرجی از آن بهره برده است.
به گفته وی، تنش در روزهای آینده بالا می گیرد تا بعد از آن خیمه شب بازی «صلح» و «راه حل جامع» برای قضیه فلسطین شروع شود.

الاعرجی اضافه کرد که بر اساس این راه حل جامع، رژیم صهیونیستی دولت خود را خواهد داشت و فلسطین نیز از یک «دولت کوتوله» بهره مند خواهد شد و کشورهای سازشکار عربی نیز برای به رسمیت شناختن این دولت کوچک با هم مسابقه خواهند داد.

این ایده در خصوص وجود دست های پنهان در پس تنش آفرینی اخیر رژیم صهیونیستی با هدف پایان بخشیدن به قضیه فلسطین و ایجاد دولت ضعیف فلسطینی به تدریج در حال یافتن طرفدارانی در بین کشورهای عربی است.

در عین حال همچنان بیشتر صاحب نظران معتقدند که رژیم صهیونیستی در ارزیابی خود از قدرت مقاومت فلسطینی شوکه شده و هرگز تصور نمی کرد، مقاومت فلسطین به این سطح از توانمندی نظامی دست یافته به نحوی که بتواند عمق سرزمین های اشغالی را بزند.

از این رو، تشدید حملات موشکی مقاومت فلسطین، همراهی گسترده ملت های منطقه و جهان در حمایت از ملت مظلوم فلسطین و افزایش نگرانی از آشوب داخلی در سرزمین های اشغالی و بالاخره آشکار شدن ضعف و شکنندگی این رژیم باعث شده است که تل آویو به التماس برای پایان بخشیدن به جنگ تحمیلی علیه فلسطینیان بیفتد.