شهرخبر

روحانی:

از ابتدای سال ۹۹ تاکنون ۱۷ طرح پتروشیمی افتتاح شده است

رییس جمهوری با تاکید بر شکستن کمر تحریم و کرونا تا پایان دولت، گفت: همانطور که قول دادیم از ابتدای سال ۹۹ تاکنون ۱۷ طرح پتروشیمی را افتتاح کردیم که در تاریخ صنعت پتروشیمی کشور بی‌نظیر است که این همه طرح و پروژه در صنعت پتروشیمی در یکسال افتتاح شود.

از ابتدای سال ۹۹ تاکنون ۱۷ طرح پتروشیمی افتتاح شده است

به گزارش منیبان، حسن روحانی روز پنجشنبه در شصت و هشتمین  پویش تدبیر و امید برای جهش تولید و برنامه افتتاحیه طرح‌های ملی وزارت نفت، گفت: روز گذشته ۲۹ اردیبهشت؛ سالگرد انتخابات ریاست‌جمهوری و برگزیدن دولت با حضور مردم پاس صندوق رای بود.

رییس‌جمهوری ادامه داد: کسی نمی‌دانست این دولت چه بار سنگینی را بر دوش خواهد گرفت.  ما در این ۴ سال وارد بزرگترین جنگ اقتصادی شدیم و کسی فکر نمی‌کرد وارد یک پاندمی (شیوع جهانی کرونا) بشویم که در طول قرن بی‌سابقه بود.

وی افزود: بنابراین ما در سخت‌ترین شرایط یک سال گذشته دولت البته با رهبری مقام معظم رهبری و با حمایت مردم حضور و صبوری مردم و صبوری به آمریکا نشان داد که ملت ایران چون سرو بلند مسیر خودش رو ادامه می‌دهد و تحریم نمی‌تواند مانع توسعه و پیشرفت شود.

 

عملی شدن افتتاح ۱۷ طرح ملی پتروشیمی در یکسال

روحانی با بیان اینکه در یک سال گذشته ۱۷ پتروشیمی افتتاح کرده‌ایم، گفت: کسی اگر این برنامه‌های افتتاح را ندیده باشد و به او بگوییم، می‌گوید شما واقعا ۱۷ پروژه پتروشیمی را در شرایط تحریم و کرونا به نتیجه رساندید؟

رییس‌جمهوری افزود: دولت قادر بود در یکسال طلایی به معنی واقعی کلمه «جهش تولید» در پتروشیمی را اجرا کند. اینکه ما از اول دولت یازدهم از سال ۹۲ تا امروز تقریباً ظرفیت پتروشیمی را  ۲ برابر می‌رسانیم و تولید از ۵۰ و خوردی میلیون تن تا پایان امسال به ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد و این که دولت قادر باشد ظرفیت پتروشیمی را در هشت سال به ۲ برابر برساند بسیار مهم است.  هر سال، ۳ میلیارد دلار با همه شرایط سخت فقط در پتروشیمی سرمایه‌گذاری شد که نشان دهد وزارت نفت، بخش خصوصی، شرکت‌ها و همه مهندسان و کارگران ما چه کار عظیمی انجام داده‌اند.

روحانی ادامه داد: امروز در کشور ما همه روی این اتفاق نظر دارند که ایران به توسعه نیاز دارد و باید تولید را رونق دهد. همه یکپارچه هستند که اقتصاد را باید به حرکت در بیاوریم. دلیل تجربه این چندسال بگویم که درباره اینکه اصل در چیست و استراتژی اصلی ما کجا باید باشد اختلاف بود و اینکه مقام معظم رهبری به طور مرتب و حمایت از تولید را مطرح می‌کنند همه برای این است که گفتمان اصلی در کشور ما رشد است و همه ما در موضوع رشد و توسعه یکپارچه شده‌ایم و به این هدف می‌رسیم و ملت این را پذیرفته است و از همه سیاسیون، احزاب و جناح‌ها در این مدت جلوتر بوده‌اند و بهتر تشخیص می‌دهند و می‌فهمند.

روحانی خاطرنشان کرد: رشد و توسعه بدون جذب سرمایه، بدون اقتصاد دانش بنیان و بدون اراده دولت و همه ارکان حاکمیت برای تعامل سازنده با جهان امکان پذیر نیست و باید همه بخش‌ها، قسمت‌ها کنار هم قرار گیرند تا کشور در مسیر رشد حرکت کند.

وی افزود: وزارت نفت از آغاز دولت یازدهم یکی از پیشتازان در توسعه کشورمان بوده است و از همه بخش‌های وزارت نفت تشکر می‌کنم که در بنزین و گازوییل و گاز خودکفا و صادر کننده هستیم اما قبل از دولت یازدهم در چندماه سرد سال واردکننده گاز بودیم.

رییس جمهوری افزود: در گازوییل و بنزین هم وارد کننده بودیم که امروز در همه این بخش‌ها صادر کننده هستیم و این افتخار بسیار بزرگی است.

روحانی تصریح کرد: اگر پتروشیمی نبود شاید در این سه سال و نیم در جنگ اقتصادی خیلی به زحمت می افتادیم. ‌ ۳.۴ درصد صادرات غیرنفتی ما مربوط به پتروشیمی است و این پتروشیمی، فولاد و بقیه صادرات غیرنفتی بود که جای نفت را گرفت.

وی اضافه کرد: اینکه ترامپ و پمپئو شکست خورد و دنیا را به حیرت وا داشته ایم به این دلیل بود که ملت ایران با تمام توان به صحنه آمد از جنگ نترسید و مقاومت و مقابله کرد. آنها جلوی صادرات نفت ما، موانع فراوانی ایجاد کردند اما ما فوری صادرات غیرنفتی را جایگزین صادرات نفت کرده‌ایم.

 

اضافه شدن ۱۳۰ میلیارد دلار به صادرات غیرنفتی در دولت تدبیر و امید

روحانی گفت: در هشت سال دولت یازدهم و دوازدهم در مقایسه با قبل از آن ۱۳۰ میلیارد دلار به صادرات غیرنفتی ما اضافه شده است. اینکه می‌گویند این دولت چه کار کرده است؛ یک قلم آن این است که این دولت ۱۳۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی نسبت به ۸ سال قبل یعنی تقریباً ۵۹ درصد افزایش صادرات غیرنفتی داشته‌ است که این افتخار ماست.

وی ادامه داد:  با تلاش و حرکت بخش‌های مختلف کشور امروز به این نقطه رسیده‌ایم که هر پنجشنبه چه در دوران کرونا و تحریم، افتتاح‌های عظیمی با سرمایه ۲۹ هزار میلیارد تومان فقط امروز افتتاح کرده‌ایم و این افتتاح تنها در یک روز بود در یک روز یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار افتتاح داریم و این نشان می‌دهد مسیر درست را انتخاب کرده‌ایم و اینگونه شد که به وین آمده‌اند.

روحانی تصریح کرد:  امروز اگر در وین آمده اند و در حال مذاکره هستند و قبول دارند که تمام تحریم‌های اصلی را برخواهند داشت، به دلیل این افتخارات است. این بحث‌هایی که می‌کنیم راجع به موارد جزیی است و گرنه در مسائل اصلی چون تحریم نفت، پتروشیمی  کشتیرانی، بیمه، بانک مرکزی و بانک‌ها همه را قبول کرده‌اند و تمام شد.

وی افزود: گام اصلی و بزرگ را برداشته‌ایم و توافق اصلی انجام شده است البته در مواردی هم در حال بحث هستیم تا به توافق نهایی برسیم، اما دولت کار را انجام داده است. سه ماه قبل همه ذهنم مشغول بود که آیا این دولت و ما می‌توانیم؟ ولی توانستیم کمر کرونا و تحریم را بشکنیم.

 

تا پایان دولت کمر کرونا و تحریم را می‌شکنیم

روحانی با اشاره به واکسن کرونا، اظهار کرد: با واکسنی که دارد وارد می‌شود و با واکسن داخلی که ساخته می‌شود در پایان دولت اطمینان نسبی در بحث کرونا خواهیم داد. البته همه باید پروتکل‌ها را تا پایان سال مراعات کنند، اما تا پایان دولت، کمر کرونا و تحریم را می‌شکنیم و این افتخار برای ملت ایران و صبوری آنان است.

وی افزود: هر چه داریم از ملت ایران است، هر چه داریم از هدایت رهبر معظم انقلاب داریم و امیدوارم خداوند پیروزی نهایی را نصیب ما کند.

همچنین رییس‌جمهوری در حاشیه افتتاح طرح‌های ملی صنایع پتروشیمی وزارت نفت،  افزود: نکته مهمی وزیر نفت مطرح کردند و اینکه اگر ترامپ، تحریم و جنایت علیه ملت ایران نبود و گذاشته بودند دولت دوازدهم مسیر قبلی خود را ادامه دهد مردم [افتتاح] دوبرابری را شاهد بودند و این مساله بسیار مهمی است.

رییس دولت دوازدهم گفت: مهم این است که از پا نیفتادیم و روحیه خود را از دست ندادیم و با قدرت در جنگ اقتصادی طرح‌های خود را ادامه دادیم و امروز پیروزی‌ها و موفقیت‌های بسیار بزرگی داشتیم.

روحانی افزود: همانطور که قول دادیم از ابتدای سال ۹۹ تاکنون ۱۷ طرح پتروشیمی را افتتاح کردیم که در تاریخ صنعت پتروشیمی کشور بی‌نظیر است که در یکسال این همه طرح و پروژه در صنعت پتروشیمی افتتاح شود.