به گزارش برنا؛ هر ساله در کشور ما در این فصل  شاهد بروز حریق هستیم. این امر می‌طلبد تا بیش از پیش در این زمینه اقدامات مناسب در دستور کار قرار بگیرد. زاگرس در 11 استان کشور در ابعاد 6 میلیون هکتار مساحت دارد. این ابعاد 40 درصد جنگل‌های ایران را تشکیل می‌دهد با این تفاسیر باید در زمینه تجهیز و اختصاص نیرو  اقدامات مناسب را  در دستور کار قرار داد. از سوی دیگر مردم هم برای مهار آتش اقدامات مناسب را در دستور کار خود قرار دهند. 

آخرین وضعیت  بروز حریق در زاگرس 

رضا علی بازپور، فعال محیط زیست درباره کم و کیف اقدامات برای مهار حریق در جنگل‌های زاگرس به خبرنگار برنا گفت: تاکنون حریق در بیش از 20 هکتار از جنگل‌ها در منطقه گچساران به وقوع پیوسته است. البته تمامی آتش سوزی‌ها به مدت یک ساعت یا نیم روز طول کشیده و خسارت چندانی به دنبال نداشته است.

 او افزود: برای فعالان محیط زیست دوره آموزشی حضوری مهار آتش هم در گچساران برگزار شده است. برای مهار آتش سازمان‌ها به دنبال این هستند که مسئولیت را به گردن دیگری بیاندازند. در بین سازمان‌ها منطقه بندی  در رسیدگی به وضعیت حریق در مناطق وجود  دارد.

این فعال محیط زیست ادامه داد: در این فصل سال برای مدیریت مناسب جنگلی باید مرزبندی انجام شود. همچنین بر اساس قانون تمامی ادارات موظف  به تجهیز امکانات برای مهار آتش در ستاد بحران است. 

او گفت: در صورت بروز حادثه برای فعالان محیط زیستی هیچ سازمان مسئولیت قبول نمی‌کند.

علی بازپور تصریح کرد: فقط نیروهای اداری و دولتی برای مهار آتش در صورت تمایل باید جمع شوند. در سال گذشته نیز حوادث متعدد همچون آتش سوزی برای فعالان در محیط زیست به دنبال داشته است.

مردم دلسرد نسبت به کمک رسانی در مواقع بروز حریق 

او ادامه داد: در سالجاری هم یک دختر سه ساله به دلیل آتش سوزی فوت کرد. همچنین یک جوان 23 ساله داوطلب برای خاموش کردن آتش هم فوت کرد. در این شرایط کسی مسئولیت این امر را قبول نکرد.  هنوز هیچ یک از سازمان‌ها مسئولیت بروز حادثه برای فعالان محیط زیست را بر عهده نمی‌گیرند. این مقوله باعث دلسردی مردم نسبت  به کمک رسانی‌ها در این زمینه شده است. 

به گفته او ادارات هم در این زمینه کمک نمی‌کنند و بودجه اختصاص داده نشده است.

 بسیاری از فعالان محیط زیست چگونگی مهار آتش را نمی‌دانند

این فعال محیط زیست تصریح کرد: هیچ سازمانی  برای کمک‌رسانی به فعالان محیط زیست در صورت بروز حادثه بیمه و مسئولیت را  قبول نمی‌کند. این مقوله باعث شده تا مردم  نسبت به خاموش کردن آتش بی‌رغبت باشند. از سوی دیگر هم ادارات کمکی نمی‌کنند. مهمترین اقدام در این زمینه آموزش است. این در حالی است که بسیاری از افراد هنوز کم و کیف خاموش کردن آتش را نمی‌دانند. متاسفانه همین قضیه باعث بروز حریق می‌شود. 

بازپور افزود: در مبدا امکانات هم وجود ندارد. در این میان برخی از افراد فعال در خاموش کردن آتش با هزینه شخصی وسایل را تهیه کرده‌اند. تاکنون در مواقع بروز حریق اقدامی برای ارتقای خدمات‌رسانی انجام نشده است. تاکنون خدمات در این زمینه ارتقا پیدا نکرده است.

 به گفته او هلی کوپتر اطفا حریق قرار بود برای استان لحاظ شود، اما هنوز این اقدام انجام نشده است. 

آتش سوزی در انتظار جنگل‌های زاگرس

او درباره پیش بینی‌ها برای مهار آتش سوزی‌ها گفت: بسیاری از گونه‌های حیوانات در منطقه به دلیل اقدامات ضد محیط زیستی چشمه‌های آب‌های زیر زمینی خشک شده است. هم‌اکنون چندین قلاده پلنگ، گراز و ... به سمت روستا و شهر مراجعه و شکار می‌شوند.

به گفته این فعال محیط زیستی بی‌بارشی، شرکت‌های لرزه نگاری در گچساران و ... جزو اکتشافات انجام داده و باعث از بین رفتن آب‌های زیر زمینی می‌شوند. 

بازپور تاکید کرد: نباید رسیدگی به مقوله محیط زیستی را فقط از مردم خواست، بلکه امسال به رغم شیوع کرونا گردشگر به این خطه مراجعه کرده است، اما گردشگران با مراجعه به این خطه زباله‌ها را جمع‌آوری کردند. باید برای مهار مشکلات موجود مسئول برنامه ریزی‌های جدید  را در دستور کار قرار دهند. برای مثال یک رشته کوه را نمی‌توان با یک شکاربان و محیط‌بان نگهداری کرد. برای مثال در سال گذشته برای هر منطقه  450 میلیون تومان برای سه ماه تابستان بودجه اخذ شد. حال این سوال مطرح است که محیط‌بان یا شکاربان در مواقع بحرانی همچون بروز حریق باید به مسئولیت محیط‌بانی خود توجه داشته یا برای اطفا حریق وارد عمل شود. بی‌شک در ماه‌های آینده بیش از 50-60 آتش سوزی بروز می‌کند.