فداحسین مالکی: روند مثبتی بر مذاکرات وین حاکم شده است

  فداحسین مالکی  با اشاره به مذاکرات وین ، گفت: مذاکرات وین پیچیده شده است، امریکایی‌ها موضوعاتی را مطرح کردند که خیلی در راستای قانون اقدام راهبردی مجلس و سیاست های کلان جمهوری اسلامی ایران نیست. لغو تحریم‌های موضوعی مانند تحریم‌های نفت و انرژی و هواپیما را پذیرفتند اما در مورد رفع برخی تحریم ها نظرشان متفاوت است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: جمهوری اسلامی ایران بر لغو تمامی تحریم‌های در چارچوب برجام و تحریم‌هایی که پس از خروج آمریکا از برجام علیه ایران اعمال شد، تاکید دارد. تیم مذاکره کننده ما باید در مذاکرات اذعان کنند که ترامپ بدون شرط و به یکباره از توافق هسته‌ای خارج شد لذا به همین صورت باید به برجام بازگردند.

وی اظهار کرد: در مورد رفع تحریم‌های حقوق بشر اختلاف نظرهایی وجود دارد، بنابراین در مجموع به نظر می‌رسد که مذاکرات به سمت فرسایشی شدن رفته و این به نفع جمهوری اسلامی ایران نخواهد بود.

مالکی در خصوص راستی آزمایی، گفت: طرف‌های مقابل به ویژه ایالات متحده آمریکا مفهوم راستی آزمایی را متوجه نیستند، منظور از راستی آزمایی این است که آمریکا و اروپایی‌ها در مدت زمانی کوتاه نشان دهند که به تعهدات پایبند هستند و در همین زمینه می‌توانند پول‌های بلوکه شده ایران را آزاد کنند، اجازه فروش نفت و تردد به کشتی‌های ایران در آب‌های بین المللی بدون درگیری و مشکل را بدهند.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: البته تیم مذاکره کننده ایرانی تاکید کرده که شروع کننده اجرای تعهدات باید امریکا باشد و بنا بر اظهارات تیم مذاکره کننده ایرانی، آمریکایی‌ها این موضوع را پذیرفته اند. گام‌های خوبی هم برداشته شده اما آنچه قابل تامل است اینکه آنها می‌خواهند زمان را از ما به نفع آمریکایی‌ها بگیرند.