شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کنسولگری

سرپرست بخش پیوند دانشگاه علوم پزشکی ایران:

کارت اهدای عضو به تنهایی برای اهدا عضو کافی نیست/ اهدا عضو باید با رضایت والدین انجام شود/ احتمال انجام اهدای ریه در کشور/ اهداکنندگان غیرایرانی باید از کنسولگری رضایت نامه داشته باشند

سام زراعتیان نژاد گفت: صرف رضایت خانواده و داشتن کارت اهدای عضو باز هم این عمل را انجام نمی‌دهیم بلکه جزء به جزء اعضا یعنی از قلب گرفته تا کلیه، کبد و... از خانواده بیمار رضایت می‌گیریم و آنها باید برای اهدای هرکدام از اعضای مزبور رضایت داشته باشند به طورکلی داشتن کارت اهدای عضو به معنای امکان اهدای عضو نیست و باید رضایت خانواده ضمیمه پرونده شود.

کارت اهدای عضو به تنهایی برای اهدا عضو کافی نیست/ اهدا عضو باید با رضایت والدین انجام شود/ احتمال انجام اهدای ریه در کشور/ اهداکنندگان غیرایرانی باید از کنسولگری رضایت نامه داشته باشند

به گزارش منیبان؛ سام زراعتیان نژاد، فوق تخصص جراحی قلب و سرپرست بخش پیوند دانشگاه علوم پزشکی ایران در آستانه روز اهدای عضو و با اشاره به لزوم فرهنگسازی اهدای عضو در میان مردم گفت: داشتن کارت اهدای عضو به این معنی نیست که وقتی دارنده کارت خدایی نکرده دچار مرگ مغزی شد، اعضای بدن آن را اهدا کرد بلکه به معنای آمادگی فرد و خانواده‌اش برای ایثار است که باعث می‌شود درمیان مردم اهدای عضو تبدیل به یک فرهنگ شود فرهنگی که به معنای نجات است.

او با تاکید بر اینکه اهدای عضو در ایران کاملا شرعی انجام می‌شود، افزود: فقط درصورت مرگ مغزی است که اعضای بدن بیمار، اهدا می‌شود نه مرگ قلبی ضمن اینکه درخصوص اهدای عضو بیمار مرگ مغزی، فرمان حضرت امام وجود دارد و کاملا شرعی و پزشکی انجام می‌شود.

زراعتیان نژاد در ادامه عنوان کرد: وقتی بیماری دچار مرگ مغزی با سطح هوشیاری 3 و غیرقابل بازگشت می‌شود، پس از تایید 5 پزشک یعنی متخصص مغز و اعصاب، جراح اعصاب، پزشک بیهوشی، پزشک داخلی و متخصص  نورولوژی و همچنین تایید نماینده پزشکی قانونی که منتسب از قوه قضائیه است، اعضای بدن آن بیمار قابل اهداست البته لازم به ذکر است که برای ما فقط کارت اهدای عضو کافی نیست بلکه حتما رضایت نامه از خانواده اخذ می‌شود هرچند که درصورت وجود کارت اهدای عضو، رضایت گیرندگان ما اصرار بیشتری به خانواده‌ها می‌کنند اما متاسفانه مسئله رضایت گیری از خانواده‌های دهندگان، مغفول مانده و معمولا به آن پرداخته نمی‌شود و مردم اطلاعی ندارند.

سرپرست بخش پیوند دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: نکته مهم دیگر این است که صرف رضایت خانواده و داشتن کارت اهدای عضو باز هم این عمل را انجام نمی‌دهیم بلکه جزء به جزء اعضا یعنی از قلب گرفته تا کلیه، کبد و... از خانواده بیمار رضایت می‌گیریم و آنها باید برای اهدای هرکدام از اعضای مزبور رضایت داشته باشند به طورکلی داشتن کارت اهدای عضو به معنای امکان اهدای عضو نیست و باید رضایت خانواده ضمیمه پرونده شود.

بیشتر بخوانید:

    پویش ملی برای روز اهدای عضو

    فشارهای اقتصادی حس نوعدوستی را از بین نبرده است/ کاهشی در آمار اهدای عضو نداشته ایم

او درباره تعداد اعضایی که یک فرد می‌تواند اهدا کند، گفت: هر فرد می‌تواند 8 عضو بدن خود را اهدا کند البته به جزء تاندون، نسوج، پوست، قرنیه و... که طبیعتا اگر این موارد محاسبه شوند، تعداد آن بسیار فراتر می‌رود.

زراعتیان نژاد با تاکید بر اینکه اعضای بدن اتباع بیگانه فقط درصورت رضایت از کنسولگری اهدا می‌شود، بیان کرد: ما از دهندگان ایرانی استفاده می‌کنیم یعنی امکان ندارد دهندگان غیرایرانی به ایرانی و بالاعکس اهدای عضو کنند اما درخصوص دهندگان افغان که ساکن ایران هستند با تایید کنسولگری کشور خودشان می‌توانند اهدای عضو را انجام دهند ضمن اینکه اهدای عضو در افراد ناشناس و گمنام نیز به هیچ وجه انجام نمی‌شود چون مسئله حقوقی و قضائی به وجود می‌آید.

سرپرست بخش پیوند دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به نحوه شناسایی بیماران  گفت: ما سعی کردیم از نیروهای بومی یعنی از همین اعضای دانشگاه علوم پزشکی استفاده کنیم به همین دلیل حدود 154 نیرو استخدام کردیم که به صورت تلفنی و حضوری به شناسایی بیماران می‌پردازند درواقع برخی از اعضا به صورت تلفنی با ICU ها درارتباط هستند و برخی از آنها به عنوان بازرس حضوری می‌روند تا شرایط بیماران را بررسی کنند و از آن دسته بیماران مرگ مغزی که سطح هوشیاری پایین دارند و می‌توانند اهدای عضو کنند، پرستاری انجام دهند تا فرد درصورت رضایت و انجام مراحل ضروری به عمل اهدای عضو بپردازد.

او از کسب رتبه اول در اهدای عضو خبر داد و تصریح کرد: ما توانستیم در دانشگاه علوم پزشکی ایران در 5 سال اخیر به صورت رسمی مقام اول کشور را در اهدای عضو کسب کنیم و در دانشگاه ما قلب، کبد، کلیه، پانکراس یا لوزالمعده مورد اهدا قرار می‌گیرد و درحال حاضر به دنبال برگزاری شورای پیوند ریه در بیمارستان هستیم تا بتوانیم، پیوند ریه را راه بیندازیم.

زراعتیان نژاد  در پاسخ به این سوال که آیا در پاندمی کرونا نیز اهدای عضو انجام می‌شود یا خیر؟ گفت: شیوع بیماری کرونا باعث شد،  تعداد تخت‌های ICU در کشور محدود شود اما با این وجود همچنان در حال شناسایی بیماران مرگ مغزی هستیم  و برعکس واحدهای دیگر که تقریبا تعطیل یا نیمه تعطیل هستند، به کار خود ادامه می‌دهیم اما مشکلی که وجود دارد این است که گاهی بیمار مرگ مغزی را شناسایی می‌کنیم اما بیمار دارای تست مثبت کروناست و نمی‌توان اعضای بدن او را اهدا کرد.

او در ادامه گفت: تاکنون یعنی از ابتدای سال 1400 در واحد ما 9 فرد برای اهدای عضو  تحت جراحی قرار گرفته اند.

سرپرست بخش پیوند دانشگاه علوم پزشکی ایران از راه اندازی طرح ثبت خبر داد و تاکید کرد: معمولا در همه جای دنیا به این صورت است که خانواده دهنده و گیرنده به دلیل ایجاد و رابط احساسی، مالی و... نباید بایکدیگر در ارتباط باشند و همدیگر را بشناسند اما دانشگاه علوم پزشکی ایران طرح ثبت را راه اندازی کرده است تا تمام اطلاعات بیماران گیرنده و دهنده اعضا ثبت شود درواقع ما در این سامانه تمام وضعیت تمام گیرندگان را پیگیری می‌کنیم و به لحاظ پزشکی پیگیر حال آنان هستیم.