شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#حوزه

گزارشی از نرم افزارهای قرآنی«۳»؛

اپلیکیشن های قرآنی در حوزه آموزش قرائت را بشناسید

اپلیکیشن های قرآنی در حوزه آموزش قرائت را بشناسید

اپلیکیشن‌های قرآنی دردسته برنامه‌های مذهبی سرویس‌های دریافت برنامه گوشی‌های هوشمند،قرار دارندو عمده آن‌هادر زمینه قرائت ترتیل وحفظ، آموزش،تفسیر،قرآن‌های صوتی،کودک دسته بندی می شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، در دنیای جدید و مدرن امروز با آمدن اپلیکیشن‌ها و نرم افزارهای مختلف فعالیت در همه عرصه‌ها برای همگان آسان شده است. در گذشته برای قرائت قرآن باید مصحف شریف را در کیف با ابعاد مختلف حمل می‌کردیم اما امروزه با نرم افزارها و اپلیکیشن‌های قرآنی کار برای تلاوت قرآن راحت شده و در هر کجا و در هر سطح و علاقه و دانشی می‌توانیم از این کتاب آسمانی بهره مند شویم. با گسترش روزافزون تکنولوژی و استفاده از گوشی‌های هوشمند و بهره‌مندی از انواع برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های موجود در فضای مجازی که در بسیاری از موارد زندگی و فعالیت‌های روزمره را برای اشخاص تسهیل کرده است، مباحث و موضوعات قرآنی نیز از این امر مستثنی نبوده و فعالان این حوزه از حدود ۱۰ سال گذشته با تولید و به روز رسانی برنامه و اپلیکیشن‌های مختلف، خدمات متفاوتی را به مخاطبین ارائه کردند.

اپلیکیشن‌های قرآنی در دسته برنامه‌های مذهبی سرویس‌های دریافت برنامه گوشی‌های هوشمند، با سیستم عامل‌های اندرویدی و ios، از جمله گوگل پلی، کافه بازار، اپ‌استور و.. قرار می‌گیرند و عمده آن‌ها در زمینه قرائت ترتیل و حفظ، آموزش، تفسیر، قرآن‌های هوشمند و صوتی قرآنی، کودک و ترجمه دسته بندی می‌شوند.

در ادامه قصد داریم به معرفی این نرم افزارها در حوزه قرآن‌های صوتی بپردازیم.

اپلیکیشن‌های قرآن صوتی

۱. قرآن صوتی (قلم هوشمند همراه)

تنها قرآن اندرویدی با قرائت کلمه به کلمه، نمایش عثمان طه در ۲ حالت ۱۵ سطری و آزاد (با امکان تغییر اندازه) و امکانات ویژه حفظ از جمله: خودآموز کلمه به کلمه، ابزارهای جز خوانی (پخش صوت محدوده، تحدیر معتز آقایی)، استخاره، جستجوی پیشرفته، قاریان ایرانی، عثمان طه واقعی، یادداشت نویسی، برچسب گذاری و هایلایت آیات، تفسیر، ابزارهای حفظ و…را دارا است. در این برنامه وقتی یک آیه را لمس کنید، آیه با صدای قاری دلخواه شما پخش می‌شود و پس از آن می‌توانید ترجمه گویای آیه را بشنوید و ببینید.

۲. قران کریم (قلم هوشمند قرآنی)

با این نرم افزار، می‌توانید گوشی هوشمند خود را به قلم هوشمند قرآنی تبدیل کنید. این نرم افزار با قرائت کلمه به کلمه و ارائه امکانات ویژه حفظ، نسخه‌ای متفاوت از قرآن کریم را در اختیارتان قرار می‌دهد.

در این برنامه وقتی یک آیه را لمس کنید، آیه با صدای قاری دلخواه شما پخش می‌شود و پس از آن می‌توانید ترجمه گویای آیه را بشنوید.

قابلیت انتخاب ۳۵ قاری برتر بین‌المللی، پیدا کردن آیه‌ی خاص بین تمامی متون قرآن، پیدا کردن آیه‌ی خاص با جستجو بین آیه‌ها، جستجو بین سوره‌ها، قطب نما و قبله نما و اوقات شرعی از جمله قابلیت‌های این نرم افزار می‌باشد.

۳. قرآن صوتی بیان

قرآن صوتی بیان، نرم افزاری است شامل متن قرآن با رسم‌الخط عثمان طه، ترجمه و تفسیر صوتی حجت الاسلام قرائتی که امکان جستجو در قرآن، نشانه گذاری آیات و استخاره همراه با تفسیر فارسی آن و … از مهمترین ویژگی‌های آن محسوب می‌شود.

از دیگر قابلیت‌های این نرم افزار می‌توان به امکان دانلود صوت ۲۲ قاری مختلف، دارای چهار ترجمه فارسی همراه با ترجمه گویای آیت الله مکارم و فولادوند، تفسیر صوتی آیه به آیه‌ی حجت الاسلام قرائتی، نمایش آیات مطابق با صفحات عثمان طه یا به صورت سوره‌ای مطابق با انتخاب کاربر، جستجو در متن قرآن کریم و ترجمه اشاره کرد. استفاده از تمامی بخش‌های قرآن صوتی بیان بدون هزینه و رایگان است.

۴. قرآن صوتی و اذان‌گو وصل

قرآن صوتی کامل به همراه ترجمه فارسی، جستجوی برحسب نام سوره، کلمه، جز، صفحه و کلمه به کلمه در آیات، قابلیت انتخاب قلم و بزرگنمایی متون در تمامی بخش‌ها، مفاتیح‌الجنان کامل، تقویم فارسی (تقویم شمسی، تقویم قمری و تقویم میلادی)، نمایش رویدادهای شمسی و قمری روزانه در تقویم، تعیین اوقات شرعی با توجه به موقعیت مکانی شما، اذان‌گو با امکان انتخاب مؤذن دلخواه جهت پخش اذان، سیستم یادآوری اذان به همراه امکان تنظیم زمان یادآوری، زیارت عاشورا صوتی، مکان‌یاب اماکن مذهبی با توجه به موقعیت شما، پخش زنده اماکن مذهبی، آموزش انواع نمازها، سجده شمار، ذکر شمار، قبله نما از جمله بخش‌های مختلف نرم افزار قرآن صوتی و اذان گوی وصل است که به صورت رایگان است.

۵. قرآن هدایت

نمایش بیش از ۱۴۰ ترجمه قرآن و ۴۰ قرائت و ترجمه صوتی (۱۳ ترجمه و ۲ ترجمه صوتی فارس، نمایش چندگانه ترجمه‌ها برای هر آیه، پخش قرائات و ترجمه‌های صوتی به صورت متوالی، اشتراک‌گذاری آیات به همراه ترجمه‌ها، نشان‌کردن آیات، جستجو پیشرفته در تمام قرآن، سوره خاص یا جز خاص در متن قرآن، امکان تغییر زبان، امکان تغییر قلم و اندازه متون، امکان تغییر قالب‌های مناسب برای استفاده بلندمدت در تمامی ساعات شبانه‌روز.

۶. قرآن صوتی سلام

قرآن صوتی سلام، کاملاً رایگان است. زیبا، پرمحتوا و در عین حال ساده است تا تجربه لذت‌بخش تلاوت قرآن را به شما هدیه کند.

در این برنامه دوره‌های قرائت قاریان مطرح (پرهیزکار، منصوری، عبدالباسط، عفاسی، منشاوی، مصطفی اسماعیل و …)، قرائت‌های ترتیل، تحقیق، تندخوانی برای استفاده‌های مختلف، ترجمه گویای استاد انصاریان و تفسیر صوتی استاد قرائتی، دوره ترجمه فارسی (انصاریان، بهرام پور، مشکینی، المیزان و…)، دوره تفسیر فارسی (المیزان، نمونه، نور، برهان، مجمع‌البیان و اثنی‌عشری) ارائه شده است.

رسم‌الخط و صفحه بندی عثمان طه، صوت کامل قرآن، ترجمه و تفسیر به صورت آیه به آیه، کتابخانه شامل تفاسیر و ترجمه‌های مهم و اصلی، امکانات پخش صوت در محدوده دلخواه و با تعداد تکرار دلخواه، نشانه گزاری و جستجوی پیشرفت از جمله ویژگی‌های این نرم افزار است.

۷. قرآن صوتی منهاج

قرآن صوتی منهاج با امکان حفظ معانی قرآن کریم، حاصل تلاش بیش از سه ساله متخصصان و پژوهش گران مرکز مطالعات و تحقیقات نستوه، با رویکردی آموزشی است.

در این نرم افزار ضمن ارائه امکانات عمومی شامل ترجمه، ترتیل و تفسیر امکاناتی جهت درک بهتر مفاهیم این کتاب آسمانی نظیر ترجمه کلمات، ریشه کلمات، تعداد تکرار کلمات در قرآن، امکان مقایسه ترجمه‌ها با یکدیگر، لغت معنی و بخش آموزش و تمرین کلمات نیز گنجانده شده است.

شامل چهار دوره ترتیل از اساتید منشاوی، مصطفی اسماعیل، مشاری العفاسی و سعد الغامدی، یک دوره تحقیق از استاد خلیل الحصری، یازده دوره ترجمه فارسی، چهار دوره تفسیر شامل: تفسیر المیزان، مجمع‌البیان، راهنما، نور، ارائه معنی کلمات قرآن به همراه تعداد تکرار و هم ریشه‌ها، آموزش ترجمه بیش از ۱۸۰۰۰ هزار کلمه با روش‌های علمی، امکان مقایسه سریع ترجمه‌ها (منحصر به فرد)، مرور و تمرین به صورت سیستمی (منحصر به فرد) از جمله ویژگی‌های این نرم افزار می‌باشد.

۸. نرم افزار علوم قرآنی «حریم حکیم»

علوم قرآنی نام شاخه‌ای از معارف اسلامی است که درباره مسائل پیرامونی قرآن کریم مانند اثبات وحیانیت قرآن، اعجاز قرآن، قرائات قرآن، عدم تحریف قرآن و.... بحث می‌کند که به صراحت می‌توان گفت جز علومی است که از همان عهد رسول الله (ص) شکل گرفت و اهل بیت علیهم السلام و شخص امیرالمومنین امام علی (ع) در پیدایش و رشد و بالندگی آن نقش اصلی و تعیین کننده داشته‌اند.

اهتمام نویسنده در کتاب اپلیکیشن "حریم حکیم با موضوع علوم قرآنی با رویکرد کلام شیعی"، این بوده است که اولاً این نقش کلیدی اهل بیت علیهم السلام در نضج و شکل‌گیری این علم را تبیین و تشریح کرده و ثانیاً با روش عقلی - نقلی، به اثبات برخی مسائل علوم قرآنی پرداخته و شبهات کلامی در این علم را به حد توان پاسخ دهد.

۹. نرم افزار «پرسمان‌های قرآنی»

پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم، با هدف رفع شبهات و پاسخگویی به سوالات قرآنی، نرم‌افزاری را طراحی کرده است که به پرسش‌ها و شبهات از بیان قرآنی پاسخ داده شده است.

این نرم‌افزار تحت عنوان «پرسمان‌های قرآنی» در اختیار عموم قرار گرفته است. مهمترین نکته در خصوص کارایی این اپلیکیشن اندرویدی، محتوای متنوع و مفید آن می‌باشد. اپلیکیشن «پرسمان‌های قرآنی» شامل مطالب بسیاری است که پاسخ سوالات گوناگونی را در خود جای داده است. تمامی این پاسخ‌ها با توجه به مبانی و مفاهیم قرآنی داده شده است و کاربر پاسخ خود را به صورت پیامی از قرآن به همراه توضیحی تکمیلی دریافت می‌کند.

اپلیکیشن «پرسمان‌های قرآنی» به طور رایگان عرضه شده و با توجه به محتوای نسبتاً کاملی که این برنامه اندرویدی دارد، می‌تواند مورد استفاده همه اقشار کاربران قرار بگیرد.

۱۰. دانشنامه قرآن کریم

در نرم افزار دانشنامه قرآن کریم، به همه سطوح علمی جامعه قرآنی کشور توجه خاص شده است و برای هر سطح علمی امکانات و محتوای متناسب در نظر گرفته شده است.

بخشی از خصوصیات بی نظیر این نرم افزار قرآنی شامل نمایش قرآن همانند قرآن چاپی عثمان طه، ۲ دوره تفسیر، تفسیر گویای آیه به آیه، تجزیه و ترکیب آیات (۲ دوره)، شأن نزول آیات، عبارات مشابه در آیات دیگر قرآن، موضوعات اشاره شده در آیات، تحلیل صرفی تک تک کلمات قرآن، دوره لغتنامه قرآنی با ترجمه فارسی، صدها مقاله دسته بندی شده قرآن پژوهی، کتابشناسی قرآنی، معرفی مراکز قرآنی در سطح کشور، معرفی دسته بندی شده پایان نامه‌های قرآنی، بوستان قرآن، معرفی مشاهیر قرآنی فرهنگ موضوعی قرآن، قصص قرآن، اعلام قرآنی، بیش از ۱۰۰۰ حکایت قرآنی، تمثیلات قرآنی، آموزش قرآن، آموزش روخوانی (صوت استاد همراه با نمایش متن)، آموزش تجوید (صوت استاد همراه با نمایش متن کتاب)، نوا و نما (صدها کلیپ و مستند قرآنی و تصاویر زیبای قرآنی)، صوت قاریان برجسته جهان اسلام و صدها صوت آموزشی و … و پرسش و پاسخ و نمایش موضوعی بیش از ۳۵۰۰ پرسش و پاسخ قرآنی است.

۱۱. قرآن حکیم | Quran Hakim

اپلیکیشن قرآن حکیم ، یک نرم افزار جامع قرآنی است که امکانات بسیاری از جمله متن قرآن کریم با صوت پانزده قاری بین‌المللی به همراه ترجمه گویای آیت الله ابطحی و آیت الله مکارم، متن کامل مفاتیح‌الجنان، منتخب مفاتیح صوتی، متن کامل صحیفه سجادیه و جعبه ابزار مذهبی که شامل زیارت مجازی، استخاره قرآنی و ذکر شمار است را به صورت کاملاً رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

قرآن کریم صوتی، کلیات مفاتیح‌الجنان، متن صحیفه سجادیه، منتخب ادعیه، منتخب زیارات، منتخب احادیث و مناجات تعقیبات نماز، استخاره قرآن، زیارت مجازی و ذکر شمار حرفه‌ای: از جمله بخش‌های مختلف این نرم افزار است که هر یک ویژگی‌هایی دارد.

۱۲. طنین وحی (ترجمه گفتاری نمایشی قرآن)

نرم افزار طنین وحی ترجمه روان قرآن کریم به صورت گفتاری- نمایشی است. در این نرم افزار تمامی آیات با حس متناسب قرائت شده و هر جا نقش یا دیالوگی در آیه وجود داشته، بازیگران آن را به‌صورت نمایشی اجرا کرده‌اند که در قالب یک ترجمه صوتی ارائه گردیده و با فضاسازی مناسب و جلوه‌های صوتی متنوع همراه شده است تا مفهوم کلام وحی بیشتر در ذهن و جان مخاطبان طنین افکند. در این نرم‌افزار، آیات قرآن و متن ترجمه فارسی روان حجت الاسلام قرائتی با قابلیت جستجو و اشتراک گذاری در گرافیکی جذاب ارائه شده است.

اپلیکیشن‌های وابسته به موسسات قرآنی

۱. نرم افزار قرآنی «افق»

این نرم‌افزار که ویژه گوشی‌های هوشمند طراحی شده و قابلیت برگزاری مسابقات و آزمون‌ها را به صورت آنلاین یا آفلاین دارد، توسط اتحادیه قرآنی مؤسسات و تشکل‌های قرآنی استان یزد طراحی و تولید شده است.

از قابلیت‌های این برنامه می‌توان به امکان برگزاری انواع مسابقات در موضوعات گوناگون با تعداد سوالات دلخواه، امکان برگزاری انواع آزمون‌های مختلف، امکان بارگزاری و دانلود محتوای مورد نیاز و برگزاری مسابقه از آن و امکان ایجاد پنل اختصاصی برای هر کدام از مراکز یا نهادها به نام خودشان از امکانات این نرم‌افزار است.

در این نرم افزار امکان برگزاری مسابقات و آزمون‌ها هم به صورت رایگان یا با دریافت وجه، امکان برگزاری آزمون‌ها و مسابقات به صورت حضوری و غیرحضوری، امکان انتخاب گزینه‌های پاسخ به صورت تصادفی و قابلیت تنظیم مهلت پاسخگویی به هر سوال از حداقل ۵ ثانیه به بالا و غیره خواهد بود.

۲. اپلیکیشن مدرسه حفظ قرآن کریم

این نرم افزار از سوی مؤسسه حفظ مرآت القرآن به عنوان اولین و تنها اپلیکیشن حفظ کل قرآن کریم به صورت ترتیبی طراحی شده است.

بهره‌مندی از پازل صفحات قرآن (تقویت حافظه تصویری حافظ)، کلاس هوشمند حفظ قرآن کریم با قابلیت‌های بسیار، سامانه آنلاین آزمون المپیاد سراسری حفظ قرآن کریم به صوت کاملاً رایگان از امکانات موجود در این نرم افزار می‌باشد. ثبت فعالیت و دستاورد هر روز، ثبت یادداشت برای حفظ روز بعد و امکان نشان گذاری صفحه از قابلیت‌های دفترچه حفظ ۴ هزار صفحه‌ای این برنامه است.

۳. نرم‌افزار قرآنی مؤسسه ام‌الکتاب

نرم‌افزار مؤسسه قرآنی ام‌الکتاب، با ترجمه گویای قرآن به پنج زبان زنده دنیا، که علاقه مندان به حفظ، آموزش و ترجمه قرآن کریم می‌توانند از قابلیت‌های آن استفاده نمایند.

در این اپلیکیشن، قابلیت‌هایی نیز برای جستجوی کلمات و یافتن الفاظ قرآنی پیش‌بینی شده است. برای مثال در فهرست فارسی نرم‌افزار می‌توان ترجمه متن عربی قرآن را بررسی کرد. با این‌که در اکثر نرم‌افزارها باید کلمه را از ابتدا تا انتها تایپ کرد تا نرم‌افزار بتواند آن را پیدا کند، ولی این قابلیت به نرم‌افزار مذکور داده شده که با تایپ حروف ابتدایی کلمه، بتواند واژه مورد نظر را بیابد.

۴. اپلیکیشن مؤسسه قرآن و عترت سُبحات اصفهان

این نرم افزار با هدف فراگیری هنرهای آوایی و صوت و لحن قرآن کریم از سوی کارشناسان این مؤسسه طراحی شده است.

آشنایی با فعالیت‌های مؤسسه قرآن و عترت سُبحات اصفهان، بهره‌گیری از فایل‌های آموزشی تخصصی، مشاهده آثار تولید شده گروه‌های تواشیح و هم آوایی مرکز نغمات، ثبت نام کارگاه‌های تخصصی قرآن کریم و هنرهای آوایی، ثبت نام غیر حضوری مؤسسه، دریافت کارنامه هر ترم، مشاهده رتبه‌های برتر هر ترم، پرداخت شهریه از جمله خدمات و بخش‌های این اپلیکیشن قرآنی است.

۵. اپلیکیشن «فهم آسان» مؤسسه مهد قرآن

این نرم افزار قرآنی از مجموعه کتاب‌های ۹ جلدی مفاهیم قرآن تولید شده در مؤسسه مهد قرآن است.

از ویژگی‌های این نرم افزار استفاده از تصاویر، بازی و صوت برای کلمات، تنوع در آموزش، بهره‌مندی همه افراد با هر سطح سواد از ویژگی‌های این نرم افزار بوده که امکان دسترسی و دانلود کامل صوت آیات و امکان انتخاب صفحه مورد نظر نیز برای کاربران محقق شده است.