شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#رئیس جمهور#ریاست‌جمهوری#مجمع تشخیص

نبوی:

ریاست‌جمهوری جایگاه اعمال سلیقه‌های شخصی و جناحی نیست

ریاست‌جمهوری جایگاه اعمال سلیقه‌های شخصی و جناحی نیست

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه رئیس جمهور بیشترین امکانات را در اختیار دارد،گفت: از این رو جایگاه ریاست جمهوری، جایگاه اعمال سلیقه‌های شخصی و جناحی نیست.  

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدمرتضی نبوی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در برنامه تلویزیونی «به وقت ایران» با اشاره به اهمیت انتخابات ۱۴۰۰، گفت: به نظر من انتخاب کار سختی نیست اما به شرط آنکه انسان افرادی را انتخاب کند که هدفشان خدمت باشد.

وی درباره ارزش‌ها و معیارهای انتخاب رئیس جمهور آینده، افزود: از نظر قانون اساسی رئیس جمهور شخص دوم کشور است و بیشترین امکانات را در اختیار دارد. در قانون اساسی ویژگی‌های زیادی از جمله رجل سیاسی بودن برای رئیس جمهور برشمرده شده است از این رو جایگاه ریاست جمهوری، جایگاه اعمال سلیقه‌های شخصی و جناحی نیست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: امسال شورای نگهبان یکسری شرایط را برای رئیس جمهور آینده تعیین کرد. باید از افراد متخصص کمک گرفت تا بتوانیم فرد دلسوزی را انتخاب کنیم که بداند ظرفیت کشور بالاست و لازم نیست چشم به خارج از کشور داشته باشیم چراکه این عقیده [نگاه به داخل] می‌تواند کشور را در مسیر پیشرفت قرار بدهد.

نبوی با بیان اینکه افراد باید برای انتخاب‌های استراتژیک و مهم وقت بگذارند و یا اگر تردید دارند به افراد متخصص برای مشورت رجوع کنند، اظهار داشت: البته قانون انتخابات ما جامع و مانع نیست و متاسفانه نمایندگان مجلس نزدیک انتخابات می‌خواهند قانون انتخابات را اصلاح کنند اما در زمان کم شدنی نیست. باید برای برگزاری انتخابات خوب به قانون شفافی برسیم که دیگر بحث باقی نماند.

در کشور ما جایگاه افراد کاملا روشن شده است

محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی هم در این برنامه درباره انتخابات پیش رو، گفت: سعی می‌کنم فردی را انتخاب کنم که با معیارهای گفته شده توسط مقام معظم رهبری مطابقت داشته باشد. رسیدن به مصداق، سختی‌های خاص خود را دارد اما در کشور ما جایگاه افراد کاملا مشخص و روشن شده است.

وی درباره انتخابات شوراهای شهر و روستا، افزود: نظارت بر این انتخابات برعهده مجلس است که با تشکیل هیئت هایی صلاحیت داوطلبان و نظارت بر اجرای انتخابات، این کار را انجام می‌دهد. امروز در بیش از ۳۰ هزار روستا انتخابات برگزار می‌شود و مردم در اداره زندگی خود مشارکت می‌کنند.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس اظهار داشت: ما امیدواریم در شورای ششم که از شهریور ۱۴۰۰ کار خود را آغاز می‌کنند یک فصل نوینی در اداره شهر و روستا ورق بخورد و افراد کارآمد و متخصص در این شورا حضور داشته باشند.

نباید این حجم زیاد داوطلب برای ریاست جمهوری داشته باشیم

جوکار همچنین درباره معیارهای انتخاب رئیس جمهور آینده، تصریح کرد: معیارهای مطرح شده در قانون اساسی کلی است در حالی که ما باید شاخص‌های یک رئیس جمهور را به صورت کمی برای مردم توضیح دهیم.

وی افزود: ما در قانون از داوطلب یکسری موارد را خواسته‌ایم و نباید این حجم زیاد داوطلب برای ریاست جمهوری داشته باشیم. بعد از آنکه شورای نگهبان ترازبندی و معرفی کرد، مردم باید بر اساس برنامه افراد را انتخاب کنند.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس با اشاره به اینکه مجلس یازدهم از زمان شروع به کار خود اصلاح قانون انتخابات را در دستور کار قرار داد، تاکید کرد: دی ماه سال ۹۹ کار برای اصلاح قانون به اتمام رسید و به نهادهای مربوطه ارایه دادیم که شورای نگهبان تصویب کرد اما هیئت عالی نظارت مجمع به آن ایراد گرفت و هنوز تکلیف آن مشخص نیست.

جوکار گفت: رئیس جمهور به عنوان مقام عالی هماهنگ کننده دولت در ابتدا باید درد مردم را بفهمد و ساده زیست باشد که اگر اینگونه نباشد، نمی‌تواند کشور را اداره کند. سوابق فردی و عملکرد افراد کاملا مشخص است و هرکس بر اساس این سوابق می‌تواند رای بدهد.