شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#سرمایه‌گذاری

ریسک بالای سرمایه‌گذاری در بازار رمز ارزها | عضو اتاق تهران: مردم از "ناچاری" به سرمایه‌گذاری غیرمولد روی می‌آورند

رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران گفت: با تورم بالایی که در کشور داریم و هر روز ارزش پول پایین تر می‌رود مردم از روی ناچاری به سمت سرمایه گذاری‌های غیرمولد روی می‌آورند که یکی از آنها رمزارزهاست.

ارز دیجیتال

به گزارش همشهری آنلاین،  براساس گزارشی پژوهشی که از سوی اتاق بازرگانی منتشر شده است، هدف ۷۷ درصد از کسانی که وارد بازار رمزارزها شده اند، حفظ ارزش  پول است. بنابراین بسیاری فقط به همین دلیل برای دریافت سود بیشتر، حتی اندک سرمایه های خود را وارد این بازار کرده اند؛ بازاری که بسیارپریسک و پرخطر معرفی می شود.

بررسی و تحلیل وضعیت ارزهای دیجیتال در کشور موضوع مهمی است که  باید کارشناسان بازار و پول و سرمایه و مسئولان مربوطه اطلاع رسانی بیشتری در این زمینه به مردم و متقاضیان سرمایه گذاری ارائه دهند. از طرفی فعالان بخش خصوصی هم در این زمینه معتقد هستند که دولت باید با توجه به گرایش مردم به ارزهای دیجیتال و سرمایه گذاری در این زمینه از رفتارهای سلبی کناره گیری کند.

 رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران نیز در گفت وگو با خبرنگار همشهری آنلاین به دانش ناکافی و اندک مردم نسبت به رمز ارزها اشاره کرد و افزود: با تورم بالایی که در کشور داریم و هر روز ارزش پول پایین تر می‌رود مردم از روی ناچاری به سمت سرمایه گذاری‌های غیرمولد روی می‌آورند که یکی از آنها رمزارزهاست. رمزارزها پدیده جدیدی است  که در سراسردنیا به وجود آمده، اتفاق تازه‌ای که افراد بسیاری را به سمت خود جلب کرده است. در کشور ما هم مردم به دلیل حفظ ارزش پول ملی به این سمت کشیده شده‌اند.

فریال مستوفی ادامه داد: رمزارزها اصولا جزو سرمایه ‌گذاری‌های پرریسک محسوب می‌شوند. کسی که وارد این بازار می‌شود باید دانش کافی داشته باشد و بداند با چه بازار پرنوسانی روبروست.

وی ادامه داد: مردم به دلیل تورم بالا می‌خواهند به هرطریقی شده ارزش پول خود را حفظ کنند و همین مساله باعث می‌شود هر از گاهی از بازاری سردر بیاورند که حتی همان پس اندازهای خرد خود را هم از دست بدهند.  

 رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران اضافه کرد: پیش ازاین هم شاهد بودیم که عده‌ای از مردم باز با همین دیدگاه حفظ ارزش پول به سمت شرکت‌های هرمی رفتند. حتی مدتی سرمایه گذاری در مؤسسات مالی غیر مجاز را انجام دادند و داستان‌هایی که در این زمینه برایشان به وجود آمد و نتیجه آن چیزی جز ضرر و زیان نبود. همچنین رفتن آنها به سمت بازار سکه و ارز یا بورس هم همین طور است. مثلا بازار بورس که کاملا از شفافیت برخوردار بود اما شاهد بودیم چه اتفاقی برایش رخ داد و تعداد زیادی سرمایه گذار خرد آسیب دیدند.

مستوفی اضافه کرد: برای افزایش آگاهی مردمی که به سمت رمزارزها و ارزهای دیجیتال رفته‌اند در اتاق تهران در حال برنامه ریزی هستیم که از طریق کمیسیون بازار پول وسرمایه، مدرسان و کارشناسانی را بیاوریم که موضوعات اصلی و پایه را در این زمینه به متقاضیان آموزش دهند و به زودی این اتفاق عملی خواهد شد.

وی معتقد است بانک مرکزی باید با معرفی صرافی‌های مجاز برای معامله این ارزها باعث شود مردم به سمت تبلیغات نامعتبر درفضای مجازی نروند. بارها شاهد بودیم افرادی با تبلیغات سوء در سایت‌های غیرمعتبر توانستند مقدار زیادی سرمایه مردم را به دست بیاورند. یا اینکه با معرفی ETF ها از سوی دولت، مردم به سرمایه گذاری از طریق این صندوق‌ها در بازار ارزهای دیجیتال ترغیب شوند.

رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران اظهار کرد: ایجاد شفافیت در بازار رمزارزها از سوی بانک مرکزی ضروری است این بانک برای استخراج رمزارزها آیین نامه‌ای ارایه داده اما هنوز درباره معاملات و نحوه آن اقدامی انجام نداده است. فعالیت در این بازار، باید قوانین و آیین نامه‌هایی داشته باشد که احتمال ضرر و زیان در این حوزه کمتر شود.

به گزارش همشهری آنلاین، دیروز رئیس کل بانک مرکزی در خصوص اخبار منتشر شده در مورد بستن درگاه‌های پرداخت صرافی‌های رمز ارزی توسط بانک مرکزی طی روزهای اخیر گفت: درخواست بنده همچون گذشته این است که مردم سرمایه‌های خود را به بازاهای غیررسمی که هیچ مجوزی از نهادهای قانونی ندارند، وارد نکنند.

عبدالناصر همتی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی تا زمان ترسیم نقشه راه مذکور از انجام هر اقدام شتابزدهای که این رزوها شایعه شده است، خودداری می کند.