شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دمنوش

این دمنوش معجزه‌ای برای کاهش استرس است

کی از بهترین دمنوش‌های گیاهی و پرخاصیت که در تمام فصول سال و به ویژه در فصل بهار کاربرد دارد و از تاثیر شگفت‌انگیزی برخوردار است؛ دمنوش اسطوخودوس یا گیاه لاوندر است.

به گزارش منیبان، دمنوش گیاهی اسطوخودوس یا گیاه لاوندر در کاهش استرس و اضطراب موثر بوده و به لحاظ گیاه‌شناسی قسمت‌های برگ و سبز این گیاه که حاوی اسانس‌های روغنی هستند قابلیت مصارف داروی دارند.

اسطوخودوس گیاهی است چند ساله که به شکل بوته می‌روید و قسمت‌های گل گیاه که به شکل سنبله هستند و دارای گل‌هایی قهوه‌ای رنگ و بیضی شکل یا در مایه‌های بنفش در واقع قابلیت مصرف داشته و این گیاه را جمع‌آوری کرده و به یک دمنوش پر خاصیت از آن استفاده می‌شود.

 گیاه اسطوخودوس یکی از گیاهان پرخاصیت در زمینه رفع مشکلات آسم و تنگی نفس افراد بوده و از خواص ضدعفونی بالایی برخوردار است؛ استفاده از دمنوش و عرقیات اسطوخودوس باعث ایجاد آرامش اعصاب و جلوگیری از استرس و اضطراب در افراد می‌شود.

از دیگر خواص گیاه اسطوخودوس میتوان به سلامت سیستم تنفسی و به دلیل خاصیت ویروس و ضدباکتریایی این گیاه در پاکسازی کبد را نام برد.

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که از سردرد‌های میگرنی رنج می‌برید می‌توانید از دمنوش گیاه پر خاصیت اسطوخودوس استفاده کنید.

نحوه درست کردن دمنوش اسطوخودوس

 جهت کاهش استرس بهتر است حدود یک قاشق غذاخوری از سنبله‌های خشک شده گل بنفش اسطوخودوس را در یک قوری ریخته و آبی با حدود ۸۰ درجه دمایی (آب جوش نباشد) را به آن اضافه کرده و به مدت ۱۵ دقیقه در حرارت غیرمستقیم این ترکیبات را قرار می‌دهیم تا دمنوش آماده شود، همچنین به خاطر اینکه اسطوخودوس به دلیل ترکیبات آلکالوئید و فلاونوئید که دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی است تلخ بوده و می‌توان برای رفع مزه تلخ آن از مقداری کشمش و یا عسل در ترکیبات آن استفاده کرد.

موارد منع مصرف دمنوش اسطوخودوس

ترکیبات گیاهی همچون اسطوخودوس، سنبل‌الطیب، زیروفن، بابونه، بهارنارنج و دمنوش‌هایی که باعث ایجاد آرامش و کاهش استرس در افراد می‌شود، معمولا مصرف همزمان این دمنوش‌های گیاهی با دارو‌های اعصاب و روان یا اشخاصی که از دارو‌هایی برای کاهش و اضطراب استفاده می‌کنند، تداخل دارویی ایجاد کرده و نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که اگر شما به هر دلیلی به لحاظ مسائل عصبی، روانشناختی، روانشناسی تحت درمان هستید و داروی اعصاب و روان مصرف می‌کنید، به هیچ عنوان نباید از دمنوش اسطوخودوس یا دمنوش‌هایی که در کاهش استرس و اضطراب موثر هستند استفاده نمایید.

 همچنین مصرف دمنوش اسطوخودوس به افرادی که به آلرژی‌های فصلی دچار هستند و یا با ترکیبات گیاهی دچار آلرژی می‌شود به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

اگر شما دچار آریتمی یا ریتم غیر طبیعی قلب و تحت درمان هستید و از دارو‌های خاصی استفاده می‌کنید و همچنین به خانم‌های باردار و شیرده به هیچ عنوان مصرف این دمنوش توصیه نمی‌شود.